Nu har jag kopplat en rörelsevakt till min minimala toalett, men det skulle också vara angenämt om det fanns en fläkt. Måste man ta hänsyn till tramset "allpolig brytare" om man installerar en Pax 90? Min PIR bryter ju fasen och så vitt jag vet har nollan ingen potential. Vad säger ni?
 
sätt dit pax egn brytare så är du lugn. Den byggs in i fläkten. Att du har en pir som styr den tycker jag är ännu mer anledning att kunna bryta riktigt.
 
Tänk på att en del rörelsevakter kräver en min belastning för att fungera.

Pax fläxten drar kanske för lite ström för att orka dra reläet...
 
Bytte min fina lågenergilampa mot en 40W glödlampa för att passa PIR:en, så belastningen är nog ok. Lägger jag PAXen parallellt om belysningen på tändtråden och nollan så borde ju allt lösa sig, eller hur? Då "löser" reläet pga belysningsbelastningen och man får dessutom en parallell strömkrets till fläkten.
Jag är bara intresserad av att fläkten ska gå när man har gjort nr 1 och 2. Det finns varken dusch eller badkar i rummet.
 
japp? då är det okej.

Men vissa fabrikat kräver ca 10-20 watt för att fungera
 
Tack för hjälpen!
 
Du behöver ingen allpolig brytare, vi har diskuterat det i någon annan tråd.

Samma sak (säkerhetsbryting vid exvis reparation) kan åstadkommas tex genom att bryta med huvudströmbrytare on låsa den samma med hänglås.
 
All bryta faserna ÄR att bryta allpoligt.
 
elmont skrev:
All bryta faserna ÄR att bryta allpoligt.
Men... allpolig brytning är väl när man bryter både fas(er) och nolla, alltså skiljer apparaturen helt från elnätet?:confused:
 
Allpolig brytning är inget begrepp som återfinns i Elinstallationsreglerna, däremot flerpolig brytning är ett begrepp som kan innebära att man bryter neutralledaren också (neutralledare är normalt inte spänningsförande, men i definitionen av spänningsförande del ingår även neutralledare, solklart, eller hur? NOT!), men jag skulle vilja säga att det inte är praxis att bryta neutralledaren också och deifintivt inget krav heller.
 
Så du menar att tex en vanlig säkerhetsbrytare inte bryter allpoligt? den bryter faserna nolla och jord lägger man "på sidan om". Det är bara faserna som är pol, i vissa länder där man INTE har någon nolla utan kör tvåfasigt blir ju läget lite annorlunda.
 
nollan är inte spänningsförande, men den är strömförande, och kan då definieras som en pol.
allpolig brytning innefattar även nollan. detta har vart uppe förut och då kom vi fram till samma slutsats..
 
Är en inte en vanlig säkerhetsbrytare allpolig vad ska man då använda. Frågan har varet uppe förr, men läs "förklaringarna" till föreskrifterna där står det klart och tydligt att det är FASERNA. Att sedan många tycker och menar och kanske har en viss bäring i sitt resonemang är en annan sak.
 
Enligt PAX så behöver nolla inte brytas, har för mig att vi kom fram till det i en gammal PAXfläktstråd för ca ett år sedan!
 
Med pax följer en monteringsanvisning (samma på många olika språk), där står att fläkten skall föregås av en allpolig brytare och det är en tvåpolig brytare ritad. I tex Norge skall brytaren vara tvåpolig, i Sverige skulle en enpolig vara tillräcklig (för allpolig brytning) enligt gällande föreskrifter, MEN det är tillverkaren som bestämmer vad som krävs för att uppfylla kraven och har han ritat en tvåpolig ska det vara en tvåpolig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.