En ganska bra installation, skulle dock varit tank för 2 ilägg...

Inova 50
4,5 m3 tank, trots lågt i tak och trångt, ska isoleras 250 mm
Bivalent shunt
Beredare + förvärmningsslinga, dubbla blandningsventiler
Strypventil på returen.
Termovar laddpaket
Öppen expansion
Inga luftventiler
 
Glömde filen...
 
  • DSC00073_X.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matss skrev:
En ganska bra installation, skulle dock varit tank för 2 ilägg...

Inova 50
4,5 m3 tank, trots lågt i tak och trångt, ska isoleras 250 mm
Bivalent shunt
Beredare + förvärmningsslinga, dubbla blandningsventiler
Strypventil på returen.
Termovar laddpaket
Öppen expansion
Inga luftventiler
Är det 35mm cu rör på matning/retur mellan panna och ack?

/Anders
 
Zac skrev:
Är det 35mm cu rör på matning/retur mellan panna och ack?

/Anders
Ja upptill, nertill är det 1 1/4" stålrör, det är ju bara böjar i princip nertill.
 
Ser att det finns en säkerhetsventil på bilden, hur är reglerna?

Måste man ha säkerhetsventil när man har öppen expansion?

Hur är det med syrventil måste man ha det också vid öppen expansion?



/ Anders
 
Snyggt!
vad är det för acktank?
 
Zac skrev:
Ser att det finns en säkerhetsventil på bilden, hur är reglerna?

Måste man ha säkerhetsventil när man har öppen expansion?

Hur är det med syrventil måste man ha det också vid öppen expansion?



/ Anders
Man ska ha två oberoende säkerhetssystem. Reglerna säger det, men frågan är vem som följer upp. Sotaren kanske? Eller försäkringsbolaget när det inträffat en olycka. Av ren självbevarelsedrift så borde alla och envar tycka att det är bra med säkerhet.

Säkerhetsventil skall finnas! En ångexplosion vill man inte uppleva.
När det gäller SYR så finns det en dyr och en billig (eller i allafall billigare). Den dyrare ska man använda t ex om man inte är ansluten till kommunalt vatten.
Jag förstår inte på vilket sätt den dyrare skulle vara säkrare.

Jag har den billiga SYR trots att jag har eget vatten och den är kopplad via kylslingan i pannan. Säkerhetsnentil + SYR är en kost på tillsammans ca 1000 SEK, en billig försäkring om man inte vill riskera att pannan eller något annat i systemet exploderar.
 
Jesca_j skrev:
Snyggt!
vad är det för acktank?
En måttbeställd hos Huskvarna tanksvets.
 
Karkulla skrev:
Man ska ha två oberoende säkerhetssystem. Reglerna säger det, men frågan är vem som följer upp. Sotaren kanske? Eller försäkringsbolaget när det inträffat en olycka. Av ren självbevarelsedrift så borde alla och envar tycka att det är bra med säkerhet.

Säkerhetsventil skall finnas! En ångexplosion vill man inte uppleva.
När det gäller SYR så finns det en dyr och en billig (eller i allafall billigare). Den dyrare ska man använda t ex om man inte är ansluten till kommunalt vatten.
Jag förstår inte på vilket sätt den dyrare skulle vara säkrare.

Jag har den billiga SYR trots att jag har eget vatten och den är kopplad via kylslingan i pannan. Säkerhetsnentil + SYR är en kost på tillsammans ca 1000 SEK, en billig försäkring om man inte vill riskera att pannan eller något annat i systemet exploderar.

Ingen följer upp det! Egentligen behövs inte säkerhetsventilen som jag tolkar det. Eftersom pannan har en termostat som stänger av om det blir för varmt och expansion har ett rör rakt ut. Det är två system. Men jag brukar alltid sätta dit en säkerhetsventil, den är bra om expansion skulle frysa...

Så länge ångan kan gå ut händer inget även om man skulle elda hela pannan full med ved efter att det börjat koka (om fläkten inte skulle stanna). Det krävs några brasor för att förånga 4,5 m3...

SYR kan man inte använda om man vill ladda till 100 grader.
 
Jo det är ju billiga säkerhetsanordningar....Ska nog skippa syren på mitt framtida system.
Öppen exp,panntermostat,säkerhetsventil då har man 3 oberoende system plus att man kan koppla kylslingan i pannan via en manuell kran så man ev kan ladda över 95 grader :)

Matss:Är exp/avluftning dragen från acktanken på bilden?

/ Anders
 
Zac skrev:
Jo det är ju billiga säkerhetsanordningar....Ska nog skippa syren på mitt framtida system.
Öppen exp,panntermostat,säkerhetsventil då har man 3 oberoende system plus att man kan koppla kylslingan i pannan via en manuell kran så man ev kan ladda över 95 grader :)

Matss:Är exp/avluftning dragen från acktanken på bilden?

/ Anders
Långt till höger i bild ser du ett 28 mm rör som går rakt upp ca 2 dm det är till expansion. Från vänster ansluter ett 22 mm via T-koppling. Det är avluftning av tanken. Detta är nånting man bör göra noga, men som ofta är halvdant gjort med olika problem som följd. Här var det inga problem vid igångkörning trots 82 graders termostat
 
Zac skrev:
Ser att det finns en säkerhetsventil på bilden, hur är reglerna?

Måste man ha säkerhetsventil när man har öppen expansion?

Hur är det med syrventil måste man ha det också vid öppen expansion?



/ Anders
Matss skrev:
Ingen följer upp det! Egentligen behövs inte säkerhetsventilen som jag tolkar det. Eftersom pannan har en termostat som stänger av om det blir för varmt och expansion har ett rör rakt ut. Det är två system. Men jag brukar alltid sätta dit en säkerhetsventil, den är bra om expansion skulle frysa...

Så länge ångan kan gå ut händer inget även om man skulle elda hela pannan full med ved efter att det börjat koka (om fläkten inte skulle stanna). Det krävs några brasor för att förånga 4,5 m3...

SYR kan man inte använda om man vill ladda till 100 grader.

Man kanske inte måste har en säkerhetsventil enligt lagen men man är ganska dum om man inte har det.


Bifogar ett exempel på hur det kan se ut efter en pannexplosion: Maa sågverk i Ullaredstrakten 1991.

Förutsättnigar: Fastbränslepanna på 3.9 kubik vatten, drifttemperatur 90 grader och beräkningstryck 4 bar, alltså inte helt olikt förutsättningar som råder för många av anläggningarna som diskuteras på detta forum.


Delar av pannan och byggnaden ( tex stora järnbalkar) hittades flera hundra meter från platsen.


Ang SYR-ventil är jag också tveksam till varför man skall ha den dyra varianten bara för att man inte har komunalt vatten. Jag tror att den kan göra mer skada än nytta om den skulle börja läcka lite utan att man märker det.


Men man skall nog har en SYR-ventil ändå, sätt en avstängning före så kan du ju alltid stänga vid behov.
 
  • Maa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är också tveksam till syrventilen av olika anledningar...satte dock dit en på vedanläggningen jag installerade i min förra kåk, den ställde bara till problem.

Tyvärr krävdes den enligt sotaren när jag ringde och fråga, dock kontrollerades det aldrig vid besikningen.

I det hus jag bor nu stod vedanläggningen har när jag flytta hit, intallerad -93 ingen syrventil. Har dock dubbla övertrycksventiler då det är ett slutet system..satte dit en extra när jag koppla på en tank till.

När jag jag byter pannan (till sommaren förhoppningsvis) tänker jag sätta den billiga varianten av Syrventil trots att jag har egen brunn, ska även gömma en kulventil under isoleringen så att den går att koppla bort ;)

/danso
 
Ursäkta min okunskap, men vad är en syr-ventil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.