I igelkotten82 skrev:
Det hade de nog gärna haft men med 30 byggen i röret så måste man veta att programmet ska sändas 3 år framåt i tiden och att de programledarna man har kontrakt med även är kontrakterade så långt framåt i tiden.
Det är ju en chansning som produktionsbolaget kan ta om de själva tror på programmet.
Om SVT inte köper så finns det säkert nån annan kanal som är intresserad
 
Följer programmet på Instagram, det är ofta de är ute och letar efter personer som vill vara med. Man blir dock lite rädd för mänskligheten när man läser en del kommentarer där typ "Varför har ni aldrig med några pensionärer som bygger hus", "Varför har ni bara med X-formade/Y-färgade hus" eller "Varför har ni inte hjälpt till att bygga klart hela huset" osv. Folk verkar verkligen inte förstå att det inte är SVT som bestämmer vem som skall bygga, hur det skall byggas eller bygger åt dem. 🤔

Huset i detta avsnittet var dock underbart i mitt tycke. Färg och mönster, inget bedrövligt "vitt och fräscht" och ingen instutionskänsla som en del av säsongens hus led av. ❤️
 
S Stuff skrev:
Det är ju en chansning som produktionsbolaget kan ta om de själva tror på programmet.
Om SVT inte köper så finns det säkert nån annan kanal som är intresserad
Det är inte ett produktionsbolag som gör programmet och säljer in det till SVT utan SVT Malmö som gör det. Därav blir det svårt att flytta det till en annan kanal.
 
M
Fujim Fujim skrev:
Tyckte det var en del märkliga val och också en del som var direkt skitfult.
Det är naturligtvis tycke och smak men att måla huset rosa (typ) kändes jätte fel.
Å andra sidan var mycket annat av inredningen/stilen smakfullt och snyggt.

Kändes också som att de inte var klara på långa vägar (även om de sa sig vara det). En stege till sovrummet liksom. Men det baserar jag mest på att vi inte fick se så mycket. Var mest kök och vardagsrum.
Ett kök som från början var snyggt men sedan lackerades i någon spygul nyans.

Budgeten tänker jag inte diskutera. Tvivlar högt på att de bara spenderat 380 000. Och med tanke på att de inte verkar klara så lär den spricka.

Slutligen känns det väldigt mycket som att det bara är ett hem de tänker sälja vilket gör programmet till någon form av reklaminslag.
Tycker detta avsnitt och hon som renoverade helt själv ville visa att det går att renovera för en låg budget. Båda avsnitten dolde många kostnader för att det skulle låta billigt, tex ingen av dom renoverade badrummen. Båda husen var många kvm, så båda borde nästan ha 2 badrum. Bara där är det väl minst 3-400 000kr som inte är med. Och Abild huset såg man egentligen mest lite rivning och mest diskussion om köket, sen va allt färdigt. Yttertaket som borde vara minst 1/3 del av deras budget (som jag mest ville se hur de fixade själva) va ju plötsligt bara färdigt. Skumma avsnitt.
 
M MoveMe skrev:
Tycker detta avsnitt och hon som renoverade helt själv ville visa att det går att renovera för en låg budget. Båda avsnitten dolde många kostnader för att det skulle låta billigt, tex ingen av dom renoverade badrummen. Båda husen var många kvm, så båda borde nästan ha 2 badrum. Bara där är det väl minst 3-400 000kr som inte är med. Och Abild huset såg man egentligen mest lite rivning och mest diskussion om köket, sen va allt färdigt. Yttertaket som borde vara minst 1/3 del av deras budget (som jag mest ville se hur de fixade själva) va ju plötsligt bara färdigt. Skumma avsnitt.
Det vara samma sak med ett projekt för nån säsong sedan, man funderar ju på om det är svartarbeten som inte redovisas...

När det tydligt har gått in många hantverkstimmar som inte syns i något resultat...
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
Ursäkta bump och off topic men nu när jag sett avsnittet kunde jag inte motstå att kommentera produktionens blinkning till kultserien ”Snobbar som Jobbar”, när man från sidan ser bilarna parkera med fronten mot varandra. Funkade lika bra framför lanthandeln i Abild som framför ett hotell i Monaco (eller var filmscenen utspelar sig).

Om topic så tyckte jag om mycket i programmet, kul grepp med de inmålade, synliga nya reglarna ovanför de gamla. Men ja, det känns lite orealistiskt att de skulle ha kunnat göra allt de räknade upp för 380 000. Och även om de nu gjort det så känns det lite vanskligt att kanske få oinsatta tittare att tro att det låter sig göras, blev förvånad att Gert sa att det inte var några problem alls (även om man återbrukar byggmaterial till inredning)…
 
M
Klaugust Klaugust skrev:
Ursäkta bump och off topic men nu när jag sett avsnittet kunde jag inte motstå att kommentera produktionens blinkning till kultserien ”Snobbar som Jobbar”, när man från sidan ser bilarna parkera med fronten mot varandra. Funkade lika bra framför lanthandeln i Abild som framför ett hotell i Monaco (eller var filmscenen utspelar sig).

Om topic så tyckte jag om mycket i programmet, kul grepp med de inmålade, synliga nya reglarna ovanför de gamla. Men ja, det känns lite orealistiskt att de skulle ha kunnat göra allt de räknade upp för 380 000. Och även om de nu gjort det så känns det lite vanskligt att kanske få oinsatta tittare att tro att det låter sig göras, blev förvånad att Gert sa att det inte var några problem alls (även om man återbrukar byggmaterial till inredning)…
Jag tycker att det är rätt bra för miljön att kunna återanvända saker som andra inte vill ha så länge det är i bra skick eller också repareras. Värre att de gör om taket utan riktig kunskap. Tänk er sen när de sålt huset vidare och det inte är tätt eller bara håller i 2-5 år, det är väl köparen som står för det?
 
M MoveMe skrev:
Jag tycker att det är rätt bra för miljön att kunna återanvända saker som andra inte vill ha så länge det är i bra skick eller också repareras. Värre att de gör om taket utan riktig kunskap. Tänk er sen när de sålt huset vidare och det inte är tätt eller bara håller i 2-5 år, det är väl köparen som står för det?
Ja, att ”totalrenovera” omfattar i min bok mer än att måla om taket och kanske byta några plåtar som är synligt skadade. Själva plåten kan man säkert återbruka men man måste ju plocka ned den och byta pappen för att man ska kunna anses ha förlängt livslängden på taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.