GK100 GK100 skrev:
Du bör tänka på både vad dof och Bjober skriver det är fackmässiga synpunkter, även Daniel kring vad och när man får knallgas. Oavsett är det ju enkelt att koppla uttaget diagonalt som Bjober skrev det är inget extra på något sätt enkelt när du ändå fixar med det.

Du tar bara ut plus eller minus till förbrukaren via motsatta batteriet inte båda från ena av dem.
Ska man göra likadant med laddaren då?
 
Diagram som visar tre 12V 250Ah batterier kopplade parallellt för totalt 750Ah kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, lika med både laddare och förbrukare.
 
  • Gilla
holetaker och 3 till
  • Laddar…
holetaker holetaker skrev:
Ska man göra likadant med laddaren då?
Det kan du göra principen är riktig men laddningen sker normalt vid lägre ström då är inverkan mindre. Har du enkelt möjlighet gör det, batterier är känsliga för små skillnader så kan man enkelt jämna ut det är det bra.
 
  • Gilla
holetaker
  • Laddar…
Vad har du köpt för batteri då? Ska du använda elmotor som du beskriver så är du nästan tvungen att ha ett riktigt AGM batteri. De är mer lämpade för konstant urladdning än ett startbatteri eller enklare fritidsbatteri.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad har du köpt för batteri då? Ska du använda elmotor som du beskriver så är du nästan tvungen att ha ett riktigt AGM batteri. De är mer lämpade för konstant urladdning än ett startbatteri eller enklare fritidsbatteri.
Jag kör idag med biltema fritidsbatteri och kommer köra med det tills det är dags att byta. Men tills jag vet mitt behov av ah så är det ingen mening att köpa dyra agm-batterier. Tvungen att ha agm tror jag inte att man är. Bättre I långa loppet ja
 
tvungen och tvungen. Skillnaden på batterier är stor. Ett bra batteri för just eldrift klarar att leverera tänkt effekt plant i tex 10 timmar. Ett startbatteri till en bil ger tänkt effekt i ett par timmar sen dalar det fort. Ett fritidsbatteri är nånstans mittimellan.
Så det beror liksom på hur användningen ser ut.
Tänkte mest så du inte sitter med billigast möjliga bilbatteri......(som många faktiskt gör)
 
useless useless skrev:
Ja, koppla ihop batterierna plus-plus och minus-minus.
Det är inte bara att koppla ihop batterier, alla batterier som kopplas paralellt eller i serie ska ha samma inre resistans och vara matchade, det går att ha två batterier men då dom är olika så kommer det sämre att stjäla från det bättre. Så gyllene regel är blanda inte olika typer av batterier om full kraft ska uttagas
 
Om de ligger parallellt ska de ha samma kemi. Men de kan vara olika stora. Om de ligger i serie behöver kapaciteten vara lika.
 
AGM är överlägset på många sätt vilket syns tydligt på priset.
Om man inte har utrymmesbrist eller jagar kilo så kan man ju istället välja enkla standardbatterier men med högre kapacitet, eller addera ett tredje batteri. Avsevärt billigare.
 
M Maximarcus skrev:
AGM är överlägset på många sätt vilket syns tydligt på priset.
Om man inte har utrymmesbrist eller jagar kilo så kan man ju istället välja enkla standardbatterier men med högre kapacitet, eller addera ett tredje batteri. Avsevärt billigare.
ja fast de bär sig olika åt för det. Ett startbatteri är direkt olämpligt till ett konstant strömuttag tex.
 
Jag ljög innan ang att jag körde med fritidsbatteri. Det är biltemas marinbatteri jag använder. Kommer köra med det tills jag vet vilket behov jag har. När dessa är slut så byts de ut till AGM.
Igårkväll kopplade jag ihop det och allt vekar funka.
Jag får tacka för alla bra svar
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.