Du har med all säkerhet 2st rör någonstans.. 1inkommande och 1utgående....
Det från elpannan borde vara utgående
Lägg upp några bilder så ska vi se om vi blir något klokare (på vreden du har osv.) :)
 
Du har alltså den klassiska kökspannan ifrån Norahammar, denna tillverkas fortfarande som CTC Parca 300 (sista 2 siffrorna anger eldyta och din har alltså 0,9m2 eldyta vilket väl betyder nånstans runt 13kW effekt)

Installation Norahammar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nånstans måste det finnas ett rör anslutet till pos 10 ovan och frågan är om det finns nån omkastare/shunt/avstängning på den ledningen som kan stoppa cirkulationen.
 
Tack för bilden och infon! :)

Då finns det med all säkerhet ett utrör från vedpannan, men det är inmurat dessvärre. Fyllde på systemet i dag och jag fick spola i vatten i minst 5-6 minuter innan det rann i skvallerrröret. Så inte undra på att det kokade med den lilla vattenmängden.

Jag vill uttrycka mina varmaste tack till er som har tagit er tid att hjälpa mig. Helt ovärdeligt med hjälp och stöd!

Byggahus är bäst!
 
Skönt att höra att du lyckades få i vatten...:)
Det är inte alls omöjligt att du får lufta ditt system nu efter påfyllningen , så var uppmärksam om du eldar och inte får värme på alla elementen....
 
Ja saknar värme på tre av sex element. Men min luftningsnyckel är för stor. Elementen är gamla som gatan. Finns det olika storlekar på nycklarna nu för tiden eller måste jag tillverka en egen?
 
Jag vet ej om det finns olika storlekar att köpa , men jag tycker att det borde göra det.
Du kommer inte åt med en hylsa från någon hylsnyckelsats ? eller en liten platt tång som du kan försöka lite försiktigt med ?
 
Provade med hylsor. 5.5 var för stor, 5.0 var för liten. Men jag hittade en näbbtång som funkade. Dock bara till att lufta. Blev ändå ingen värme i elementen. Tusan, 14 grader inomhus. Inte ens värme fram till termostaterna. Lite eldning kanske kan hjälpa till.

Edit:
Såg nu att någon hade blivit rekommenderad att låta vattnet rinna tills att det blev varmt. Kan det vara något?
 
Redigerat:
Jag vet ej hur ditt system är uppbyggt.... men i mitt gamla hus verkade alla element ligga på rad efter varandra..
Det var alltid det sista elementet hos mig som krånglade , fick då helt enkelt stänga av alla andra för att kunna lufta det sista elementet. Jag eldade som vanligt så mina andra element blev varma , o luftade sedan.
Du borde märka ganska fort om du får ur luften då det pyser luft o spottar vatten som blir varmare o varmare.
 
  • Gilla
Flöjten5
  • Laddar…
Varannat element funkar, suck. Tror säkert att det löser sig om jag eldar och luftar. Nu i kväll kör jag bara med elpannan. Brukar bli lite mer rörelse i elementen så fort jag eldar.
 
Klart att du ska elda ju :)....saknar den tiden något otroligt...numera har jag ett annat hus som det bara finns luftvärmepump och braskamin i o det ger inte samma känsla..:(
 
Haha, så kul är det väl ändå inte? :rolleyes: Men min vedpanna kan nog jämställas med en braskamin. Blir ju bara något vedträ i halvtimme.
 
Om det är din panna på ritningen så liknar den pannan jag hade.
Använde kökspannan enbart för att värma huset o till varmvatten , elpatronen användes bara om vi var sjuka eller då barnen föddes så man kunde komma hem till ett varmt hus med dom.
Tyckte dock att det gick att proppa i pannan massor och fylla på efter 1tim..
 
Hade du acktank till den då?
 
Nej det fanns ingen acktank till den , om det inte installerades på vinden på 50-talet.
Det verkade vara en ganska stor varmvatten tank då det räckte att elda var 3:e dag sommartid och vi var 4 personer i huset som duschade varje dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.