Är det något som sett höjda priser på plastpåsar efter att skatten infördes (1 mars)?
I ICA-butiken där jag handlar är det samma pris, 2.50 kr, och på lokala sportaffären kostar en plastpåse 1 kr.
 
L Låset skrev:
Är det något som sett höjda priser på plastpåsar efter att skatten infördes (1 mars)?
I ICA-butiken där jag handlar är det samma pris, 2.50 kr, och på lokala sportaffären kostar en plastpåse 1 kr.
Hörde på nyheterna att den gäller från 1/3 men ska börjas tas ut 1/5. Varför olika datum kan man undra, har ingen aning.
 
tttomten TomasJor skrev:
Hörde på nyheterna att den gäller från 1/3 men ska börjas tas ut 1/5. Varför olika datum kan man undra, har ingen aning.
Ah, det skulle förklara saken. Tack.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Plastindustrier finns väl på bra många fler ställen än texil i dagens Sverige?
Så jag borde ha tagit med mig plastpåsar från Sverige till Tyskland? Jag följer nog inte riktigt med i ditt resonemang.
 
harry73
Det finns dom som letar fel hos andra och använder det som argument att inte behöva göra något själva. Och då spelar det ingen roll om de påstådda fel är stora eller små, sant eller inte.

@Putte 9497 och @Tokslut tillhör uppenbarligen denna grupp.
Vi andra förstår såklart att du var på besök i Tyskland och gjorde lite inköp där, bland annat en tygpåse som du fortfarande använder.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Vem av er som förespråkar tygpåsar blir först att visa på en uträkning där jag kan se att tvättmaskinstvätt var 30e användning och tillverkningen av tygpåsen är bättre än att jag använder vanliga plastpåsar?

Eller, att rengöra flergångspåsen med varmt vatten och diskmedel lite då och då vs vanliga plastpåsar?
Inte för att jag förespråkar nånting i detta fall men vi använder flergångspåsar i plast eftersom dom är så mycket bättre än engångsgrejerna vid kassan, men vi har då aldrig tvättat nån, dom ligger alltid i skuffen i bilen och alla är nog 5+ år gamla utan att någonsin rengjorts. Vi har inga problem med det men gissar att andra anser det ohygiensikt eller nåt.
 
Claes Sörmland
L Låset skrev:
Är det något som sett höjda priser på plastpåsar efter att skatten infördes (1 mars)?
I ICA-butiken där jag handlar är det samma pris, 2.50 kr, och på lokala sportaffären kostar en plastpåse 1 kr.
Som jag skrev ovan, butikschef på Willys pratade om prisändring i butiken från maj. ICA är ju franchise så det kan nog variera mellan butikerna när lagren inköpta till det oskattade priset tar slut och hur handlaren löser det lokalt.
 
harry73 harry73 skrev:
Det finns dom som letar fel hos andra och använder det som argument att inte behöva göra något själva. Och då spelar det ingen roll om de påstådda fel är stora eller små, sant eller inte.

@Putte 9497 och @Tokslut tillhör uppenbarligen denna grupp.
Vi andra förstår såklart att du var på besök i Tyskland och gjorde lite inköp där, bland annat en tygpåse som du fortfarande använder.
Du får sätta mig i vilken grupp du vill, du får sätta dig själv i ryggdunkarklubben om du vill.

Från min sida vart det bara ett missförstånd då jag såg Quoten och tänkte att Tyskland levererade tygpåsarna i någon uträkning eller nått. Skyller på feber...

Infraröd termometer som visar en hög feber på 38.9 °C mot en svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
harry73
Tokslut Tokslut skrev:
Skyller på feber..
Krya på dig!
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
optimum
Denna skatt på ett i Sverige ickeproblem är bara ett sätt att pungslå folket.

Precis som massa skatt på diesel och bensin.
Bilen behöver vi så det kostar givetvis mer för att komma till jobbet.

Straffar de som har lägre inkomster.

Nej det är en myt, det finns inte tunnelbana överallt.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du tänker att det hade varit mer miljövänligt att köpas plastpåsar i Tyskland?
Jag menar hur miljövänlig var hela resan till Tyskland?
 
A
Vit cykel med barnvagnscykelkärra parkerad på en asfalterad väg bredvid ett fält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Jag menar hur miljövänlig var hela resan till Tyskland?
Aha, du tänker att man inte ska resa alls? Eller tror du på riktigt att jag åkte till Tyskland för att köpa en tygkasse?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Denna skatt på ett i Sverige ickeproblem är bara ett sätt att pungslå folket.

Precis som massa skatt på diesel och bensin.
Bilen behöver vi så det kostar givetvis mer för att komma till jobbet.

Straffar de som har lägre inkomster.

Nej det är en myt, det finns inte tunnelbana överallt.
Jag delar inte din uppfattning, vi tenderar att överutnyttja sådant som inte kostar oss något - tyvärr är vi inte mer långsiktiga än så. Skatten på plastpåsar syftar till att minska nedskräpning och spridning av mikroplaster samt en mer effektiv resursförbrukning av våra ändliga resurser.
Inget jättekliv förstås men en enkel åtgärd som inte drabbar vare sig fattig eller rik eftersom alla kan välja bort eller minska användandet av plastpåsar.
Inget att bråka om kan jag tycka om det nu inte handlar om att det finns en elefant i rummet :thinking:
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Krya på dig!
Tack, bara Covid-19 light
 
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.