H
S STB skrev:
I västvärlden finns bara honplantor så den kan inte föröka sig med frö. Tyvärr kompenserar den det med att vara riktigt bra på att låta oss människor sprida dess rötter.
Du kan läsa om det och mycket annat i mitt dokument. [länk]
Ok! Läste nu om att en hybrid kan fröa av sig.
 
H
S STB skrev:
I västvärlden finns bara honplantor så den kan inte föröka sig med frö. Tyvärr kompenserar den det med att vara riktigt bra på att låta oss människor sprida dess rötter.
Du kan läsa om det och mycket annat i mitt dokument. [länk]
Tack! Då fick jag lära mig något nytt!(y)
 
Påminnelse - nu kan vara bra läge att ta skott. Har varit ute på markerna och plockat de små röda rackarna :devilish:
 
Det är ingen panik. Man kan låta dem växa en månad till. I början lever de på energi från roten, och det är den man vill svälta ut. Sannolikt minskar det även skott på nya ytor om man släpper dem lite längre på det ursprungliga området. Jag plockar inte än.
 
S
Daniel skriver som om hans åsikter är fakta. Tyvärr finns det såvitt jag vet inga vetenskapliga studier som undersökt skillnaden mellan att kapa ofta eller sällan.

Min åsikt, som jag delar med min kontakt på Sveriges Lantbruksuniversitet, är att det är fördelaktigt att kapa så ofta som möjligt. Dock får man även ställa arbetsinsatsen mot resultatet så det är ju inte lönt att kapa varje dag om man inte tycker det är kul. Varje grön del ger ett energitillskott som bör undvikas.

Själv tycker jag det fungerar bra att köra med min batteridrivna trimmer. Det fungerar utmärkt när skotten är små och mjuka. Eftersom det är så enkelt och snabbt att plocka fram och köra av området så känns det inte belastande att göra ofta.
Mina egna tester visar att små späda skott inte gärna sätter rötter och bildar nya plantor. Därför anser jag det vara ofarligt att trimmern sprider dessa växtdelar.

Från de anekdotiska rapporter jag fått så triggar varken kapning eller ryckning spridning med rotutlöpare i någon högre grad. Detta trots att ryckandet ibland får med sig lite rötter.

Läs gärna mitt dokument också. http://bit.ly/parkslide
 
  • Haha
Darling McFluff
  • Laddar…
Om det är någon som lyfter fram sina åsikter dom fakta då är det du. Du har till och med sammanställt dina åsikter i ett faktablad.
 
  • Gilla
Lulaua
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.