Hej Alla!. Första inlägget här då.

Jag är på jakt efter en ny vedpanna för 1 meters ved. Ca 70 -100 Kw, Över / Underförbränning har jag ej bestämt ännu får se vad som finns på marknaden, Jag har kollat runt lite men, det haglar ej av pannor som tar meter ved direkt, Är det någon vänlig själ som har något tips på detta.

MVH
mats164
 
Arca 90
 
Kolla in Orlan 80 Kw, tar en halv kubik i vedmagasinet!

//
 
Nu vet jag inte anledningen till att du ska ha en så stor panna men jag själv gick i dom tankarna tills jag provade att hantera dessa enorma vedklabbar.

Med hantera menar jag.

Att lyfta stockar som är 1m upp på vedklyven(tungt).
Transportera dessa in i pannrummet(trångt?).
Lagring i hög eller staplat? Transportband?

Och visst tycker man att det funkar och har möjlighet med maskinhjälp så tveka inte.

Liten brasklapp bara.
 
Hej! Jag har en sådan 1 meters panna i dagsläget så allt är uppbyggt runt detta, Vedklyv , Vedpallar , Lastmaskin , Så arbetet är minimalt. Men gamla pannan börjar ge sig har ca 14-15 år på nacken. Samt att vi skall öka ackumulator volymen, så gamla panna räcker inte till i effekt.
 
Hej. Har kikat lite på dessa pannor nu, och det blir nog en Veda. för den verkar man kunna elda det mesta i??. Är det någon som har erfarenhet om dessa Veda pannor??.
 
  • Gilla
Mikko58
  • Laddar…
Hej! var det inte Vedeldarn här på forumet som hade en sån ?? Om det går att väcka honom?:):)
 
Vad får du betala för vedan? Enligt prislistan så ligger vä dom runt 60 000
Atmosen från kotly är ju riktigt billig. Sugande fläkt och ingen regulator.
Fynd säger jag
 
Det stämmer det är ett kanon pris på atmosen från kotly, men vet ej hur mycket krångel det skulle vara att köpa den direkt på nätet från dom, Är det någon som köpt grejor från dem har på forumet ???.
 
Hej! det finns en tråd här på forumet som handlar om Atmos från Kotly :) tyvär kommer ja inte ihåg vad den hette, prova att sök på Atmos från Polen ?:) eller nåt sånt.
 
Hej. Ska man ha en bra / effektiv panna för 1 meters ved så skall man nog köpa en arca 90 , atmos 75 eller kanske en orlan 80 Kw, Har svårt att bestäma mig, man kan inte köpa bara för att prova. Vilken av dessa pannor skulle ni välja?. Man vill inte köpa grisen i säcken.

God fortsättning på er alla
mats164
 
Hej! Vad ja har hört igenom bekanta så verkar ialla fall Atmosen ha dålig verkningsgrad,dock bara pannor för 0,5m ved.Keramik har dom fått byta i omgångar.Men,men kan ju va handhavande fel oxå:)Arca 90 skulle ja ta den har sugfläkt o 1m vedutrymme
 
Redigerat:
Hej! Jag har hört samma sak om atmosen, Blev rekomenderad att inte köpa atmos 75an utan atmos 95 istället, men tar bara max 78 cm ved, så den blir det inte. Kollade på orlan 80 Kw, men orlan pannan den verkar ha lite barnsjukdomar som man kan läsa om i detta forum. Visst är orlan prisvärd, men man vill inte köpa sig ett problem??. Arca 90 verkar vara en mycket fin panna, men har ej hört / läst om någon som har en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.