Hej,

Har fått mögelpåslag på innertaket pga sambo som duschar FÖR länge och FÖR varmt men då det är klippt omöjligt att lära gamla hundar sitta är frågan som följer:

Har luft/vattensystem i huset, tar alltså överskottsvärmen till en nibe310p som sedan sköter värmen i elementen. Jag har en ventil i badrummet med bra drag i men som inte pallar med sambons bastuduschar, så kan jag montera en fuktstyrd fläkt genom yttervägg för att få bort värsta fukten utan att sabba resten av värmesystemets funktion (och förhållandet genom att försöka sätta duschregler till min kvinna) ?
 
Snålspolande duschmunstycke kanske? Eller en sån där automat man brukar ha på campingar så man får lägga i en tia för att få varmvatten 60 sekunder...
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
useless useless skrev:
Snålspolande duschmunstycke kanske? Eller en sån där automat man brukar ha på campingar så man får lägga i en tia för att få varmvatten 60 sekunder...
De jobbiga är ju att jag trivs rätt bra med henne annars så att starta nått som mest kan liknas med USA och Nordkorekrisen känns lite onödigt ;)
 
Ett bättre duschmunstycke som inte behöver samma vattenflöde skulle kunna göra en viss skillnad utan att komforten försämras iallafall.
 
Självklart sitter det snålspolande prylar på allt vatten i hela huset, jag har ju småländskt påbrå....
 
Kan bli obalans i systemet , om du nu har återvinning av värmen i frånluften. Be sambon städa taket ordentligt istället.
 
Har man en fuktstyrd fläkt som bara går just vid själva duschningen och några minuter efter så borde det inte påverka ventilationen så mycket. Största förlusten är väl att du blåser ut en del värmeenergi som värmepumpen hade kunnat återvinna. Sen lär du behöva ett kallrasskydd på fläkten så att inte det vanliga frånluftflödet gör att det sugs in luft där istället för genom de vanliga tilluftventilerna.
 
tommib
Går det att öka fläkthastigheten tillfälligt på din FLVP?
 
tommib tommib skrev:
Går det att öka fläkthastigheten tillfälligt på din FLVP?
Ja det är möjligt att ställa upp hastigheten men inte att välja vilket rör utan man får öka på hela systemet.
 
useless useless skrev:
Har man en fuktstyrd fläkt som bara går just vid själva duschningen och några minuter efter så borde det inte påverka ventilationen så mycket. Största förlusten är väl att du blåser ut en del värmeenergi som värmepumpen hade kunnat återvinna. Sen lär du behöva ett kallrasskydd på fläkten så att inte det vanliga frånluftflödet gör att det sugs in luft där istället för genom de vanliga tilluftventilerna.
Det var så jag tänkte också, att jag kanske förlorar just då den extrafläkten går, men slipper ist mögel på taket vilket retar mig mer än att betala några kronor mer för elen.
 
En separat frånluftsfläkt i badrum som går på belysningen alt. via egen knapp på kronbrytare. Under själva bastuduschandet så får fläkten ösa på för fullt, detta bör hjälpa. Det värsta ni kan göra är att öppna fönstret för då får du enorm kondens där varm och kall luft möts.
 
tommib
Jag hade nog satt en ev extrafläkt på fuktsensor för att undvika att den glöms på.

Att systemet bara har en fläkt är standard, min tanke var att man kunde forcera frånluften just under dessa duschar för att slippa göra nya hål i huset. Även det går troligen att göra med fuktsensor.
 
Ah precis. Det är ju forcerad ventilation vi föreslår, men dock av olika art. Om han inte vill ha en fuktstyrd ventilation så finns ju möjlighet att ha timerstyrd oxå. Då elimineras ju risken att den glöms på.
 
  • Vit timerstyrd ventilationsknapp märkt 60 minuter på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Absolut, timer är också ett alternativ.
En ytterligare fördel med att öka flödet i FLVPn är iofs att återvinna mer av värmen, å andra sidan är det risk för rätt mycket kondens (men en FLVP borde ha möjlighet att ta hand om det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.