K K. L skrev:
Spacklar du rätt från början så slipper du hålla på med onödigt extraarbete.
Som man spacklar får man slipa, brukar jag tänka när man varit för ivrig med spacklet. ;)
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
jag hatar detta...
mest tidkrävande momentet, gick snabbare att göra tätt hus från grunden..
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Det yrkesmålaren är bra på är att "fuska" så att det inte syns. När vi amatörer spacklar så tar det en evighet och går åt många kilo extra spackel innan vi till slut ger upp. Ibland kan det löna sig att ta in en målare från början.
 
  • Ledsen
byggarebo2
  • Laddar…
Ska ha helmatt färg vilket jag tänker är bra, saker syns mindre.
Sen ska tak och väggar målas i samma mörka färg.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det yrkesmålaren är bra på är att "fuska" så att det inte syns. När vi amatörer spacklar så tar det en evighet och går åt många kilo extra spackel innan vi till slut ger upp. Ibland kan det löna sig att ta in en målare från början.
Btw hur fuskar man :D ?
 
Denna video fick mig att fatta hur jag ska göra när jag spacklar. Därefter krävs det förstås en del träning och fingerfärdighet, men det handlar ju mest om tid.....



1. notera hur han drar av kanterna på den spacklade ytan
2. Notera att han lägger på mitt över skarven, och sedan även på varje sida om slarven. Dvs, mycket bredare än bara en ev försänkning i gipsskivan.
 
  • Älska
Dalbotant
  • Laddar…
En gripsskarv brukar jag tillslut ha 30 cm bred ungefär. Svårt att se att man inte lyckas dölja pappremsan med lagom tjockt lager spackel då.
 
B byggarebo2 skrev:
Synd..
Känns enklare om man skulle bredspackla allt ihop.
Fundera på att bara rolla och ge det lite struktur, ej släta av.
Vad skulle man tro om detta, skulle det bli bra?
En pappremsa ska sättas mitt i spacklet. Alltså spackel bakom och spackel framför. Sannolikt precis som du gjort. Men remsan sitter troligen för långt fram. Pappremsan må vara rekomenderad av många, och hövdar att det blir starkare. Må vara hur det vill med den saken.
En sak är iallafall säker. En glasfiberremsa håller långt mer än nog. Den är också betydligt svårare att misdlyckas med, då remsan SKA klistras direkt på gipsen. Detta gör att kvaliteten och hållbarheten på spacklingen blir bättre i de flesta fall. Sen går det som regel fortare för oss proffs med pappremsa, då man har rullen på en hållare på byxan. Men att verkligen få in snitsen på det, och få perfekta skarvar tar tid. I mindre rum använder jag nästan uteslutande glasfiber.

Sen att det finns några som inbillar sig att "hela jorden går under", för att man använder glasfiber. Är naturligtvis inget att bry sig om!
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
Fast fel nr ett folk gör är iallafall att de både spacklar för lite och sen slipar för mycket. Oftast ser man bara spackel i fördjupningen på skivan. Det ser ju säkert fint ut men den som är van känner ju med handen att det kommer att synas och sen blir det väldigt lite spackel för remsan att ligga i .
Man måste liksom bredspackla mer och sen slipa med långa svepande rörelser över stor yta. Inte bara i mitten vid diket.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Jag spacklar på som faen sen slipar jag jämnt med en roterande väggslip kopplad till grovdammsugare.
Snabbt enkelt och det blir inte så dammigt.
Men alla orkar kanske inte hålla på med en slip, jag har en billig från Jula.
100ggr enklare än att stå med en kloss och damma.
 
  • Gilla
fixardet och 1 till
  • Laddar…
Remsan limmas för bästa resultat,

Svårt med spackel.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Jag spacklar på som faen sen slipar jag jämnt med en roterande väggslip kopplad till grovdammsugare.
Snabbt enkelt och det blir inte så dammigt.
Men alla orkar kanske inte hålla på med en slip, jag har en billig från Jula.
100ggr enklare än att stå med en kloss och damma.
Fastän jag jobbat som målare i många år, tycker jag att du gör helt rätt. Försök inte efterlikna proffsen, utan gör det så enkelt som möjligt. Sålänge det håller och blir snyggt, så är det rätt gjort.
Men sen använder ju även vi proffs ofta giraffslip, vilket nästan är samma sak.
 
  • Gilla
fixardet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.