Hej,
Jag har problem med att mina pappersremsor över skivskarvarna reser sig när spacklet torkar. Första gången jag använder pappersremsor istf glasfibernät.

Vad gör jag för fel och vad gör man åt det? Är det bara att skära bort det som rest sig och spackla över igen eller ska man göra på något annat sätt?
Hörn av en vit vägg med synlig tejp eller spackel, ojämn yta, reparationsarbete antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Jag limmar dem med tapetklister för våtrum
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
Kanske för lite spackel. Spackla först, lägg på remsan och sen spackla över. Testa spackla en gång till.
Är det bubblor så är det kanske bättre att skära bort.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
Jag har bara kört med glasfiber. Har aldrig spruckit någonstans.

Många verkar dock ha problem med pappremsor...
 
  • Gilla
uhag och 1 till
  • Laddar…
I
Remsa kräver lite skill, det riktiga viset att göra det är att lägga på ett lager spackel, trycka i remsan jämt och skär av, efter det lägger man ytterligare ett tunt lager spackel ovanpå. Detta har fungerat utmärkt för mig men till början såg det ut något i stil med det du visar.

Många som inte får till det väljer att köra med tapetklister eller liknande först vilket säkert också funkar bra men tar längre tid.

Glasfiberremsa funkar säkert fint i många fall men det säga att pappremsa ger något hållbarare resultat så länge som man gör det rätt.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Remsa kräver lite skill, det riktiga viset att göra det är att lägga på ett lager spackel, trycka i remsan jämt och skär av, efter det lägger man ytterligare ett tunt lager spackel ovanpå. Detta har fungerat utmärkt för mig men till början såg det ut något i stil med det du visar.

Många som inte får till det väljer att köra med tapetklister eller liknande först vilket säkert också funkar bra men tar längre tid.

Glasfiberremsa funkar säkert fint i många fall men det säga att pappremsa ger något hållbarare resultat så länge som man gör det rätt.
I Ironside skrev:
Remsa kräver lite skill, det riktiga viset att göra det är att lägga på ett lager spackel, trycka i remsan jämt och skär av, efter det lägger man ytterligare ett tunt lager spackel ovanpå. Detta har fungerat utmärkt för mig men till början såg det ut något i stil med det du visar.
Många som inte får till det väljer att köra med tapetklister eller liknande först vilket säkert också funkar bra men tar längre tid.

Glasfiberremsa funkar säkert fint i många fall men det säga att pappremsa ger något hållbarare resultat så länge som man gör det rätt.
I Ironside skrev:
Remsa kräver lite skill, det riktiga viset att göra det är att lägga på ett lager spackel, trycka i remsan jämt och skär av, efter det lägger man ytterligare ett tunt lager spackel ovanpå. Detta har fungerat utmärkt för mig men till början såg det ut något i stil med det du visar.
Många som inte får till det väljer att köra med tapetklister eller liknande först vilket säkert också funkar bra men tar längre tid.

Glasfiberremsa funkar säkert fint i många fall men det säga att pappremsa ger något hållbarare resultat så länge som man gör det rätt.
D dthompa skrev:
Kanske för lite spackel. Spackla först, lägg på remsan och sen spackla över. Testa spackla en gång till.
Är det bubblor så är det kanske bättre att skära bort.
Jo jag gjorde enligt konstens alla regler, spackel-remsa-spackel. Det såg bra ut igår men nu när det torkat så har det rest sig på några ställen. Kanske var jag för snål på första lagret spackel på just de ställena. Men man vill ju inte lägga för mycket heller och bygga en ”bula” under remsan.

Frågan är vad man gör nu? Det har ju stelnat i detta läge och måste väl därmed skäras bort tänker jag.
 
Vad är det för spackel? Jag har fått lite bubblor där jag kört med billigt sandspackel, men inte när jag använt gipsspackel blandat från torrbruk.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
I
uhag uhag skrev:
Jo jag gjorde enligt konstens alla regler, spackel-remsa-spackel. Det såg bra ut igår men nu när det torkat så har det rest sig på några ställen. Kanske var jag för snål på första lagret spackel på just de ställena. Men man vill ju inte lägga för mycket heller och bygga en ”bula” under remsan.

Frågan är vad man gör nu? Det har ju stelnat i detta läge och måste väl därmed skäras bort tänker jag.
Ja, de e ju det där som är svårt att få kläm på, det tar ett tag innan man lär sig. Jag tittade på hur många videos som helst och det blev ändå struligt till början men tillslut hittade jag något som funkade. Jag vill minnas i att jag la lite tjockare i botten och bara väldigt tunt på ovansidan. Som sagt, väldigt många ger upp och kör bara med lim vilket säkert fungera fint det med.

Som usless säger så kan spacklet också ha en betydelse, är det för blött så bubblar det sig gärna lite. Dessutom så krymper de flesta spackel en hel del när de torkar.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
Prova att använda riktigt skivspackel är mitt råd, blir så mycket enklare.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Prova att använda riktigt skivspackel är mitt råd, blir så mycket enklare.
Jag använde ”Wall filler” från Clas Ohlsson, enligt produktbeskrivningen ska det vara just för detta ändamål. Men det är ju CO…
Kan du rekommendera något specifikt skivspackel?
Som lekman upplever jag det som rena mystiken att försöka förstå vad som gör ett spackel bra eller dåligt, förutom kornstorleken då.
 
uhag uhag skrev:
Jag använde ”Wall filler” från Clas Ohlsson, enligt produktbeskrivningen ska det vara just för detta ändamål. Men det är ju CO…
Kan du rekommendera något specifikt skivspackel?
Som lekman upplever jag det som rena mystiken att försöka förstå vad som gör ett spackel bra eller dåligt, förutom kornstorleken då.
”Beckers Scotte J” tycker jag är bra och lätt att få tag på.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
I
Jag körde Knauf Fill & Finish Light Plus 3 Sandspackel när jag renoverade. Provade först Bygg max men det krympte väldigt mycket, fick ju spackla hur många gånger som helst.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
uhag uhag skrev:
Jo jag gjorde enligt konstens alla regler, spackel-remsa-spackel. Det såg bra ut igår men nu när det torkat så har det rest sig på några ställen. Kanske var jag för snål på första lagret spackel på just de ställena. Men man vill ju inte lägga för mycket heller och bygga en ”bula” under remsan.

Frågan är vad man gör nu? Det har ju stelnat i detta läge och måste väl därmed skäras bort tänker jag.
Om du först använder en spackel som är lite smalare än fasningen på skivorna kan det aldrig bli för mycket. På med remsan och dra fast med spackel.
Och sedan lägger du direkt på ett nytt lager med en spackel som är bredare än fasning. Fungerar hur bra som helst.
Om olika spackel påverkar vet jag inte, men brukar köra ett medium t.ex. Beckers.
 
  • Gilla
uhag
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
[länk]
Funkar bäst av dom jag provat.
Ser ju lovande ut när de uttryckligen tar upp limning av pappersremsan i produktpresentationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.