De tre sista bokstäverna på HZ25 är årsmodellen.
Min HZ heter RKE på slutet och det är en modell från 2016 som monterades juni 2017. Något senare kom nästa modell.
Min HZ ska ha en kylkapacitet på 3kW och den kyler lätt vår nedervåning på 102m². Har du mycket solinstrålning behöver du kanske högre effekt.
Panasonic och Mitsubishi gör fina pumpar. Välj den som du tycker uppfyller dina krav på uppkoppling mm.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Och nu fick jag faktiskt ett tredje förslag - installatören har hittat Innova IGZL18 (23 200kr). Den hävdar 6.6kw kylkapacitet, alla andra pumpar hittils har haft ~4kw tror jag?

Vad är nedsidan, vad missar jag? (annat än att det verkar vara en no-name generisk Ahlsell-produkt. Riskabelt att välja grejer som kanske inte har reservdelar och standardkomponenter?)
Ingen som har någon erfarenhet eller åsikt om Innova IGZL18? Borde jag slå till på den eller lägga de 5k extra som krävs för Hero 2.0? Har inte fått något svar angående NZ / Ninja.
 
Varför ska du välja en billig kinesisk Noname-maskin när du tidigare var inne på kvalitetsmaskiner av japansk typ? De spelar ju inte alls i samma division.
Installationskostnaden är så hög del av totalpriset att lågprismaskonerna med lägre hållbarhet inte kan konkurrera alls.
Den du kallar för Hero2 heter Mitsubishi Electric LN 25 eller Mitsubishi Electric LN 35. Ninja är en specialmaskin för små utrymmen och har sämre värden än standardmaskinerna ur LN serien.
Jag tycker du ska köra på Mitsubishi Electric LN 35 eller Panasonic NZ25.
 
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Vi hittade till slut en kompromis med att den lokala leverantören också löser eldragningen. Då känns överpriset inte fullt så ögonvattnande. Landade alltså på en Mitsubishi Hero MSZ-LN35VG2 för 28k. Det är mer pengar än jag ville lägga, för en finare pump än jag behöver, men jag slipper iaf lägga mer tid på att försöka förstå marknaden.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Ville bara följa upp med detta nu en månad efter installationen. Jäklar vad bra det blev!

Mitsubishis nätverksdel gjorde det snorenkelt att få in i min hemautomation.
Så fort soltaket börja producera över 800 watt (~0500 på morgonen) så drar ACn igång och kämpar ner morgonsolen.
När produktionen faller på kvällen så går ACn automatiskt ner i effekt tills den stänger av sig själv.
(Det verkar som att ACn drar ~800w när vi ber den jobbar som hårdast. Kan det stämma? Finns det mer kräm att hämta eller är detta max för kylproduktion?)

Och det kombinerar sanslöst bra med ventilationssystemet som jag byggde förra sommaren. FTXen återvinner kylan så att igår när det var 27 grader utomhus så var tilluften ~23 grader, AC behöver inte arbeta hårt för att hålla huset kring 21-22 grader ens när det är jättevarmt ute.

Digital display visar temperaturer utomhus, i rotor, tilluft, frånluft och extrakt. Östberg-logotyp nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som bonus torkar VPn luften inomhus och ger oss ~5-15 liter vatten om dagen. Jag fångar kondensatet i en hink och vattnar våra buskar med det. Win-win. :D

Kort sagt: jag känner en genuin tacksamhet varje gång jag öppnar dörren och kliver in från värmen till ett hus som känns svalt och gott. Det kostade lite mer än jag ville*, men det var ett helt rätt val och jag är glad att vi fick det i drift så pass snabbt som vi gjorde.


* för att tydliggöra: offerten från Gute Kyltjänst var 28 119kr och det är tusenlappar mer än en Tibber-installation av Panasonic-modellerna. Men Gute Kyltjänst gjorde en bra installation till avtalat pris, och något snabbare än förväntat, för vilket de sedan fakturerade exakt som de offererat. Inget krångel, knussel eller tjafs. Den delen är jag mycket nöjd med.
 
B
Hur styr du den? Homeassistant över wifi? Vore intressant att höra.

800W låter inte orimligt, men har inte verifierat mot data från leverantören. Min kollegas ac (inte exakt samma modell)förbrukar runt 600W som mest, i kylaläge.
 
Yes, home assistant. Kör bara mot Mitsubishis molntjänst. Man kan köra Modbus men så engagerad är jag inte. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.