Hej, bygger nytt och ska tänker dra nätverk (förstås). Tanken är att dra dubbla 16mm rör från varje rum till en central plats i huset. Ska sedan dra Cat5 kabel för tele och data. För att på ett enkelt sett administrera den centrala kopplingspunkten skulle jag vilja ha en patchpanel. Någon som vet var man hittar sådana till en bra peng. Både kompletta skåp och lösa plintar är av intresse. Har sökt på patchpanel i forumet utan framgång.... Även andra tips vad gäller nätverk uppskattas (kan man t.ex köra antennsignal i en cat5-kabel och sedan använda en adapter typ Lexcom Home innan TV'n?) mvh Tobias
 
T
Som Pettersons sa: Julas duger utmärkt. Vill bara inflika att de flesta av dessa paneler är känsliga för fuktig luft där det då kan oxidera på kontaktstiftena, så undvik t.ex placering i fuktig källare eller i utrymmen med starka värmeväxlingar där kondens ev kan uppstå.
 
Jag har installerar en likadan som den pettersson snackar om och den fungerar utmärkt. Ska den hänga synligt bör du bli uppmärksam på att den inte har täkta kortsidor, om du förstår vad jag menar.
 
Att dra fetare rör än 16mm är aldrig fel....bättre att ha lite utrymme över om man skulle bestämma sig för att utöka med fler kablar i framtiden än att behöva slita sig fördärvad för att få igenom kabeln.

När vi byggde hos min bror så hade han tyvärr bara 16mm....och ska man bara ha 1-2 utp igenom så går det ok om man drar dem på samma gång....men att komplettera som vi fick göra på ett par uttag....det var fasen inte kul.

Fast det är klart...du drar ju iofs dubbla 16 mm så det är ju bra det med.
 
ang. Julas Patchpanel så är den inte så bra... Har erfarenhet av den själv..

Med vissa TP kablar så glappar anslutningen i RJ45 kontakten... Mycket irriterande..
 
Tack för alla råd! Jag kör som sagt dubbla rör till ett telefon/data (dubbeluttag) i varje rum, samt ett separat rör till antenndosa i ett par rum. Nån som vet om man kan använda Cat5 kabel även för antennsignalen så att man kan köra samma uttag rakt igenom? -ejwbegysv, tyckte du att Julas panel var så dålig så att du bytte ut den? I så fall till vad?
 
  • Gilla
projekt180
  • Laddar…
Ja det var på jobbet.. vi fick tejpa fast kablarna i panelen :)

Vi beställde nya... alla vi hade fått (10st var det samma fel på)..
 
OBServera att ni ej kan montera denna i ett 19" rack.. det är väggmontering som gäller...
 
Köpte min 19" patchpanel med 48 uttag på expressel.se för 125kr, Kolla under rean.
 
Cat5 klarar inte vanlig tv. Vill man absolut köra tv över cat kabel bör man ha cat 7 plus adptrar för att hantera impedansskillanden mellan 75ohms tv signal och 100 ohm cat kabel.

www.direktronik.se är ett tips när det gäller installationsmatriel till vettiga priser. Kan man så köp 19" rackmatriel. Det går att göra snygga lösningar i vanliga överskåp tex. Betydligt trevligare om man kan dölja kabelröran
 
Att tänkas på är att Cat7 inte använder RJ45 kontakter utan en helt ny typ av kontakt..
Detta bla pga att Cat7 kabel har skärm runt varje par.
Dessutom är Cat7 än så länge enbart en informell standard som ej är fastställ av TIA/EIA. Alla mätkrav är ej fastställda enu heller där den delen.

Så det man kan dra idag är Cat6 utan att leta specialdelar..

Sen är Cat5 borttagen från TIA/EIA. Cat5e därimot är fortfarande i bruk.

Finns idag lösningar för multimedia via TP. Dock väldans dyrt.
Jag skulle nog hellre dra VP20 rör och lägga pengarna på koaxkabel och vaniga klassiska tv-uttag tills det finns vettiga lösningar att tillgå till överkomliga priser.
Det går ju att bygga upp tv-delen på samma sätt som med TP i rack..


 
Det var därför jag skrev om man absolut vill.

Delar helt uppfattningen om att den "bästa" lösningen idag är cat5E/6 plus coax. Dock föredrar jag dubbla vp16 före ett 20. Dels mer plats, dels blir det oftast billigare om man gör det själv iom att 16 mm rör och dosor är såpass mycket billigare än 20 mm dito
 
Ni som har installerat själva, har ni byggt in allt i skåp? Har ni bilder? Mina rör kommer sluta 50cm under taket i en klädkammare, och jag har inte riktigt bestämt hur man löser det snyggt därifrån.
 
Jag har skruvat upp en plyfa på väggen med distanser bakom så att plyfan hamnar 2cm ut från väggen. Sedan borrar jag hål i plyfan där sladdarna ska komma ut. Och plyfan döljer all sladdhärva i övrigt. Kan lägga upp en bild ikväll om det finns intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.