Johan Lindvall Olsen Johan Lindvall Olsen skrev:
Nej man ska ha 50cm remsa vid foten, även kallat fotplåts remsa.
Dom flesta jag jobbat med brukar vara runt 35cm... men det är underlagspapp
Tror inte det gäller svetsad ytpapp
Men eftersom tråden är från 2015 så hoppas jag det är löst nu...
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Dom flesta jag jobbat med brukar vara runt 35cm... men det är underlagspapp
Tror inte det gäller svetsad ytpapp
Men eftersom tråden är från 2015 så hoppas jag det är löst nu...
Ja, jo det får man ju hoppas 50cm remsa på ytpapp, underlagspapp vettitusan om jag ska vara ärlig
 
Rickard.
Johan Lindvall Olsen Johan Lindvall Olsen skrev:
Nej man ska ha 50cm remsa vid foten, även kallat fotplåts remsa.
Det är alldeles för förenklat att säga att man "ska det".

Dom stora svenska tillverkarna tillåter i alla fall raka våder ända ner till fotplåten men rekomenderar 50-remsan. Det finns också lägen där 1m tvärvåd är helt okej, snörasskydd är det uppenbara exemplet.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det är alldeles för förenklat att säga att man "ska det".

Dom stora svenska tillverkarna tillåter i alla fall raka våder ända ner till fotplåten men rekomenderar 50-remsan. Det finns också lägen där 1m tvärvåd är helt okej, snörasskydd är det uppenbara exemplet.
Jag jobbar på en av dom större tillverkarna. Ingen från TG tillåter under 30cm fotremsa
 
Rickard.
Johan Lindvall Olsen Johan Lindvall Olsen skrev:
Jag jobbar på en av dom större tillverkarna. Ingen från TG tillåter under 30cm fotremsa
Under 30cm? Menar du underlagspappen under fotplåten så kanske det stämmer, jag trodde det jag citerade handlade om ytpapp.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Vilken då?

Under 30cm? Menar du underlagspappen under fotplåten så kanske det stämmer, jag trodde det jag citerade handlade om ytpapp.
Ja, fotremsan på ytpappen ska vara minst 30cm enligt tg
 
Rickard.
Johan Lindvall Olsen Johan Lindvall Olsen skrev:
Ja, fotremsan på ytpappen ska vara minst 30cm enligt tg
Svensk text om tätskikt installation vid flänsar och fotplåtar med illustrationer för en- och två-lagstäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:thinking:
 
Rickard.
Johan Lindvall Olsen Johan Lindvall Olsen skrev:
2lagstäckningar är nästan icke existerande
Läs texten istället för att se på exemplen, står inget om att det bara gäller 2-lags.

Aja skit samma världen går inte under om vi inte är överens.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Läs texten istället för att se på exemplen, står inget om att det bara gäller 2-lags.
Jo, därför är ena sidan blå och den andra grön.
Därför vi håller kurser för pappmontörer tvålags är ok för att du använder en tjockare papp under fotplåten och den svetsas då ihop med ytpappen genom fotplåten som är perforerad.
På en enlags, tex 2200+5500 bränner du bara sönder 2200 om du försöker göra sådär och då släpper ytpappen när den krymper med tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.