cust3000 skrev:
Faller inte funktionen med pappremsans möjlighet att ta upp rörelse i skarven om man limmar den...?
Jag gissar att den spricker fint om man limmar.
Du pratar som om limning är en oprövad metod. Man har limmat i åratal, så länge man använt papper. Det ska inte tas upp någon rörelse, det ska inte röra sig alls. Rör det sig spricker spacklet.....
 
MathiasS skrev:
1. Fyll skarven MELLAN skivorna med spackel
2. Ta en skräppensel, 50mm bred, pensla ut våtrumsklistret mitt över skarven
3. Lägg i remsan, tryck dit med fingarna. Har du en lämplig borste eller roller kan du använda den för att få remsan att ligga slätt, idag använde jag en fuktig handuk för att släta till remsan, det verkar också funka bra.
Ska man låta spacklet i skarven torka innan man sätter dit remsan med vävlim, eller spacklar du springan och limmar direkt?
 
Vad använder ni för typ av spackel i varje spackelomgång? Grovspackel vid första strykningen, medium andra strykningen och finspackel vid sista strykningen?
 
Anna1984 skrev:
Ska man låta spacklet i skarven torka innan man sätter dit remsan med vävlim, eller spacklar du springan och limmar direkt?
det ska torka innan du limmar.
 
MathiasS skrev:
Du pratar som om limning är en oprövad metod. Man har limmat i åratal, så länge man använt papper. Det ska inte tas upp någon rörelse, det ska inte röra sig alls. Rör det sig spricker spacklet.....
Jag tror nog att jag vet en del om limning...
Jag la bara fram en teori som inte är orimlig. Ta det lugnt...
 
Redigerat:
hoppah skrev:
6.3.2 Första spacklingen på fog med skuren kant
Fogar på gipsskivor med avskurna kanter ska vara preparerade genom fasning. Fasningen ska grundas före spackling
vidYBG klass Q4. [snip]
Vad är YBG klass Q4 för den oinvigde, något att fästa sin uppmärksamhet vid?

För övrigt så står det inget om att man ska spackla före limning, eller missar jag något här?
 
mexitegel skrev:
Vad är YBG klass Q4 för den oinvigde, något att fästa sin uppmärksamhet vid?

För övrigt så står det inget om att man ska spackla före limning, eller missar jag något här?
Tror det är typ av vägg, hur utsatt den är, Q4 tror jag ska vara dom värsta väggarna, dvs väggar med släpljus eller mycket tunna tapeter. Q1 är väl då vad jag antar typ, mörklagt rum utan krav på finish av ytbehandling, förråd?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
För övrigt så står det inget om att man ska spackla före limning, eller missar jag något här?
Fritt klippt och skuret ur hoppahs inlägg:

hoppah skrev:
6.3.2 Första spacklingen på fog med skuren kant
Första spacklingen utförs så att fasen fylls ut helt. Efter tork och avslipning läggs remsan i vävlim

Ovanstående behandlingsgång kan även utföras på försänkta kanter då du istället vill limma remsan.
Alltså, spackla först. Sen slipa. Sen limma.
 
Det är nog dax för den där synkontrollen trots allt :surprised:
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
M
Tror det där är fel.. Om du limmar efter att du fyllt upp fasen med spackel kommer du ju bygga på höjden utanför själva skivan - det kommer ju synas som en puckel... Är det inte emellan skivorna som du spacklar? Då har du ju kvar fördjupningen som du kan limma i.
 
Micke64 skrev:
Tror det där är fel.. Om du limmar efter att du fyllt upp fasen med spackel kommer du ju bygga på höjden utanför själva skivan - det kommer ju synas som en puckel... Är det inte emellan skivorna som du spacklar? Då har du ju kvar fördjupningen som du kan limma i.
Dom har skrivit det lite knasigt, jag tror dom menar att själva skarven(glipan,springan) ska spacklas igen, alltså ingen påbyggnad då det först o främst var ur kapitlet "...med skuren kant", dvs ingen infasning till att börja med.

edit, även om det skulle vara så att man skulle bygga ut så är det så pass lite att om du gör en sista spackling 10cm bredare så kommer det inte synas, kanske i sämst möjliga släpljus men då kanske man skulle ha gett fan i att gipsa som en tok och då istället sett till att ha fasade kanter på dom skivorna :)
 
Tror min fråga försvann i mängden. Vad rekommenderar ni för typ av spackel för varje spackelomgång?
Grovspackel för första strykningen, medium för andra och finspackel för sista? Eller kör ni samma spackel alla omgångar?
 
Mikael_L
Jag själv har kört med lätt hand från början till slut.

Men jag har dock inte haft krav på slutfinish passande målning, då hade jag ev varit tvungen att välja ett annat spackel för det sista momentet. Men jag vet alltså inte då jag inte varit i den sitsen än.

Tja, garaget har jag förvisso målat invändigt men det är ju bara ett garage, där har jag inte överarbetat något ytskikt alls - tvärtom. :)
 
Anna1984 skrev:
Tror min fråga försvann i mängden. Vad rekommenderar ni för typ av spackel för varje spackelomgång?
Grovspackel för första strykningen, medium för andra och finspackel för sista? Eller kör ni samma spackel alla omgångar?
Om det är skarvspackling du undrar över så skrev jag ett inlägg om det tidigare tror jag.
 
Har fått samma beskymmer. Mina pappremsor har bubblat sig. Hur pass noga behöver jag vara med pappremsan då jag ska ha väv ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.