Trevligt. Mycket trevligt tom.
 
Kan berätta att jag kör TV via TP Cat 5e, har bara köpt 2 st Lexcom TV-anslutningskabel, en i uttaget och en i panelen. Fungerar alldeles utmärkt. Billigt dessutom, ca 300:- för båda.
 
Den ska jag testa vid tillfälle. har ju gott om cat uttag men dåligt med tv
 
A. Nygren skrev:
Jo jag behöver nog göra så för att kunna använda bredbands-tv i fler rum än 1. Telia skickar iofs endast med 1st tv-dosa...
hmm..om du med bredbands-tv avser IPTV så används ju datakablar för att överföra den information som utgör tv-bilden. När jag beställde mitt Hjältevadshus så velade jag länge om jag skulle beställa med nätverk eller inte. Som tur valde gjorde jag det så nu har jag enkelt IPTV i alla rum. Så här ser det ut hemma i mitt grovkök:

patchpanel_stor.jpg
patchpanel.jpg

Patchpanelen kopplar alltså samman data, telefon och tv.

/Krister
Åland
 
Det är möjligt att det funkar, men risken att man får in störningar utifrån blir ju större.
Sedan så får man inte skicka TV signaler på en oskärmad kabel.
post & telestyrelsen har krav att den ska vara skärmad
 
Kan du visa var det står?

Det skulle vara bra att ha
 
Jag gav upp patchpanel till tv'n. Fungerade inte i vilket fall som helst då jag bara får 1 kort till tv-dosan :-?
 
Har P&T krav på skärmad antennkabel ? Skulle vara intressant att se den texten (och vad påföljden skulle bli om man bryter mot det....) Verkar ganska löjligt, signalen är ju plockad från luften initialt...
 
Varför patchpanel till antennsignaler.
Ta en träskiva, 50cm bred och lämlig höjd (plyfa, spånskiva el motsv.)
Skruva sen fast den antennutrustning som du behöver. Fördelare och ev förstärkare. Anslut sen alla kablar som går ut till antennuttagen.
 
Hej
Vi håller på att bygga hus och ska ha fiber in med data, tele och tv. Tycker det känns lite brandfarligt att stoppa alla apparater i ett träskåp (t.ex. överskåp). Omotiverad rädsla??

Har tittat på riktiga skåp. Billigaste som jag har hittat är detta:
http://www.direktronik.se/prod/viewpict.asp?pict=/prod/pict-o/big/38-3651.jpg
Pris från 1130 kr. (19" x 6HE).

Någon som har några tankar i detta?
 
Vad är skillnaden mellan Cat5 och Cat5E? Vilken hastighet klarar Cat5. Tänkte om man kan använda Cat5-kabel som är billigare.
 
Jag kör träskåp och det är inga problem. Brandrisken börjar ju långt efter att elektroniken har tagit stryk och det är ju ändå det man vill undvika så kravet på kylning blir detsamma oavsett kapslingen.

Cat5 är godkänd upp till 100Mbit, den kan fungera på Gbit men det är utanför standard och därmed inte garanterat.

Cat5E är godkänd upp till Gbit
 
NicklasWall skrev:
Hej
Vi håller på att bygga hus och ska ha fiber in med data, tele och tv. Tycker det känns lite brandfarligt att stoppa alla apparater i ett träskåp (t.ex. överskåp). Omotiverad rädsla??

Har tittat på riktiga skåp. Billigaste som jag har hittat är detta:
[länk]
Pris från 1130 kr. (19" x 6HE).

Någon som har några tankar i detta?
Nu blev jag avis :surprised:, fiber...
Dra Cat6, kostar typ under kronan mer per meter. Uttag kostar lite mer men ett nytt hus med fiber skall ha klart för Gbit.

Kan ni få inkommnade knutpunkt i till exempel en klädkammare så kan ni sedan välja att ha burkarna fritt på en hylla eller sätta rack eller i skåp.

Grattis till fibern
 
Hej
Fibern kostar lite (9500kr) men valet är enkelt när telia tar 7000 kr för telefonanslutning. Fast att kabel finns framdragen till huset. Var kan man köpa Cat6 kabel under kronan metern?
 
NicklasWall skrev:
Var kan man köpa Cat6 kabel under kronan metern?
Under kronan mer (än 5e) per meter snackades det om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.