tackar
 
En fråga till er som har behandlat bastulavar med Paraffinolja.

På flaskan står det att man ska stryka ut produkten med en trasa och sedan torka bort överflödig olja. Jag undrar då om den ska torkas bort direkt eller om den ska suga in en tid? Vidare undrar jag den ungefärliga torktiden innan jag kan använda bastun.
 
micke.karl: det är det absolut snyggaste bastuvirket jag har sett hittills. Bra idé - den snodde jag direkt :blushing:

Vad gäller paraffinoljan på baksidan. det gjorde inte jag och jag har inte sett några nackdelar. Jag tänkte helt enkelt inte på det när det var aktuellt. Nu har panelen samt lavarna suttit på plats 9 månader och trots aktivt bastubadande har inget hänt. Tror det är lite överkurs men bra för samvetet.

Utseendemässigt "likar" jag att olja men jag är ju partisk eftersom jag har det själv.
 
Jag oljade in med en pensel istället för trasa. Lät det torka in över natten vill jag minnas. Sedan lätt avtorkning med bomullstrasa men det var inte mycket att torka av. Det var i och för sig första gången jag behandlade så då suger det kanske mer. Har inte sett något behov att göra om det ännu.
 
Glömde skriva att jag nog väntade ett par dygn innan jag använde bastun för att vara på den säkra sidan.
 
Tack för svaren. Ska slänga på lite olja idag, får hålla det under uppsikt och se om det behövs torkas bort eller om det får suga in under en längre tid
 
Strök på oljan och aspen som sög upp rejält mycket, fick köra 2-3 gånger innan den kändes mättad. Väntade drygt 2h och torkade med en torr trasa. Ser otroligt fint ut, vill in och prova bastun nu! Men man får väl hållas ett tag till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.