Vi har elpatron till vattenburna värmesystemet, och en gammal vedspis som man kan tilläggsvärma lite med. Tänkte elda lite i kväll, för att få lite extra värme i elementen. När tempen steg så började det att bubbla i rören, trots att tempen på rören var 50 grader. Ljudet eskalerade, och till slut slog det rätt rejält i rören. Sprang och slog av elpatronen och cirkulationspumpen, och då avtog ljudet.

Vad kan ha hänt? Kan det ha varit för lite med vatten i systemet?

Ställ kompletterande frågor om ni vill, i mitt skärrade tillstånd har jag säkert glömt bort att nämna en hel del.

Uppdatering:
Slog på cirkulationspumpen igen och eldar lite lugnare. Nu är det tyst i rören. Troligtvis för lite vatten i systemet va?
 
Redigerat:
Du fick en kokning i pannan!

Stäng ALDRIG av c-pumpen när du eldar!!!!

Finns det några ventiler mellan pannan & c-pumpen ?

Kan du rita en skiss inkl. ev ventiler (eller bild) så kan vi säkert hjälpa dig.
 
Okej, men hur ska jag agera om det händer igen? Stänga ventilerna till spisen och av med patronen?

Här kommer två bilder som förklarar upplägget lite bättre.

Expansionskärlet sitter uppe på övervåningen. Det är ett sånt gammalt, med bara en rund butt med ett rör som går upp på taket. Den har aldrig någonsin blivit varm, så jag antar att vattennivån är låg.

skiss.jpg IMAG0444.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du någon shunt på vedpannan?
 
Jo det sitter ett reglage som styr nedre luckan genom en kedja. Funktion okänd dock.
 
Ditt reglage som styr nedre luckan styr bara hur mycket drag (luft) pannan får och det är en bimetallsfjäder som reagerar på ditt vatten som cirkulerar genom pannan som sedan öppnar och stänger luckan.
Har du inget vred i närheten av cirkulationspumpen som sitter på vattenröret ?? Brukar kunna vara graderat 0-10.
Har du gamla termometrar som sitter utanpå vatten röret med en fjäder runt...så är det absolut inte säkert att dom visar rätt temp.....jag kom aldrig över 50grader enligt mina (fast man brände sig kraftigt på elementen).
När du har lugnat ner dig så kan du fylla på vatten i systemet tills det rinner ut i spillröret så du blir säker på att det inte är för lite i det.:)
 
Jo, min tanke var att det kanske satt en fyrvägsshunt på pannan då den är kopplad mot ett annat system.
Och att den inte öppnades under eldningen, vilket gjorde att pannan blev varm men inte resten, och att kokningen skedde i pannan.
 
Jag hade en likadan elpatron kopplad till en kökspanna i mitt förra hus (pannan var brevid till vänster) och dom få gånger jag hade patronen på och eldade så stängde patronen av sig automatiskt när vattnet blev varmare än den inställda termostaten.På det systemet kunde jag bara bara shunta vattnet till elementen , varmvatten till tvätt gav den alltid. Man kan även prova att öka hastigheten på cirkulationspumpen om det går....
 
@Flöjten5
Som din skiss ser ut så har du ingen cirkulation i vedpannan?
Knappast rätt, va?

Var, hur är vedpannan inkopplad i systemet?
 
Micro skrev:
Har du inget vred i närheten av cirkulationspumpen som sitter på vattenröret ?? Brukar kunna vara graderat 0-10.
Jag har ett vred. Ser ut som en vanlig avstängningsventil. Sitter precis innan cirkulationspumpen. Vad ska man ha den till?

lat skrev:
@Flöjten5
Som din skiss ser ut så har du ingen cirkulation i vedpannan?
Knappast rätt, va?
Var, hur är vedpannan inkopplad i systemet?
Njae, inte vad jag vet. Det är en gammal kökspanna (1952), och vad jag kan se så går det ett tjockt rör in i pannan, direkt påkopplat på utröret som kommer från elpannan.

skiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska väl tilläggas att jag kanske eldade lite för hårt i går. Fast inte värre än vad jag har gjort många många gånger tidigare. Dessutom var bara tre element igång, så det varma vattnet hade inte många vägar att gå.

Ska fylla på systemet, öppna alla element och pröva på nytt.
 
Nä, vattnet måste kunna cirkulera genom pannan, så du har sett/ritat fel nånstans.
Det där ljudet får morsan och farsan när dom glömt starta cirkulationspumpen, det blir en lokal kokning i pannan som avtar när cirkulationen startar.
Konstigt att det blev tvärtom för dig.
 
Läste i en annan tråd att det finns kökspannor med självcirkulation. Men visst, det kan vara så att jag inte ser det andra röret. Det kan vara inmurat någonstans.
 
Som tidigare sagt så borde det helt klart sitta ett till rör i vedpannan. Förslagsvis någonstans i de nedre delarna av pannan. Om det inte sitter ett till rör så är det inte konstigt om det börjar slå i rören när du eldar.

Vad heter pannan?
 
Norah 309
 
Aha. Jag hittade inget när jag googlade men helt klart borde pannan kopplas med två rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.