Hej,

Vad jag har förstått så har en del lägenheter och villor patchpaneler även för telefoni (dvs på liknande sätt som man har patchpaneler med nätverksuttag). Vad är egentligen poängen med detta? Är det för att man enkelt ska kunna koppla om i vilken ordning som telejacken i lägenheten/villan ska ligga i teleuttagskedjan? Dvs att man enkelt kan bestämma vilket teleuttag som ska vara huvudjack, och vilka teleuttag som sedan ska följa i kedjan?

Vidare undrar jag vad för modularuttag man använder sig av i en sådan patchpanel? Är det samma typ (RJ-45) som används för nätverksuttag, fast man bara använder vissa av de 8 "pinnarna"?

Tack!
 
Hej
Nu är det ju inte ristat i sten varför man väljer att göra så, men en installationsform som blir mer och mer vanlig är att alla uttagen är fullkopplade RJ-45, mellan uttag och patch-panel. På så vis kan du själv välja vad du vill ha den till. Vill du köra data-trafik kopplar du båda ändarna för det. Vill du köra telefoni kopplar du båda ändarna för det istället.
Detta är möjligt eftersom du har fri tillgång till båda ändarna.
Om du jämför med den gamla hederliga telefonikontakten vi fått stå ut med ganska länge nu, så var du där låst till att det "bara" (ehum) gick att koppla telefoner där.

Hoppas detta rätat ut lite av dina frågetecken.

(Tipsar för övrigt om nätverksskolan som Mats publicerat här om du inte läst den...)
 
Precis som Bjurran skriver har jag gjort i mitt hemma-nät. Himla flexibelt! Har "överdoserat" med Cat5 uttag ...4 st i varje sovrum om man typ skulle vilja ha telefoni, dator, TV och internetradio ....kanske inte är jättestor chans att det blir så men drar man ändå kabel så... :)
 
Jag försöker ju leva som jag lär så jag har ett enda vanligt teleuttag i hela huset, där sitter adsl splittern. Resten av nätet är enbart rj45.
Finns som sagt dokumenterat här

Edit: länken lagad
 
Redigerat:
mats_o skrev:
Jag försöker ju leva som jag lär så jag har ett enda vanligt teleuttag i hela huset, där sitter adsl splittern. Resten av nätet är enbart rj45.
Finns som sagt dokumenterat här
Länken är paj.

/Hasse
 
fixat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.