Visst är en Orlan 80 Kw kanske mest lämplig och man bara vill göra ett inlägg, Men har man så stor ack-volym så kan jag tänka mig att göra 2 inlägg i pannan. Men är det någon här som har Orlan 80 Kw så skulle jag vilja höra hur den fungerar :confused:. Läste på polimex hemsida att dem har höjt laddningstemperturen till 97 grader innan den slår ifrån, så dem nya pannorna är kanske bättre än dem tidiga??.
 
Hmmm letade om Orlan 80 ihelgen men nu hittar jag inte vart det stod, Iaf så lär det vara ett växthus i skåne (tror jag de va) som värmdes av en Orlan 80 o det stod att där så va det vanligt att den gav 100 kW.. Nu hittar jag inte vart jag såg det men det borde ju gå höra med dom om det finns nån anläggning i närheten av dej som du kan få se "live" :)

En tanke som slog mej va, Är det inte tungt/jobbigt att ladda en panna med metersved för det är ju istortsätt stockar som man laddar med ??
 
Tack 2an för att du letade. Ska själv kolla med någon orlan försäljare om man kan få något telefon nummer till någon som köpt en 80Kw. Pratar helst med en som köpt, så man kan få ett riktigt utlåtande av pannan. Att elda 1 metersved är inte så slitsamt tycker jag, har gjort detta i ett xx antal år. Tänk själv 1 st vedstock, normal grovlek, längd 3 meter, 2 kap med motorsåg = 3 st 1 meters bitar, Lyft upp i klyven. Klyv 2 gånger , max 3 gånger per kapad vedstock, Lägg i ved pall, en hemma byggd konstruktion i stålprofiler, Mått 2 X 2 meter med tak samt öppna sidor. Fyll en sådan = 4 M3. Lyft undan med lastmaskin. Får torka ca 1år. Nästa gång du lyfter fram vedpallen skall veden i den eldas.:)
 
2an skrev:
En tanke som slog mej va, Är det inte tungt/jobbigt att ladda en panna med metersved för det är ju istortsätt stockar som man laddar med ??
Man lär väl få lite muskler oxå när man laddat pannan några år?:)
 
Jag tänkte närmast på att hålla imot så man inte dänger ner veden/stocken i keramiken vid påfyllning i pannan, I övrigt kan jag förstå vinningen i mindre moment vid hantering av veden o då speciellt om man inte har vedmaskin..
Nu är det inte många vedmaskiner som klarar att göra metersved heller, Såg en på nolia men den kostade 550000:- oxå.. :)
 
Attack pannan finns för 1m längder oxå.Verkg 86% halva priset mot Arcan.säljs av Vedsol.Sugfläkt:)
 
En tysk panna som heter Lopper låter som det helt rätta för dig.. Kan även fås med påbyggt vedmagasin från fabrik..

Skulle inte förvåna mig om du kan värma 8m3 med ett ilägg!!

Nackdelar- högt upp till inkastet-Dyr ca 96000 för en till ditt behov....Plus moms!

MEN ser riktigt seriös ut- lätta att sota- inga trånga tuber osv..

Dessutom 10 ÅRS TOTAL garanti -- alltså keramik och allt.

Hade köpt en med en gång om jag hade haft råd!
 
Jag väntar på mer info om lopper pannan, vi får se när jag får den. wedge73, du har rätt lopper pannan ser riktigt rejäl ut!. Har vid det här laget fått en hel bunt broschyrer från de flesta som säljer vedpannor i vårt avlånga land, så jag måste snart bestämma mig. Skall åka och titta och känna lite först.:D

Är det någon som kan säga något om Keram pannorna?, fick se att dom har en 93Kw för 1 meters ved.
 
Har pratat med Euronom som säljer keram pannorna, fick höra att den hade endast tryckande fläkt, Skulle vilja ha sugande fläkt för att slippa att det rycker in. Men man kan väl in få allt.
Har ej bestämt mig om jag skall ha 2 st ack tankar eller en stor tank. Plats finns för 2 st runda 2,5 M3 tankar = 5M3 eller en mått byggd rektangulär på ca 8 M3 vad tycker ni ??.
 
Sugfläkt o en stor tank säger ja iallafall.:)
 
Extuna bygger större pannor på begäran, tror det va en 90 kW dom byggde åt oss, med sugande fläkt.
 
Jag skall ringa och prata med Extuna angående en 8 M3 tank, så då kan jag fråga om dom kan bygga en panna i den storleken. Så det kan ev bli ett stort komplett paket.:) Ska bli intressant och höra slut priset på detta??.
 
.:) Ska bli intressant och höra slut priset på detta??.[/quote skrev:
Det tycker vi oxå.:)
 
http://www.viadrus.cz/web/structure/80.html?do[loadData]=1&itemKey=en_13
Denna finns för 95cm ved 100kW.
Verkar vara en väldigt fin panna 90%verkgrad 255liter vedutrymme, byggd i gjutjärn, Sugande fläkt, lite tung dock 1077kg med det borde ju betyda bra kvalitet.
 
Redigerat:
Du är snabb du kricken:):):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.