Är det ok att börja måla om pappremsan kommit fram på sina ställen efter slipning? Eller kommer remsan att lysa igenom?
Har spacklat något tidigare och det är jäkligt svårt, är nu inne på 3e 10litershinken om ett rum på 20kvm golvyta.
 
K
Det kommer tyvärr synas efter att du målat.
 
Fram med en liten ficklampa och lys utmed väggen. I släpljus ser du om det är ojämnt vilket det antagligen är om du ser remsan…
 
Spackla är ett helvete.

Syns det nu så syns det sen
Syns det inte nu så kan det ändå synas sen…
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Synd..
Känns enklare om man skulle bredspackla allt ihop.
Fundera på att bara rolla och ge det lite struktur, ej släta av.
Vad skulle man tro om detta, skulle det bli bra?
 
Du slipar antagligen för mycket. Remsan ska nog ha typ minst en par dm täckande spackel annars kommer även diket att synas.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du slipar antagligen för mycket. Remsan ska nog ha typ minst en par dm täckande spackel annars kommer även diket att synas.
Met ett par decimeter så klarar man sig garanterat. 🤣
 
S Stefan1972 skrev:
Du slipar antagligen för mycket. Remsan ska nog ha typ minst en par dm täckande spackel annars kommer även diket att synas.
Hur många tiolitershinkar skulle det inte gå åt då? :D
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag brukar grovslipa allt till en början, sedan målar jag med en täckande billig färg. När denna torkat så spacklar jag igen och sedan finslipar jag. Då slipper man problemen med papper då eventuellt papper suger in färg innan nästa spackling.
 
K
Vissa missförstår med flit att spacklet skulle bygga flera decimeter på tjockleken.
Eller jag hoppas att det var med flit.🤔
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag brukar grovslipa allt till en början, sedan målar jag med en täckande billig färg. När denna torkat så spacklar jag igen och sedan finslipar jag. Då slipper man problemen med papper då eventuellt papper suger in färg innan nästa spackling.
Spacklar du rätt från början så slipper du hålla på med onödigt extraarbete.
 
jag tänkte faktiskt täckande bredd i tanken men det verkar ha fallit bort i överföringen till fingrarna......
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag brukar grovslipa allt till en början, sedan målar jag med en täckande billig färg. När denna torkat så spacklar jag igen och sedan finslipar jag. Då slipper man problemen med papper då eventuellt papper suger in färg innan nästa spackling.
Problemet är att väggfärg inte är sllpbar.
Med en slipbar grundfärg funkar metoden bra.
 
K K. L skrev:
Spacklar du rätt från början så slipper du hålla på med onödigt extraarbete.
Är man så kass som jag på att spackla så är lite färg enklare och snabbare.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Problemet är att väggfärg inte är sllpbar.
Med en slipbar grundfärg funkar metoden bra.
Det är det jag brukar använda, en billig grundfärg från den lokala lågrpismarknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.