knicklas skrev:
Hej!

Bor i ett funkishus byggt 1936 med papptak i nästan alla rum. Dock är skicket varierande, och vissa åtgärder kommer vi tvingas till så småningom. Jag blev väldigt intresserad av din "Gör -det-själv"-variant.
Hur går man till väga?
Ungefärlig kostnad (pris/kvm)?
Kan man möjligtvis få se bilder på ditt arbete?

/Nicklas
Jag har köpt allt på Gysinge och kör enligt deras byggbeskrivning. Skulle uppskatta att man kan räkna med en 25kr per m2 i material utan färg så det är faktiskt ganska billigt även om man handlar på gysinge... :) Det enda som jag har gjort extra är att jag har klätt taket med träribbor och gips i ett försök att bättra på brandskyddet lite.

Här är några bilder på taket under arbetets gång. De första bilderna är där pappen fortfarande är fuktig dvs skrynklig och de senare bilder har den torkat... Blir helt slätt...

http://www.saxpy.com/Browse by project/Top floor/Bedroom/Ceiling/index.html
 
Aha, intressant!
Är taket målat på nån av bilderna?
Våra befintliga papptak är lite strukturerade, hur ser Gysinges papp ut? Ser nästan slät ut va?
Vet du om man kan hitta Gysinges instruktioner på deras hemsida, eller följer det bara med när man handlar?

/Nicklas
 
knicklas skrev:
Aha, intressant!
Är taket målat på nån av bilderna?
Våra befintliga papptak är lite strukturerade, hur ser Gysinges papp ut? Ser nästan slät ut va?
Vet du om man kan hitta Gysinges instruktioner på deras hemsida, eller följer det bara med när man handlar?

/Nicklas
Här är en halv-taskig bild på taket när det är målat.

http://www.saxpy.com/Browse by project/Top floor/Bedroom/slides/IMG_4219.html

Den pappen är helt slät, ingen struktur alls.

Tror att man måste köpa deras katalog för att få beskrivningen. De rear ut den nu så det är inte så farligt dyrt.
 
Intressant tråd och jättebra att få höra dina erfarenheter om detta!
Men jag ha ren liten fundering: hur bred är pappen när man köper den? Jag menar hur gör man med ett brett rum, skarvar man då pappen först genom att limma innan man fuktar den och sätter upp den?
mvh Vikke
 
viktor66 skrev:
Intressant tråd och jättebra att få höra dina erfarenheter om detta!
Men jag ha ren liten fundering: hur bred är pappen när man köper den? Jag menar hur gör man med ett brett rum, skarvar man då pappen först genom att limma innan man fuktar den och sätter upp den?
mvh Vikke
KOmmer inte ihåg exakt hur bred den än är men iallfall en dryg meter. Man spikar upp den omlott med en 10cm och sedan täcker man skarvarna med oplastad tapet. Står väldigt bra beskrivet i Gysinges katalog.
 
Hej Saxpy

Vore jätteintressant att se hur detta med spännpapp funkar. Kan du lägga upp bild på detta forum för dit där denna länk leder krävs lösenord och det har jag ju inte...
 
barfotalasse skrev:
Hej Saxpy

Vore jätteintressant att se hur detta med spännpapp funkar. Kan du lägga upp bild på detta forum för dit där denna länk leder krävs lösenord och det har jag ju inte...
Jo, hemsidan gjordes om en del... Här är några bilder som jag hade liggande. De visar inte hela processen men den står det ju en del om i tråden, annars är gysingekatalogen ett bra tips.

Har inga bra bilder på taket när det är målat. Jag målade med Gysinges matta linoljefärg och det blir väldigt bra. Man ser inte skarvarna när man är klar...

Säg till om du har några specifika frågor.
 
  • img_4195.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_4196.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_4200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_4201.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_4203.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_4205.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_4206.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.