Tack för alla svar.
Men hur gör jag nu, kan jag bara skära bort det som rest sig och spackla över eller blir det en försvagning som gör att det rör sig då?
Det handlar om 3-4 ställen med ca 20cm som rest sig per fog.
 
uhag uhag skrev:
Ser ju lovande ut när de uttryckligen tar upp limning av pappersremsan i produktpresentationen.
Ja det är just vad den är framtagen till, att limma pappremsa.
Vänd nr 2 funkar ett "vanligt" medium lätthand spackel (som är bra mkt billigare) .
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
uhag uhag skrev:
Tack för alla svar.
Men hur gör jag nu, kan jag bara skära bort det som rest sig och spackla över eller blir det en försvagning som gör att det rör sig då?
Det handlar om 3-4 ställen med ca 20cm som rest sig per fog.
Prova limma remsan med tex vävlim, vitlim (trälim) och pressa in den. Det bör rädda situationen.
Annars får du riva väck remsan och börja fr början..
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Alcros skivspackel är utmärkt, men lite svårt att få tag i. Har själv använt det till hela huset. Det var enorm skillnad mot vanligt spackel tycker jag.
Testade också Kiilto Pro LM Målarspackel som jag tyckte hade lite liknande konsistens. Även det har i beskrivningen att det kan användas specifikt för skarvremsor.

Men inget garanterar ändå att du blir helt fri från att remsan släpper. Det tog några väggar innan jag fick in snitsen.

De släpp jag hade i början skar jag bort och spacklade över.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
Jag kör med Casco Wall filler. Torrt gipsspackel. Brukar inte ha några problem, men man får som vanligt träna lite innan snitsen sitter.
Största fördelen är att det inte krymper när det torkar.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
Jag har använt alcro spackel med gott resultat. Sedan valde jag att limma de korta tvärskarvarna istället, för att inte få onödigt tjockt där det inte är försänkt. Limmet släppte på några ställen, visade sig först efter grundmålning. Misslyckades igen på samma ställe. Då grundmålade jag på remsan när limmet torkat ock spackel på det. Det fungerade.
 
Redigerat:
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
Tack för alla tips, det löste sig med lite trälim där det släppt. Jag använde trälim även för remsorna på skivornas kortsida. De verkar sitta bra nu.
 
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
När man spacklar, ska man skrapa av spacklet i nivå med gipsen eller ska man lägga en "kulle"? Har nog gjort fel och kanske därför det aldrig blivit perfekt, har trott att det blir för mycket att slipa bort om man bygger upp över gipsen.
 
Man skrapar av med spackel bredare än gipsfalls. Vid första spackling och ilägg av remsa drar jag av med en 300 mm.
Andra spackling drar jag av med en 450-500 mm. Behöver knappt slipa något.
Gissar på att man använder för smala spacklar när det blir mycket sliparbete.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
Återigen en lång tråd bara för att pappremsan inte limmades med vävlim. Det går snabbare att spackla in remsan om man vet hur man gör, men det blir inte bättre än att limma.
 
A ansic skrev:
När man spacklar, ska man skrapa av spacklet i nivå med gipsen eller ska man lägga en "kulle"? Har nog gjort fel och kanske därför det aldrig blivit perfekt, har trott att det blir för mycket att slipa bort om man bygger upp över gipsen.
Denna hjälpte mig att börja göra rätt. Dra av kanterna på spacklet och sedan mitt på. Jag har tidigare försökt dra av så det blir plant och man bara fyller skarven, men jag får aldrig till det perfekt (vilket beror på att 1 spacklet sjunker ihop lite och 2 det är inte säkert att övergången från plan gipsskiva till fasad är helt plan.....) så då lägger man lite bredare och i en kulle, men en väldigt bred och låg kulle. Väldigt låg.....

 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Återigen en lång tråd bara för att pappremsan inte limmades med vävlim. Det går snabbare att spackla in remsan om man vet hur man gör, men det blir inte bättre än att limma.
Men om man inte har vävlim eller har annan anledning att köpa vävlim så är det ju toppen att lära sig så som det är tänkt att göras med bara spackel.
Nu slapp jag köpa vävlim och kunde lösa mina få problem-ställen snabbt och enkelt med trälim, mycket tack vare svaren jag fick här.
 
Vanligt vitt PVA-trälim är i princip samma sak som vävlim.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Denna hjälpte mig att börja göra rätt. Dra av kanterna på spacklet och sedan mitt på. Jag har tidigare försökt dra av så det blir plant och man bara fyller skarven, men jag får aldrig till det perfekt (vilket beror på att 1 spacklet sjunker ihop lite och 2 det är inte säkert att övergången från plan gipsskiva till fasad är helt plan.....) så då lägger man lite bredare och i en kulle, men en väldigt bred och låg kulle. Väldigt låg.....

[media]
Första spacklingen sjunker lite och behöver inte vara plant, ingen slipning. Och andra spacklingen man drar av med en 450-500 mm fixar till jämnheten. Ska man sedan tapetsera är slipning mera av lyx.;)
Vitsen med att spackla in remsan är att den ska fungera som armering, men vet inte om det har någon betydelse.
Däremot om det ska målas, slipas efter andra spacklingen, rollar på lite färg och en tredje spackling.
 
uhag uhag skrev:
Men om man inte har vävlim eller har annan anledning att köpa vävlim så är det ju toppen att lära sig så som det är tänkt att göras med bara spackel.
Nu slapp jag köpa vävlim och kunde lösa mina få problem-ställen snabbt och enkelt med trälim, mycket tack vare svaren jag fick här.
Det är inte tänkt att göras med spackel. Det är ett av två möjliga alternativ.

På senare tid har man ju kommit på att man för bästa resultat ska använda ett speciellt spackel för att sätta remsorna, så oavsett hur du gör får du ju åka till affären. En burk vävlim med rätt torrhalt kostar en hundring eller så, så det är ingen stor investering.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.