Magnus E K
Det är bara (ej rostfritt) stål som är magnetiskt, så mycket metall går inte att få upp med den metoden.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det är bara (ej rostfritt) stål som är magnetiskt, så mycket metall går inte att få upp med den metoden.
Dykmetod funkar utmärkt. Allt måste inte fiskas med magnet =)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag som trodde man rötade plastpåsarna i sin helhet, tog hand om biogasen och brände de fasta resterna som innehåller plast.
Jo, men det var problemet att de som rötade inte kunde separera plasten och sedan var det tvist med Kretslopp Sydost vem som skulle separera, före eller eftet rötning. Man bröt avtalet och gör/gjorde ny upphandling. Vet att Kretslopp Sydost har lagt påsarna på hög i väntan på nytt avtal och hade plats att lagra mycket:cool:
Finns tillverkning av biogas där merparten kommer från gödsel, tror påsarna bidrog med 20%.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Det var ett exempel.
Ja, och min poäng var att det inte håller. Om du tror att sugrör och liknande produkter är ett centralt nedskräpningsproblem vare sig internationellt eller nationellt (där vi som sagt har relativt sett mycket små problem med nedskräpning i naturen) har du helt enkelt fel.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här måste vara påhittat av folk som hatar barn. Huruvida man får ett funktionellt sugrör eller inte när man dricker läsk på snabbmatshak kan väl kvitta, men alla Festis och dylikt som numera säljs med papperssugrör är objektivt värdelösa.

Kass symbolpolitik som går ut över några som inte har en röst.
Tricket är att lära barnen följande för att kunna dricka Festis:
1. Tryck in röret bestämt med vassa änden först och på rätt ställe.
2. Tugga inte på röret.
3. Drick fort innan röret kollapsar.

Engångsbestick av trä är heller ingen höjdare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och min poäng var att det inte håller. Om du tror att sugrör och liknande produkter är ett centralt nedskräpningsproblem vare sig internationellt eller nationellt (där vi som sagt har relativt sett mycket små problem med nedskräpning i naturen) har du helt enkelt fel.
Så det är således helt okej att fortsätta med onödiga engångsprodukter för både tillverkning och avfall? Jag är inte emot förbudet, men att det blev som så att papperskassen och plastkassen är en vara som ger en gigantiskt vinst för affären blev jag emot.

Dock köper jag inga vare sig pappers eller plastpåsar när jag handlar längre =) Papperspåsarna slängdes ändå bara på tippen. Det är billigare att köpa flergångskassen på ica för 10 kr och ha i flera år.

Sugrör använder vi inte heller förutom när det köps festis, men det är inga problem alls att använda sugröret längre.
 
P
R Rkarlsson skrev:
Första ggr var det klurigt. Men jag lovar dig att man lär sig hur man använder papperssugrören. Lyckas på varje försök nu.
Om man nu inte vill ha papprör så åk till biltema och köp i metall istället.
R Rkarlsson skrev:
Första ggr var det klurigt. Men jag lovar dig att man lär sig hur man använder papperssugrören. Lyckas på varje försök nu.
Om man nu inte vill ha papprör så åk till biltema och köp i metall istället.
Det finns att köpa billigt på nätet, även plastpåsar och utan tramsskatter
 
R Rkarlsson skrev:
Så det är således helt okej att fortsätta med onödiga engångsprodukter
Nej. Min poäng är att produkten inte är onödig.
R Rkarlsson skrev:
Sugrör använder vi inte heller förutom när det köps festis, men det är inga problem alls att använda sugröret längre.
Att behärska att använda sugrören är som jag skrivit bara ett av problemen med dem. Bismaken är en annan. Vi skulle helt enkelt inte accepterat en sån här produktförsämring om det exempelvis gällt öl eller vin.
 
  • Gilla
Tamak och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. Min poäng är att produkten inte är onödig.

Att behärska att använda sugrören är som jag skrivit bara ett av problemen med den. Bismaken är en annan. Vi skulle helt enkelt inte accepterat en sån här produktförsämring om det exempelvis gällt öl eller vin.
Det är ju dock en högst personlig åsikt som du har. Engångsprodukten är fortfarande inte något nödvändigt ont med alla lösningar som finnes.
Din lösning är således att fixa ett sugrör du trivs med som är en flergångsartikel istället och ha med i bröstfickan när du köper festis.
Har aldrig hört min snart 4 åring gnälla över bismak för att det är papper, han dricker upp allt och är lika glad för detta =)
 
R Rkarlsson skrev:
Din lösning är således att fixa ett sugrör du trivs med som är en flergångsartikel istället och ha med i bröstfickan när du köper festis.
Nu handlar det förstås inte om mig, jag är inte ett barn, men nej, att bära omkring på egna utensilier för att äta och dricka kan jag bara tänka mig att göra i skogen. På mer civiliserade platser förväntar jag mig att det finns att tillgå.

Naturligtvis är det här en symbolfråga även för oss som tycker att förbudet är trams. Men skulle man bara säga emot stora dumheter skulle de små stegens tyranni snabbt vinna framgång, vilket de uppenbarligen gör genom folk- och miljöpartistisk försorg.
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu handlar det förstås inte om mig, jag är inte ett barn, men nej, att bära omkring på egna utensilier för att äta och dricka kan jag bara tänka mig att göra i skogen. På mer civiliserade platser förväntar jag mig att det finns att tillgå.

Naturligtvis är det här en symbolfråga även för oss som tycker att förbudet är trams. Men skulle man bara säga emot stora dumheter skulle de små stegens tyranni snabbt vinna framgång, vilket de uppenbarligen gör genom folk- och miljöpartistisk försorg.
För vissa, inkl dig verkar det vara viktigt med sugrör. Själv kan jag inte relatera, sugrör är enligt mig till för barn. Vi vuxna kan dricka utan sugrör.
=)
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
För vissa, inkl dig verkar det vara viktigt med sugrör.
Ja, eftersom att jag inte bara bryr mig om mitt personliga välbefinnande.

R Rkarlsson skrev:
sugrör är enligt mig till för barn.
Det är ju det jag skrivit hela tiden, parat med att deras numera usla kvalitet aldrig skulle accepterats i produkter för vuxna.

Exempelvis här:
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här måste vara påhittat av folk som hatar barn. /…/ Kass symbolpolitik som går ut över några som inte har en röst.
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, eftersom att jag inte bara bryr mig om mitt personliga välbefinnande.


Det är ju det jag skrivit hela tiden, parat med att deras numera usla kvalitet aldrig skulle accepterats i produkter för vuxna.

Exempelvis här:
Men det jag säger är ju att mitt barn inte gnäller om bismaken. Det är ju du som gör det. Och uppenbarligen säljer festis bra för att du fortfarande kan köpa det i affären =) Finns inget att gnälla om ju om du inte är användare.
 
Tokslut Tokslut skrev:
[media]
@10:35
Hur uträkningen är gjord kan jag inte svara på, men klimatmässigt lönsam blir textilkassen först efter att ha använts 20.000ggr om den köps in som bärkasse. Starkt jobbat MP...
Jag fortsätter köpa lokalt producerade plastpåsar utan plastpåseskatt och är mer miljövänlig än en MPare (mind blowing)
Köpte utgående påsar hos Ikea för 15kr styck som får plats i fickan när skatten kom. Köper dock papperspåsar ibland för jag tycker de är bra för mina ölburkar :)
 
R Rkarlsson skrev:
Finns inget att gnälla om ju om du inte är användare.
Så är man inte personligen drabbad av något har man ingen talerätt och än mindre ett ansvar att yttra sig om saker man tycker är fel?

En så oerhört torftig och sorglig världsbild.
 
  • Gilla
  • Älska
RalleB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.