Jag planerar att bygga mitt nya hus 2009. Sten och glas. Jag är inne på ett prefab. sandwich koncept. 70mm betong, 430mm isolering, 100mm betong.

Min enda tvekan är att jag ska bygga ett runt hus och jag vill inte putsa väggarna efter uppsättning. Detta ökar tydligen kostnaden med 20%, enligt BetongBanken.se men vägg snuttarna på 600mm är raka...

Någon som har några tips? Bifogar en ritning
 
Fräckt! Vi är precis i slutfasen av vårt bygge med betong/cellplast/betong prefab väggelement, dock med dimensionerna 150mm betong, 200mm cellplast, 70mm betong, räknat inifrån.
Min enda lilla tanke är att du får antagligen en mjukfog mellan varje väggelement på 600mm? Det är naturligtvis hanterbart, men jag betraktar fogen som svaga länken, den är dessutom rätt så dyr...
 
Christian S skrev:
Fräckt! Vi är precis i slutfasen av vårt bygge med betong/cellplast/betong prefab väggelement, dock med dimensionerna 150mm betong, 200mm cellplast, 70mm betong, räknat inifrån.
Min enda lilla tanke är att du får antagligen en mjukfog mellan varje väggelement på 600mm? Det är naturligtvis hanterbart, men jag betraktar fogen som svaga länken, den är dessutom rätt så dyr...
Varifrån köper ni elementen?
 
Här på Gotland har vi två leverantörer. Skanska och Visby Cement. Men det blir raka element om jag väljer dom.

Christian. Häftig me 150 betong. Blir en bra temperatur utjämnande vägg.

Med 600 mm väggsnuttar bjuter dom på plats, utan skarvar. Men jag vill få det gjutet i fabrik för att sedan få insidan slipad och utsidan ska få sin slutliga struktur i betong, med färgpigment. Då kan inte putsen lossna:
 
Redigerat:
Ragnar Olofsson skrev:
Jag planerar att bygga mitt nya hus 2009. Sten och glas. Jag är inne på ett prefab. sandwich koncept. 70mm betong, 430mm isolering, 100mm betong.

Min enda tvekan är att jag ska bygga ett runt hus och jag vill inte putsa väggarna efter uppsättning. Detta ökar tydligen kostnaden med 20%, enligt BetongBanken.se men vägg snuttarna på 600mm är raka...

Någon som har några tips? Bifogar en ritning
Hej Ragnar!

Är ochså inne på betong eller sten hus.
Skulle hellre talas vid på telefon om d är ok.
Har forskat en del i ämnet (privat)
Du når mig på 0735-754107
Mvh Aristotelis
 
anaitis: Vi har köpt elementen (inkl. montering) av ECC i Sjövik, Gråbo utanför Göteborg. Har fungerat mycket bra, snygg struktur på ytterväggen blev det också.
Ragnar: De 150mm betong på insidan möjliggjorde dels små nischer för hyllor, tv-apparater etc infällt i väggen, dels att placera fönstren något närmare hörnen med bibehållen bärighet/styrka. Hörnen är annars den största nackdelen med byggsättet anser jag, de blir ganska massiva med stora materialansamlingar och därmed något klumpiga.

mvh Christian
 
Christian S skrev:
anaitis: Vi har köpt elementen (inkl. montering) av ECC i Sjövik, Gråbo utanför Göteborg. Har fungerat mycket bra, snygg struktur på ytterväggen blev det också.
Ragnar: De 150mm betong på insidan möjliggjorde dels små nischer för hyllor, tv-apparater etc infällt i väggen, dels att placera fönstren något närmare hörnen med bibehållen bärighet/styrka. Hörnen är annars den största nackdelen med byggsättet anser jag, de blir ganska massiva med stora materialansamlingar och därmed något klumpiga.

mvh Christian
Du råkar inte ha lite bilder liggande? Skulle vara kul att se dom där toktjocka väggarna.Vi gör som mest 300mm på jobbet(för tillfället, går säkert att beställa tjockare)
 
Redigerat:
Toktjocka :) Normal prefab element till villa ligger idag på 350-400mm. Många industri kör ju med 300mm element just för mer isolering.
Istället för gamla 240-260mm
 
Watchmen skrev:
Toktjocka :) Normal prefab element till villa ligger idag på 350-400mm. Många industri kör ju med 300mm element just för mer isolering.
Istället för gamla 240-260mm
Vi gör inte villaväggar , bara industri och liknande ,så det är därför jag var intresserad av bilder på "riktiga" väggar:)

Jaja, ska leta lite själv..
 
Jobbar du åt A-betong?
Själv är ja på mindre firmar med runt 15 anställar . Då blir det allt mellan himel å jord :)
 
Watchmen skrev:
Jobbar du åt A-betong?
Själv är ja på mindre firmar med runt 15 anställar . Då blir det allt mellan himel å jord :)

Du har pm.



Fortsätt on topic nu, intressant ämne :)
 
Äntligen någon som skriver om prefab sandwichkonstruktioner här, är grymt nyfiken på det !

Någon som har nån uppfatting om hur pass mycket dyrare det är att köpa sandwich-prefab än bygga i lösa iso-leca eller som ursprungstråden sa isolerad lättbetong?

Jag gillar huset Ragnar! Är det vyn från Nordöst vi fick se? Skall det byggas på östsidan mot havet blir det härligt. Kul att du fått bygglov av"smidiga gotland"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.