Sitter själv med exakt samma funderingar så jag hoppas det är ok med ett litet inbryt i tråden. Har i nuläget stående baspanel som är sedan -76 och av någon sorts egenhyvlad variant som inte går att köpa i handeln. Så ny panel får det bli, men min undran är vad man gör med dom små hålen som blir pga panelens form? Det blir ju ett hål på ca 3x1 cm mellan varje panelbräda eftersom formen på panelen är sådan om ni förstår. Skulle vilja täta den dels för att den inte behövs, luftspalt blir det ju ändå med ny spikläkt samt att det blir ju rena motorvägen för mössen. Tips någon? Och ursäkta trådkapningen...
 
parkway skrev:
Sitter själv med exakt samma funderingar så jag hoppas det är ok med ett litet inbryt i tråden...
Jag tycker inte du skall göra något med panelen.

Sätt musband i botten på panelen, så är musproblemet löst.

Och det har väl varit lika lätt för mössen att klättra på vägarna hittills?
 
Du tror inte att ev. luftcirkulation är nåt att bry sig om då? Jag tänkte att det blir dåligt då hålen/kanalen blir innanför den nya vindduken? Kan tillägga att i nuläget så finns det ingen luftspalt alls innanför den gamla panelen, det är dikt mot isoleringen.
 
parkway skrev:
Du tror inte att ev. luftcirkulation är nåt att bry sig om då? Jag tänkte att det blir dåligt då hålen/kanalen blir innanför den nya vindduken? Kan tillägga att i nuläget så finns det ingen luftspalt alls innanför den gamla panelen, det är dikt mot isoleringen.
Jag "antog" att det fanns vindtätning i form av papp under den gamla panelen,
troligen förhydningspapp:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Förhydningspapp
I så fall är det ju onödigt med ytterligare ett vindskydd.

Är du säker på att det inte gör det?
 
parkway skrev:
men min undran är vad man gör med dom små hålen som blir pga panelens form? Det blir ju ett hål på ca 3x1 cm mellan varje panelbräda eftersom formen på panelen är sådan om ni förstår. Skulle vilja täta den dels för att den inte behövs, luftspalt blir det ju ändå med ny spikläkt
Jag är inte riktigt med på vad det är för hål du menar att det blir?
Hur är din nuvarande panel i skicket, eftersom du inte haft luftspalt?
 
holmberg87 skrev:
Jag är inte riktigt med på vad det är för hål du menar att det blir?
Hur är din nuvarande panel i skicket, eftersom du inte haft luftspalt?
Parkway menar spåren i falsen/skarven mellan de stående brädorna (antar jag).
 
  • Gilla
aivo
  • Laddar…
Jag ska försöka förklara bättre. Hålen blir ju pga panelens profil, fjädern på panelen är ju tunnare ca 10 mm tjock och resten är ju 21 mm. Alltså när man trycker ihop två bitar panel så kommer ytan där dom möts ha en fördjupning i form av fjädern. Se exempel på byggmax panel:

http://www.byggmax.se/virke/ytterpanel/21x145-baspanel-p08421145

Min ser ju liknande ut förutom att den är bredare och har raka kanter inte fasade. Då blir det ett rektangulärt utrymme på 1 cmx3 cm x höjden på panelen där två panelbitar möts. Hoppas ni förstår min förklaring.

Nu har jag tänkt att byta från stående till liggande panel när jag ändå byter eftersom att liggande panel är populärt och vem vet man kanske vill sälja rätt var det är. Och merkostnaden rör sig om ca 20 000 för både hus och garage dvs inte så blodigt ändå.

Och jovisst det finns papp innanför panelen men som sagt ingen luftspalt. Jag vill fixa en riktig luftspalt och sätta ny vindväv istället för den gamla pappen som nog har gjort sitt vad jag kan se när jag har kikat lite. Man kan även känna lite allmänt drag inne när vinden ligger på lite värre

Därför funderade jag på att häfta dit ny vindduk utanpå gammal panel, montera spikläkt (15x45 mm) och därefter ny liggande panel. Jag har under dagen grunnat på en lösning som kanske skulle fungera. Och det är att som nedre spikläkt ta en 28 x 70 mm och fräsa bort 13 x 50 så att den blir L formad och själva klacken kan man stoppa in längst ner under den gamla panelen. Då täcker den läppen som blir kvar efter fräsningen hålen i den gamla panelen och jag får 15 mm spiklist också.

Tankar om det?
 
Redigerat:
Ahaa då är jag med! Tänkte nog inte riktigt klart där :)
Jag har också en sån panel i dagsläget och som du föreslår kan man ju täta den nertill på något vis.

Den där L-formade listen, är den bara till för att täta dessa "hål"? Nu kanske jag tänker fel men resterande spikläkt bör väl då också vara 15mm? Det finns väl inte i det måttet?

Annars skulle jag spikat vanlig läkt nertill och göra en list som du spikar fast genom panelen som täcker den gamla.
Men nät fungerar väl annars
Namnlös2.png
 
Redigerat:
Jo det är riktigt att övriga spiklister får var 15 mm dom med så klart. Vet att en av bygghandlarna i mina krokar har haft 15 x 45 mm plyfa som spiklister på lager. Annars så får jag väl klyva fram dom själv eller kanske beställa.

Din variant med extra list funkar ju det med, jag vill ju som sagt få det både vind och mustätt.
 
parkway skrev:
J...Din variant med extra list funkar ju det med, jag vill ju som sagt få det både vind och mustätt.
Nja...

Att göra det vindtätt bakom den nya panelen motverkar ju luftspaltens funktion.
Där skall luften kunna passera fritt, och torka upp bakom panelen (och vädra bort inifrån kommande fukt).

Jag tycker du skall använda musband i stället!
PackshotBanner-Museband.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Musband ftw!
 
Jo luftningen måste ju fixas såklart. Jag vill ju gärna att den hamnar på rätt sida av den nya vindduken bara. Såg en videoserie på tuben om en snickare som byggde fiskarhedenvillor och han tog cirkelsågen och gjorde två - tre snitt i spikregeln per fack för att säkra luftningen och det skulle tydligen räcka. Så det får nog bli min plan. Då blir det ju inte så mycket plats för ev. möss heller.
 
parkway skrev:
...
Nu har jag tänkt att byta från stående till liggande panel när jag ändå byter eftersom att liggande panel är populärt och vem vet man kanske vill sälja rätt var det är. Och merkostnaden rör sig om ca 20 000 för både hus och garage dvs inte så blodigt ändå...
Vänta nu
parkway skrev:
Jo luftningen måste ju fixas såklart. Jag vill ju gärna att den hamnar på rätt sida av den nya vindduken bara. Såg en videoserie på tuben om en snickare som byggde fiskarhedenvillor och han tog cirkelsågen och gjorde två - tre snitt i spikregeln per fack för att säkra luftningen och det skulle tydligen räcka. Så det får nog bli min plan...
Eftersom du skall ha liggande panel (bra val!) sätter du stående spikreglar,
alltså blir det automatiskt välventilerat :)

Varför skulle det förresten bli dyrare med liggande panel?
 
KnockOnWood skrev:
Vänta nu


Eftersom du skall ha liggande panel (bra val!) sätter du stående spikreglar,
alltså blir det automatiskt välventilerat :)

Precis vad jag tänkte på =)

Finns det någon nackdel eller liknande med att sätta panel på panel? Har man ingen luftspalt tidigare måste det ju bli bättre, även med ny vindduk om man inte har eller har en dålig sådan.
 
holmberg87 skrev:
...Finns det någon nackdel eller liknande med att sätta panel på panel? Har man ingen luftspalt tidigare måste det ju bli bättre, även med ny vindduk om man inte har eller har en dålig sådan.
Jag har svårt att se någon nackdel.
När jag bytte från sidiplattor till träpanel på förrförra huset och tilläggsisolerade, fick naturligtvis den gamla panelen under eterniten sitta kvar. Den var för övrigt i utmärkt skick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.