Fulkemisten
N Niq skrev:
Det är inga fara balroger skadar sig inte så lätt det krävs mycket mer än en liten grop för att ens åtsdakomma ett blåmärke på en balrog. Om dom någon gång skulle göra illa sig när dom bråkar med alv, trollkarl eller liknande så kan dom använda sig av magi för att hela sig. Så du behöver inte vara orolig. Du kan ju alltid trösta den med en liten grådvärg om den skulle bli ledsen när den fallit i en grop.
Hon gillar grådvärgar det stämmer, och hästar såklart. Bäst är dock våran mat. När jag steker pannkakor ligger alltid Trixa med huvudet i köket och dreglar. Hon vet att hon får den första och sista pannkakan som alltid blir sådär innan laggen är varm respektive inte har tillräckligt med smet för att bli till en hel.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hon gillar grådvärgar det stämmer, och hästar såklart. Bäst är dock våran mat. När jag steker pannkakor ligger alltid Trixa med huvudet i köket och dreglar. Hon vet att hon får den första och sista pannkakan som alltid blir sådär innan laggen är varm respektive inte har tillräckligt med smet för att bli till en hel.
Pannkaka gör man i ugnen. ❗
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Pannkaka gör man i ugnen. ❗
I ugnen bakas ugnspannkaka, det hörs ju på namnet. Tycker du inte det är jobbigt att stå med stekpannan i ugnen så är du ju korkad som en balrog-föda.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
I ugnen bakas ugnspannkaka, det hörs ju på namnet. Tycker du inte det är jobbigt att stå med stekpannan i ugnen så är du ju korkad som en balrog-föda.
Pannkaka i ugnen. StorPlättar i stekpannan små i plättpannan.

Dessutom så har jag DIH diagnos
 
Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Pannkaka i ugnen. StorPlättar i stekpannan små i plättpannan.
Precis! Det där har vi redan diskuterat i en annan tråd! En sån tråk-tråd utan Ernst, utan balrog och mestadels utan långburk.
 
  • Arg
kashieda
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Precis! Det där har vi redan diskuterat i en annan tråd! En sån tråk-tråd utan Ernst, utan balrog och mestadels utan långburk.
Någon taggade mig i en tråd om vad dom ska äta. Månne det var i den tråden?

Dessutom är ju skillnaden på mig och andra att alla andra bara tror dom har rätt men jag vet att jag alltid har rätt
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Din sökhistorik får stå för dig...
Men jag blev en aning förvånad över att Lantmäteriet har kompetens inom balrog-avlivning. Ger upphov till följdfrågor: Finns e-tjänst? Behövs servitut? Eller räcker det med en giltig fångeshandling?
Det är ju faktiskt bara när Lantmäteriet eller nån annan myndighet själva vill avliva eller förvärva en balrog som servitut eller "fångsthandling" krävs, allmogen har alltid fått både fånga,sälja/köpa och skjuta balrog för eget bruk helt tillstånds och skattefritt.

Pga befolkningens frihet i frågan tvivlar jag på att e-tjänst har utvecklats, behovet har varit för litet.
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N Niq skrev:
Någon taggade mig i en tråd om vad dom ska äta. Månne det var i den tråden?

Dessutom är ju skillnaden på mig och andra att alla andra bara tror dom har rätt men jag vet att jag alltid har rätt
Det var det! Du är ju inte den enda här som tillhör den östsvenska dialekt-maffian.
Men tydligen har vi alla, oavsett dialekt, vissa lexikala varianter gemensamma. Det är ingen som har lyckats få till någon vettig plural-form av balrog.
Eller finns det i någon medeltida landslag kanske? "Varde balrog dräpin, giälda enkel mansbot. Varde tu balrogan dräpu, giälda tweböter." - Magnus Erikssons damlandslag, 1337
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
BengtH och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det var det! Du är ju inte den enda här som tillhör den östsvenska dialekt-maffian.
Men tydligen har vi alla, oavsett dialekt, vissa lexikala varianter gemensamma.
Har du @SågspånPappspikEternit kontakt med någon i det forna östdanmark? De vet ju iaf hur man lagar och äter balrog på bästa sätt;)
 
F fribygg skrev:
Har du @SågspånPappspikEternit kontakt med någon i det forna östdanmark? De vet ju iaf hur man lagar och äter balrog på bästa sätt;)
Nej, inte östDANMARK, jag menade den del av det forna östSVERIGE som ligger på östra hållet om Bottenviken. Där talar man, trots att man av okänd anledning inte längre accepterar de gränser som rådde före 1809, fortfarande dialekter som i vissa språkvetenskapliga sammanhang kallas "östsvenska".
De östdanska dialekterna skånska m fl har troligen ett mer efterblivet sätt att benämna sina pannekagor.
När jag tänker efter låter dock balrog som om det skulle kunna vara ett låneord från danskan 🤔.
 
  • Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
När jag tänker efter låter dock balrog som om det skulle kunna vara ett låneord från danskan 🤔.
Pratar vi inte om just balrog?
 
F fribygg skrev:
Det är ju faktiskt bara när Lantmäteriet eller nån annan myndighet själva vill avliva eller förvärva en balrog som servitut eller "fångsthandling" krävs, allmogen har alltid fått både fånga,sälja/köpa och skjuta balrog för eget bruk helt tillstånds och skattefritt.

Pga befolkningens frihet i frågan tvivlar jag på att e-tjänst har utvecklats, behovet har varit för litet.
Anledningen att man får skjuta på balroger är ju för att det inte stör dom så mycket. Det är ungefär som när någon kastar en plätt på dig.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi pratar bland annat om balrogan!
Det är ju förväl att vi slutat prata om långburkar. Såväl östSvenskar som östDanskar bör ju kunna lära oss att såväl sprit och pilsner är bäst i glasflaska.

För övrigt har du rätt om Karthago. Min travestering av Cato dä " Jag tror att mitt liv kommer förkortas 7min pga vedeldning" kan förhoppningsvis få visst genomslag åtminstånde på detta forum.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
@Bästerortarn, du får prova grillad balrog istället, en specialite i den här tråden;)
 
  • Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.