PAX fläktar med fuktstyrning och medföljande allpolig brytare, är den 3-polig? Då har du ju tre tåtar fram. Fas, tändtråd och nolla.
 
Nej det var det vi avhandlare i den gamla tråden. Det slutade med att jag kopplade "fuktfasen" efter en 2-poliga brytaren. Inte exakt som PAX anvisning, men bättre. Jag tycker deras schema är felritade efersom du kan få spänning i fläkten med den allpoliga brytaren avslagen.
 
Jag har dosor överallt i närheten av fläkten så jag kan dra precis vilka ledare ni vill, dessutom från samma grupp.:D
 
elmont skrev:
Så du menar att tex en vanlig säkerhetsbrytare inte bryter allpoligt? den bryter faserna nolla och jord lägger man "på sidan om". Det är bara faserna som är pol, i vissa länder där man INTE har någon nolla utan kör tvåfasigt blir ju läget lite annorlunda.
Självklart menar jag att en säkerhetsbrytare bryter minst alla faser åtminstone, men sen verkar begreppen gå isär, poler finns tyvärr heller ingen exakt definition på i Elinst.reglerna. men omnämns här bl.a.

530.3.1
Kontakter i flerpoliga elkopplare skall vara så utförda att de bryter samtliga poler samtidigt, med undantag för kontakter som skall bryta neutralledaren, vilka får slutas före och brytas efter övriga kontakter.

536.2.2.7
En frånskiljningsanordning skall företrädesvis bestå av en flerpolig frånskiljare, som frånskiljer matningens samtliga poler. Även enpoliga frånskiljare som är monterade intill varandra kan användas.
ANM
– Frånskiljning kan till exempel åstadkommas med:
– frånskiljare eller lastfrånskiljare
– stickproppar och uttag
– smältpatroner
– säkringar
– särskilda anslutningsklämmor som inte fordrar att ledaren tas bort.


Så man kan tolka det som att neutralledaren är en pol (eller inte). Sen kan man ju alltid ha en åsikt om neutralledaren ska frånskiljas eller inte. Jag själv går på din linje där man bara bryter faserna.
 
hm, ska sätta in en pax 230 snart och hade inte tänkt ha någon brytare, utan vill ha den helt fuktstyrd. Åsikterna verkar gå isär om det är ok eller inte,
är det nån som har en start uppfattning om det är ok eller inte?
 
Om du vill så kan du sätta en brytare nära fläkten, så kan du stänga av den om du åker på semester, men slipper att någon slår av/på den i onödan.
 
Angående PIR-brytaren, varför använda en gammal glödljuspir och inneffektiva lampor? Montera en PIR med nollanslutning istället så kan du ha hur låg last som helst. Funkar alldeles utmärkt med min 13W lågenergilampa och enbart styrning till fläkten.
 
Jag har en PIR med nollanslutning. Med glödljus så slipper man uppstartstiden och min PIR är specificerad till att tända laster från 40W (jag är extremt auktoritetsbunden).
 
Jag kollade just manualen till min mycket billiga rörelsevakt, och det står såhär:
Märkeffekt A och B: 40 – 400 W
Det står också
Obs! Använd inte rörelsevakten om nätkabeln eller stickkontakten är skadad på något sätt. Av säkerhetsskäl får nätkabeln endast bytas ut eller repareras av en auktoriserad serviceverkstad.
Ganska märkligt med tanke på att det är en infälld rörelsevakt för fast montage, som levereras helt utan kablar.

Är det så att "Märkström A" gäller för AC-2, och "Märkström B" gäller för AC-1, eller är det som i ditt fall att "Märkström A" är minsta belastning?

I själva verket är det nog så att manualerna översätts och klipps och klistras direkt från kinesiska av någon underbetald person som inte har ett hum om elektronik. Möjligen stod det minsta belastning i en tidigare årsmodell för glödljus utan nolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.