R R.Morén skrev:
Är den fastigheten ansluten på samma ledning? Isåfall är det troligtvis bara stopp mellan eran servis och huvudledningen med tanke på att avloppet funkar i fastigheten bredvid, förmodligen ligger det grus någonstans om det är nydraget avlopp, enkelt fixat med spolbil och kamera!
Svaret på din fråga är att det är bara du som blir lidande av att använda avloppet, ingenting värre än att vattnet tränger upp i spolbrunnen utanför huset eller i lägst liggande golvbrunn!
Tackar! Då hoppas vi att det går att snyta ur med spolbil utan större bekymmer. :)
 
Men hur har det gått för grannen som rapporterade stopp i somras? Som jag förstår var det hela upprinnelsen till den här tråden. Har han spolat sina ledningar eller har han fortfarande problem? Gjorde kommunen nåt mer i somras?
 
  • Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men hur har det gått för grannen som rapporterade stopp i somras? Som jag förstår var det hela upprinnelsen till den här tråden. Har han spolat sina ledningar eller har han fortfarande problem? Gjorde kommunen nåt mer i somras?
Deras egen problembeskrivning var läcka och inte stopp, kommunen i sin tur fick det till att det var stopp hos mig (som skulle göra att de hade en läcka... ehh). Inte hört något om det från varken grannen eller kommunen sedan i somras. Min bedömning var ju att detta var i bästa fall spekulationer från kommunens håll eftersom att man vägrade inkomma med några som helst bevis (samt även muta mig med att om jag gräver upp lite ledningar så bjuder de på diverse tjänster). Så det ska bli genuint spännande att se på vilken sida av tomtgränsen felet ligger när spolbilen kommer. Min spolbrunn är ca 5m från TG och jag vet ju att stoppet är efter spolbrunnen ut mot TG någonstans.
 
Liten uppdatering efter att spolbilen var på plats. Sannolikt ett ledningsbrott, typ entreprenören har inte lyckats koppla ihop en skarv på rören från spolbrunnen ut mot TG, så får en grävare på plats på fredag och då får vi gräva upp och se med egna ögon, samt förhoppningsvis åtgärda felet.

Kostnaden för detta bör givetvis markentreprenören stå för, korrekt?
Har bett dem att åtgärda felet eller betala kostnaden för åtgärdande men inte fått svar från dem. Räknar inte heller med att de kommer svara öht.
 
Claes Sörmland
G groetmann skrev:
Kostnaden för detta bör givetvis markentreprenören stå för, korrekt?
Har bett dem att åtgärda felet eller betala kostnaden för åtgärdande men inte fått svar från dem. Räknar inte heller med att de kommer svara öht.
Japp tio år är de ansvariga för markarbeten en konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
groetmann
  • Laddar…
hsd
Men då måste markentreprenadören få chansen att åtgärda felet, annars får Du stå för notan själv
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Men då måste markentreprenadören få chansen att åtgärda felet, annars får Du stå för notan själv
Yes låter rimligt, problemet är att de svarar inte mig när jag försöker få tag på dem (tog t.ex. 20+ obesvarade samtal innan jag fick egenkontroller 3 månader efter första förfrågan). Detta behöver ju lösas omgående.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skicka ett REK och spara alla mail m.m som ger dom chansen att åtgärda. Skicka sedan fakturan du betalar för firman som åtgärdar tillsammans med en stämningsansökan till tingsrätten, simsalabim!
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skicka ett REK och spara alla mail m.m som ger dom chansen att åtgärda. Skicka sedan fakturan du betalar för firman som åtgärdar tillsammans med en stämningsansökan till tingsrätten, simsalabim!
Och sedan är du beredd att betala för kalaset själv då skumma hantverkare som smiter från ansvar verkar ha en tendens att gå i konkurs eller smita undan på andra sätt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
X
G groetmann skrev:
Liten uppdatering efter att spolbilen var på plats. Sannolikt ett ledningsbrott, typ entreprenören har inte lyckats koppla ihop en skarv på rören från spolbrunnen ut mot TG, så får en grävare på plats på fredag och då får vi gräva upp och se med egna ögon, samt förhoppningsvis åtgärda felet.

Kostnaden för detta bör givetvis markentreprenören stå för, korrekt?
Har bett dem att åtgärda felet eller betala kostnaden för åtgärdande men inte fått svar från dem. Räknar inte heller med att de kommer svara öht.
Sannolikt?
Har man inte filmat?
 
L
tveksamt tveksamt skrev:
Och sedan är du beredd att betala för kalaset själv då skumma hantverkare som smiter från ansvar verkar ha en tendens att gå i konkurs eller smita undan på andra sätt.
Tingsrätten direkt är bättre än att vända sig till ARN, med hävdad väntetid 6 månader, som simsalabim blir 9-10 månader och inget tvingande beslut.
Förutsatt att kravet är högst ett halvt basbelopp, nu ca 23000 kr.
Då blir det ett förenklat mål, som inte kan bli dyrt.
Advokater är ofta bara bra på att överdebitera.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
L Max Kalan skrev:
Tingsrätten direkt är bättre än att vända sig till ARN, med hävdad väntetid 6 månader, som simsalabim blir 9-10 månader och inget tvingande beslut.
Förutsatt att kravet är högst ett halvt basbelopp, nu ca 23000 kr.
Då blir det ett förenklat mål, som inte kan bli dyrt.
Advokater är ofta bara bra på att överdebitera.
Tja, det är ju en smaksak, TS får förmodligen ligga ute med pengarna hur som helst. Jag vet inte hur lång väntetid det är vare sig för ARN eller för en tingsrätt, men det går ju att höra sig för.
Och mitt råd kvarstår, var beredd på att betala alltihopa själv ändå, oavsett vad tingsrätten säger, oavsett om det är under ett halvt basbelopp eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.