Just det där upplägget vet jag inget om. Men i kommersiella sammanhang är det vanligt att fastigheter placeras som enda "verksamhet" i ett AB. Detta för att när man då säljer fastigheten så är det bolaget man säljer, och slipper på så vis kostnaden för lagfart. Själva fastigheten har ju inte sålts, fortfarande aktiebolaget som äger den. I det här fallet måste dock brf lösa ut fastigheten ur bolaget, annars blir det ingen bostadsrättsförening. Men kommentaren om underprisöverlåtelse känner jag inte till. Kan vara bra, kan finnas problem.
 
Det är det vanligaste tillvägagångssättet. Det görs helt och hållet av skattetekniska skäl. Om den ekonomiska planen är granskad och intygad bör upplägget uppfylla alla kriterier som syftar till att skydda bostadsrättsföreningens ekonomi på lång sikt.

Kolla vad dom beräknar underhållskostnaderna till. Kolla om man räknar med att avgifterna ska höjas eller sänkas inom en tio-femton års period. En höjning i framtiden visar att man räknat siffrorna för lågt från början. Kolla känslighetsprognosen; vad händer med ekonomin i föreningen om räntan är 2-3 procentenheter högre än idag? Har du själv marginaler i din ekonomi att klara dom förändringarna?

50 % belåning är högt. Jag tycker det är alldeles för högt. 20-25 % belåning är rimligt, men det skulle innebära högre priser och då blir husen svårsålda.

Om du vill avslöja vart i landet projektet finns, så man kan kolla planen? Det är lättare att ge input om man vet mer exakt.
 
  • Gilla
tobiasc
  • Laddar…
Det finns en hel del att titta på i en ny förening. Det är rätt så populärt av byggherrarna att "glömma bort" sådant som de boende sedan tycker behövs. Iordningställda gemensamhetsytor med lekplats, plats för bollspel etc är kanske mest populärt att glömma. Gatubelysningen är inte sällan rätt så miserabel, och att två av husen får en hel slänt nedspolad på sin tomt vid nästa häftiga åskskur står inte heller i prospektet. Det här med dränering och åt vilket håll vatten rinner, samt vad det tar med sig brukar bli ett hett ämne vid de flesta nybyggda områden, vare sig det är en BRF eller friköpta hus/tomter.

Är det en gemensam parkering brukar det redan på första årsmötet komma upp en fråga om garage och gästparkeringar. Ibland har man inte asfalterat parkeringen heller. Sedan finns ju dem som har flera bilar, släpvagnar, husvagnar, husbilar, båtar eller ett åkeri och anser att förening självklart skall ordna parkering för de fordonen också.

I källsorteringens tidevarv är det viktigt med plats för sophantering. Är det gemensam sophantering finns det risk för råttor, fåglar och insekter vid sidan av dålig lukt om man inte sköter om det där. Och har man valt att bara ha några kärl ute på en plan grusyta (som är det billigaste) så får föreningen snart investera i något bättre. Det finns också anledning att titta på vilka avtal om skötsel och underhåll som är träffade, och vad de kostar. Snö skottas inte, löv räfsas inte och gräs klipps inte av sig själva. En del byggherrar har slutit avtal med sitt eget skötselbolag på tio år, med saftiga räkningar som följd. En del har undvikit frågan helt och inte tagit höjd för det i månadsavgiften heller.

Eftersom det är en helt ny förening kommer de som flyttar in dit att få bli lite pionjärer och lösa problemen. Räkna med att det kan finnas många viljor om hur problemen skall lösas, och att det inte finns någon hejd på vad man anser skall bekostas av föreningen istället för direkt ur sin egen plånbok.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vanveasten: Inga hemligheter med projektet ;). Det är i Linköping - Ullstämma. Företaget som säljer heter Botrygg.
 
Skånelängorna? Har sökt den ekonomiska planen men inte hittat den, så jag kan inte tillföra så mycket mer, men Botrygg är ett ganska stort bolag så dom borde veta vad dom pysslar med, så under förutsättning att området är populärt så att alla lägenheter blir sålda och de kalkylerade kostnaderna är rimliga bör det vara ett helt ok köp, om du gillar området.
 
Vi har samma problem. Vi har byggd två parhus, 150 kvm var. Tomten är totalt 700 kvm. Allt är separat, adressen, vatten mm förutom fastighetsbeteckning. Har haft kontakt med lantmäteriet men de kunde inte hjälpa mig på grund av att enligt detaljplan är det minsta tillåtna tomtstorlek 600 kvm. Jag skulle uppskatta om någon skulle ge mig råd hur man kan sälja en av husen. HJÄLP!
 
Är det alltså brf idag?

Du kan ju höra med kommunen om du kan få göra (och bekosta) en s.k frimärksplan. Det är en detaljplaneändring som bara gäller en fastighet. De jag hört talas om har kostat typ 100 000.
 
Ring kommunen, förklara er sitution och se om det går att ordna ett undantag från detaljplanen. Har de gått med på parhus i bygglovet så är det ju rätt uppenbart att man vill kunna dela på dem. Annars skulle de ha sagt nej tidigare.
 
Njaa. Det kan vara så att de accepterat parhusen inom detaljplanen efterssom planen för villaområde ofta är fomulerad som "en eller tvåfamiljshus". Dvs det är tillåtet att bygga ett parhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.