Har ett nybyggt hus med betongplatta där det ligger flytande 14 mm ekparkett från karelia på tuplex underlag på hela stora delar av bottenvåningen (öppen planlösning, kök, vardagsrum och matrum). Inom ett område på ca 1,5 x 1 m gungar golvet, och det är just där man går som mest. Oerhört störande och det retar mig något fruktansvärt att se gunget så fort någon går där. Jag har plockat bort alla golvlister och kontrollerat att golvet inte ligger emot vägg. Golvet ligger in under köksutrustningen, vet inte om det kan påverka? Misstänker felaktigheter i betongplattan, att den inte är jämn, men innan jag tar de konsekvenserna undrar jag om någon har något tips att konstatera att problemet ligger i underlaget, eller har en enklare fix än att bryta upp hela golvet? vilket vore oerhört komplicerat med nuvarande planlösning med kamin, kök med köksö osv... HJÄLP!
 
BirgitS
Det borde väl räcka att du tar upp det som en reklamation mot dem som byggt huset?
Så blir det deras sak att ta reda på vad orsaken är.
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
A AM86 skrev:
Misstänker felaktigheter i betongplattan, att den inte är jämn
Den analysen köper jag direkt.

Stickan
 
A AM86 skrev:
Har ett nybyggt hus med betongplatta där det ligger flytande 14 mm ekparkett från karelia på tuplex underlag på hela stora delar av bottenvåningen (öppen planlösning, kök, vardagsrum och matrum). Inom ett område på ca 1,5 x 1 m gungar golvet, och det är just där man går som mest. Oerhört störande och det retar mig något fruktansvärt att se gunget så fort någon går där. Jag har plockat bort alla golvlister och kontrollerat att golvet inte ligger emot vägg. Golvet ligger in under köksutrustningen, vet inte om det kan påverka? Misstänker felaktigheter i betongplattan, att den inte är jämn, men innan jag tar de konsekvenserna undrar jag om någon har något tips att konstatera att problemet ligger i underlaget, eller har en enklare fix än att bryta upp hela golvet? vilket vore oerhört komplicerat med nuvarande planlösning med kamin, kök med köksö osv... HJÄLP!
Ligger köket med tryck på golvet så kan det ju bli att det andra golvet" trycks upp".
 
P Pappa1986 skrev:
Ligger köket med tryck på golvet så kan det ju bli att det andra golvet" trycks upp".
Har varit inne på det också faktiskt. Borde kunna släppa anspänningen på golvet under kökssockeln möjligen
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det borde väl räcka att du tar upp det som en reklamation mot dem som byggt huset?
Så blir det deras sak att ta reda på vad orsaken är.
Hade absolut varit det lämpligaste om man hade någon att reklamera emot. Det är projekterat i egen regi så jag kan inte skylla på någon annan än mig själv
 
A AM86 skrev:
Har varit inne på det också faktiskt. Borde kunna släppa anspänningen på golvet under kökssockeln möjligen
Hur sitter kökssockeln fast? Är den lätt att ta bort? Sitter den som berg så har ju säkert köket åkt ner en aning.
 
P Pappa1986 skrev:
Hur sitter kökssockeln fast? Är den lätt att ta bort? Sitter den som berg så har ju säkert köket åkt ner en aning.
Bra tips att kolla efter! Är ett Ikea kök så sockeln sitter ju med en typ av klammer mot benen fram under stommen.
 
A AM86 skrev:
Bra tips att kolla efter! Är ett Ikea kök så sockeln sitter ju med en typ av klammer mot benen fram under stommen.
Ha också IKEA-kök och den där klammern känner jag igen.
Säg sen hur det gick :)
 
P Pappa1986 skrev:
Ha också IKEA-kök och den där klammern känner jag igen.
Säg sen hur det gick :)
Såg inget konstigt där faktiskt tyvärr
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A AM86 skrev:
Såg inget konstigt där faktiskt tyvärr
Ok. Tråkigt om det är betongplattan.
Själv hade jag aldrig stått ut med problemet så förstår dig.
Men om du ber någon ställa sig där det sviktar och sen kryp runt och kolla med långpass om det är rakt.
Ser du att det inte är jämnt där det gungar så är det säkert plattan.
Det är inte så att golvet kan tryckas ner på något annat ställe?
 
BirgitS
Vanliga underskåp mot väggen har inte så mycket vikt på benen men det är annorlunda om du har en köksö och golvtillverkarna brukar skriva i sina läggningsinstruktioner att golvet inte får läggas under köksöar.
 
Du kan injecera en fyllningsmassa med en kanyl modell större som lägger sig plant mot underlaget och har således avhjälpt problemet.
Prata med din närmaste proffs entreprenör inom golv.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
Det är den som lagt golvet som har ansvaret om betongen felar. Måste kolla innan golvläggning. Har du gjort det själv är det ju tråkigt att inte kunna reklamera.
 
Riv upp och rätta till. Ska du leva med det i tjugo år så är arbetsinsatsen liten om än jävligt tråkig.
 
  • Gilla
AM86 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.