Vi ska till att sätta finsågad panel i vår hall. Den ska sen målas ljust grå. Har funderat på linoljefärg men undrar om kvistar slår igenom och om den kommer att gulna. Hur har Ni gjort?
 
Min sambo är just nu på bygget och sätter upp sågad panel:) Jag trodde att det kallades för råspont? Alltså vi har inga såna "pusselkanter" som man sätter i i varandra, utan riktiga brädor på väggarna i hallen. Jag ville inte heller ha den där allmoge, pluttinuttiga stilen, utan mer "skärgårdskänsla". Kommer nog att bli supersnyggt. Just nu är det ganska mycket stickor som står ut, men innan jag kvistlackar och målar tänker jag gå lös på väggen med lite sandpapper... Det tar bort det värsta, utan att förstöra den "råa" känslan. Man ska tydligen grunda med en oljefärg och sedan ska jag nog måla med samma färg som vi har i taket, Milltex 2. Nån som har några synpunkter på det? Det här med snickring och målning är inte mitt område riktigt...
 
Marve skrev:
Vi ska till att sätta finsågad panel i vår hall. Den ska sen målas ljust grå. Har funderat på linoljefärg men undrar om kvistar slår igenom och om den kommer att gulna. Hur har Ni gjort?
Vi har målat panelen i taket - vi använde antikvit lasyr med lack i så den håller färgen länge. Vi sprutmålade och det blev kanonsnyggt! Man ser ådringarna i den finsågade panelen samtidigt som det inte är helt slätt som hyvlat virke och inte så ludet som råspont. Det hade dock inte gått om vi kört med råspont eller grovsågad panel - då måste man köra med heltäckande färg eftersom ytan blir extremt luden. Panelen är av gran och då behöver man inte köra med Shellack på alla kvistar, vilket är fallet med furu. Det hade annars varit ett gigantiskt jobb att gå över nästan fyratusen löpmeter och lacka kvistar.....

Väggarna kommer vi dock att köra täckande färg med brytning åt det bersa hållet och foder och lister med en brytning i en lite mörkare grågrön nyans. Passande till Kährs en-staviga Valnötsgolv och ganska mörk Granitkeramik- klinker i hall och kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.