storahuset skrev:
Ursäkta min okunskap, men vad är en syr-ventil?

En ventil som öppnar och släpper in vatten i pannan för att kyla den vid för hög temperatur.
Det finns två varianter en som kyler indirekt genom en kylsling eller genom varmvattenberedarern i pannan.

Den andra varianten släpper in vatten direkt i pannkretsen samtidigt som den släpper ut i en annan ventil.
 
danso skrev:
Är också tveksam till syrventilen av olika anledningar...satte dock dit en på vedanläggningen jag installerade i min förra kåk, den ställde bara till problem.

Tyvärr krävdes den enligt sotaren när jag ringde och fråga, dock kontrollerades det aldrig vid besikningen.

I det hus jag bor nu stod vedanläggningen har när jag flytta hit, intallerad -93 ingen syrventil. Har dock dubbla övertrycksventiler då det är ett slutet system..satte dit en extra när jag koppla på en tank till.

När jag jag byter pannan (till sommaren förhoppningsvis) tänker jag sätta den billiga varianten av Syrventil trots att jag har egen brunn, ska även gömma en kulventil under isoleringen så att den går att koppla bort ;)

/danso
Jag har aldrig haft en syrventil i handen men kan man sätta känselkroppen på ett lite kallare ställe än i toppen på pannan?

/Anders
 
Jo, det är ju känselkropp och dykrör med i satsen så den går att sätta varsomhelst.
 
Problemet är att den ska öppna vid 95 grader så du har nästan ingen marginal, sätter du den kallare är risken stor att den inte öppnar fast det kokar som bara den...
 
danso skrev:
När jag jag byter pannan (till sommaren förhoppningsvis) tänker jag sätta den billiga varianten av Syrventil trots att jag har egen brunn, ska även gömma en kulventil under isoleringen så att den går att koppla bort ;)

/danso
Det finns inget krav på att man skall ha kommunalt vatten för att sätta den enklare varianten av SYR-ventil, men man skall ha en säker vattentillförsel.
 
vedeldaren skrev:
Det finns inget krav på att man skall ha kommunalt vatten för att sätta den enklare varianten av SYR-ventil, men man skall ha en säker vattentillförsel.
Vad innebär det konkret?
 
Karkulla skrev:
Vad innebär det konkret?

Att man har en vattentank på vinden som i kan försörja pannan med kylvatten en stund eller så har man en UPS eller annan form av nödkraft på sin vattenpump.

Då har man en vatten försörjnig som kanske är säkrare än kommunalt vatten.
 
Den dyrare varianten av SYR öppnar väl vid ännu lägre temp?

Jag kommer inte ihåg vid vilken.
 
vedeldaren skrev:
Att man har en vattentank på vinden ...
Hur stor borde den tanken vara?
Just nu har jag ju ventilen kopplad till mitt eget vatten. När hydropressen är fulltankad ska jag ha 150 liter vatten. Borde väl räcka för att kyla pannan med en vattenvolym på 185 liter i sig.
 
Karkulla skrev:
Hur stor borde den tanken vara?
Just nu har jag ju ventilen kopplad till mitt eget vatten. När hydropressen är fulltankad ska jag ha 150 liter vatten. Borde väl räcka för att kyla pannan med en vattenvolym på 185 liter i sig.
Ja det är ju en bedömnig man får göra utifrån varje anläggning.

Vad händer om du bryter strömmen till din laddomat, får du en bra självcirkulation då?

Laddar du dina tankar till 95-100 grader ända ner till botten? Vad händer då vid vid ett strömavbrott?

Man kan ju komplettera sin anläggning med avbrottsfri kraft som kör vidare med laddomaten även under ett strömavbrott.

Kostar ca 5-6 tusen att köpa i färdigt paket.

Allt är som sagt en bedömmning utifrån anläggningens förutsättningar.


Man får väl göra en form av riskanalys och värdera vilka risker man är beredd att ta.

Exempel 1: Om allt går jävligt fel vad vill jag då undvika för konsekvenser, jo jag vill helst undvika en explosion. Lösning: Sätt in en säkerhetsventil a' 200 kronor.

Exempel 2: Om det blir stömavbrott vad vill jag ha skall hända då, jo jag vill inte knappt märka att det är strömmavbrott´. Lösning sätt in en växelriktare med tillslagsautomatik och koppla den till din pannan och cirk. pumpar och du har inga problem. Kostnad kanske 5 tusen spänn.
 
Riskanalys är ordet! Den borde visa att det är bättre att lägga pengarna på en skyddshjälm och racingdräkt till bilen...
 
Matss skrev:
Riskanalys är ordet! Den borde visa att det är bättre att lägga pengarna på en skyddshjälm och racingdräkt till bilen...
Man får ju väga i vem som skall köra anläggnigen också, skall frugan elda och
hon har full koll på hur det funkar så behöver man ju inte vara orolig.

Men om den som eldar bara vet att det brinner i ett hål där bakom vedluckan så skall man nog fixa lite mer säkerhet.

Jag har fått ett och annat samtal från personer som skall se efter hus mest ägarna är på semester och då får man tex höra: Varför kommer det fullt med vatten på golvet i pannrummet? Jag har ju bara fyllt pannan 3 ggr ?
 
vedeldaren skrev:
Det finns inget krav på att man skall ha kommunalt vatten för att sätta den enklare varianten av SYR-ventil, men man skall ha en säker vattentillförsel.
Aha, detta visste jag inte..då bör det räcka med el-backupen jag tänkte sätta dit. Får kanske dimensionera upp lite, skulle bara driva laddomatpumpen och fläkt/lambda styrning på pannan var det tänkt....vid ev. strömabrott.

En modern panna "dör ut" ganska fort när fläkten stannar,om motdragslucka/dragavbrott finns installerad och att där blir lite självcirkulation. Testade att dra proppen hos en bekant, pannan kom då upp i ca:110 grader på efterglöden (ingen fara enligt mig). Kokpunkten höjs vid övertryck, alltså kokar det inte vid 100grader kan dock bli lite ånga..men denna ska ta sig ut om allt är korrekt. Vill dock säga att skulle du ha någon mysko intsallation som gör att det blir undertryck i pannan när pumpen stannar så kokar den kanske vid 90grader.

Min självdrags panna med en "väldigt ombyggd" dragregulator kommer inte över 105grader när jag bryter strömmen med fullt magasin.

/danso
 
storahuset skrev:
Ursäkta min okunskap, men vad är en syr-ventil?
SYR är väl egentligen ett stort företag som tillverkar en massa olika ventiler.
Det står SYR både på min säkerhetsventil och den här till kylslingan.

Jag har testat både att ansluta dykröret i toppen och på mitten av pannan.
Jag fastnade för att ha den i mitten av pannan. Den utlöste jämt och ständigt när jag hade den på toppen.
 
Hej!
Är nyfiken på hur mkt vatten du uppskattar att du värmer med ett ilägg med en sådan panna.

Jag är i valet och kvalet om jag skall ha en Innova 30 eller 50.
Har änn så länge en tank på 2000 liter, men den skall kompletteras. Men frågan är vad.
Huset är 250 m2, uppvärmt.

MVH
Tobias.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.