A
GoC GoC skrev:
Har jag skrivit det? Jag skrev att det blir en homogen tilläggsisolering utan reglar som ger en köldbrygga in till timmerväggen och timmerväggen är per definition ingen köldbrygga.
Men om det sedan är att rekommendera på timmervägg låter jag vara osagt. Gäller att ha koll på byggningsfysiken innan man ger sig på och isolerar en timmerstomme med oorganiskt material
fast du skrev att man får en en vägg med låg isoleringsförmåga,
man får ju absolut bättre än alternativet att regla på en 45:a och isolera mellan.
 
A Aunty skrev:
fast du skrev att man får en en vägg med låg isoleringsförmåga,
man får ju absolut bättre än alternativet att regla på en 45:a och isolera mellan.
Det var ju ett svar på ditt påstående.
”bygger du upp en väggkonstruktion med timmer så får du ju självklart köldbryggor”
Du får inga köldbryggor men en timmervägg har lägre isolationsförmåga, men en bra värmemagasinering.
 
A Aunty skrev:
fast det stämmer inte, västkustskivan behövs inget extra vindskydd
Har du helt rätt i!
Västkustskivan fixar tydligen att monteras på en otät stomme medans isovers fasadskiva ska ha en vindtät stomme.
 
Västkustskivan verkar ju inte vara träbaserad utan snarare stenullsbaserad?

Jag läser mellan era rader att vägen framåt bör vara träfiberbaserade skivor, men utan regelverket vi tänkt oss från början.

Är det ett normalt förfarande?
Vi kommer ju trots detta behöva regla runt fönster för att flytta ut karmar etc.

Fördelen är väl att vi inte prompt behöver använda 45mm skiva, utan kan använda någon tynnre variant och således inte bygga ut panelen allt för mycket.
 
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Västkustskivan verkar ju inte vara träbaserad utan snarare stenullsbaserad?

Jag läser mellan era rader att vägen framåt bör vara träfiberbaserade skivor, men utan regelverket vi tänkt oss från början.

Är det ett normalt förfarande?
Vi kommer ju trots detta behöva regla runt fönster för att flytta ut karmar etc.

Fördelen är väl att vi inte prompt behöver använda 45mm skiva, utan kan använda någon tynnre variant och således inte bygga ut panelen allt för mycket.
Läs gärna det här först, jag hade aldrig dragit igång och tilläggsisolerat en timmerstomme.
https://hallahus.se/renovera/stommen/isolering/utvandig-isolering/
 
A
GoC GoC skrev:
Läs gärna det här först, jag hade aldrig dragit igång och tilläggsisolerat en timmerstomme.
[länk]
Varför inte?
Artikeln säger ju inget negativt om det.
 
A
GoC GoC skrev:
Det var ju ett svar på ditt påstående.
”bygger du upp en väggkonstruktion med timmer så får du ju självklart köldbryggor”
Du får inga köldbryggor men en timmervägg har lägre isolationsförmåga, men en bra värmemagasinering.

Självklart får du köldbryggor även om det bara är timmervägg.

men oftast reglar du på insidan och/eller utsidan vilket leder till mer köldbryggor
 
A Aunty skrev:
Varför inte?
Artikeln säger ju inget negativt om det.
Nej, men ifrågasätter nyttan av det i förhållande till kostnad. Samt att det medför så mycket extrajobb. Vanligen har gamla hus små takutsprång så det ser rent fördjävligt ut med tilläggsisolerade gamla timmerhus.
Man bör ju räkna på vad det lägra lambdavärdet på ytterväggen ger i förhållande till besparing i uppvärmning kontra allt merarbete som krävs för att få det snyggt.
 
A Aunty skrev:
Självklart får du köldbryggor även om det bara är timmervägg.

men oftast reglar du på insidan och/eller utsidan vilket leder till mer köldbryggor
Vart är köldbryggan i en massiv timmervägg?
 
A
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Västkustskivan verkar ju inte vara träbaserad utan snarare stenullsbaserad?

Jag läser mellan era rader att vägen framåt bör vara träfiberbaserade skivor, men utan regelverket vi tänkt oss från början.

Är det ett normalt förfarande?
Vi kommer ju trots detta behöva regla runt fönster för att flytta ut karmar etc.

Fördelen är väl att vi inte prompt behöver använda 45mm skiva, utan kan använda någon tynnre variant och således inte bygga ut panelen allt för mycket.
men varför ska du använda träfiberbaserade skivor att tilläggsisolera med?

du behöver inte regla på runt fönster heller utan finns beslag för det för att minska köldbryggor även där.
 
A Aunty skrev:
men varför ska du använda träfiberbaserade skivor att tilläggsisolera med?

du behöver inte regla på runt fönster heller utan finns beslag för det för att minska köldbryggor även där.
Jag läser mig till att det är det bättre alternativet om man vill ha något som efterliknar timmerstommens funktionalitet kopplat till fukt, egenskaper etc.
 
GoC GoC skrev:
Här kan du se hur du kan göra, det spar även på tjockleken du bygger på väggen.
[länk]
Ruskigt bra läsning, tack!
Läste även deras hänvisning.

Kommer fundera mer på skivor av linisolering.
 
A
GoC GoC skrev:
Vart är köldbryggan i en massiv timmervägg?
GoC GoC skrev:
Vart är köldbryggan i en massiv timmervägg?
klart det finns köldbryggor.
Alla hörn tex är geometriska köldbryggor sedan finns ju övergångar mellan timmar och fönster men även övriga infästningar
 
A Aunty skrev:
klart det finns köldbryggor.
Alla hörn tex är geometriska köldbryggor sedan finns ju övergångar mellan timmar och fönster men även övriga infästningar
Då kan vi lägga den diskussionen åt sidan. jag frågade om en homogen timmervägg, inte eventuella otätheter runt fönster eller i en timmerknut.
En vanlig gammal reglad vägg däremot har oftast fullt av köldbryggor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.