Ja den är Panasonics senaste med köldmedium ute och inne, R32.
Jo den har kompensationskurva och jag har wifimodulen. Men pumpen förstår inte stt när jag eldar så stiger värmen inne så särför fortsätter den värma på.
 
F
Finns inte innegivare kanske sensibo sky är ett alternativ. Enkelt förklarat är det som en liten dosa som styr pumpen med IR signaler, precis som fjärren gör, men dosan har även temp sensor och är uppkopplad. Då kan du programmera så att den stannar pumpen vid 24+ eller nåt när du eldar.
 
  • Mobilapp för klimatkontroll, ställer in AC-reagerar vid specifika temperaturer, användargränssnitt, spara-inställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har beställt Panasonics svindyra inne-tempgivare som är trådlös.
Nån som vet hur denna funkar? Sätter man in en önskad temperatur via den? Skall jag då avaktivera temperaturkurva i tanken så att den slutar gå på den? Fläkten har ju en inbyggd tempgivare men den sitter ju utomhus (vilket varit problemet)
 
Den stoppar driften när den känner av en stigande temperatur på retur (vatten som blivit svalare typ 20 C. utloppstemp efter element) bör ej överstiga 55 C in i växlare pga det gör i sin tur tryck höjning på köldmedium vilket kan orsaka problem , så exempelvis man eldar på och tanken blir genomvarm så den till slut värmer upp även retur . Med Retur = blir inlopp till växlaren som den utedelen med fläkten innehåller typ Luft Vatten Värme Pump = LVVP,
DX eller när växlaren sitter i en inne del = inget vatten till ute del = ingen risk för frysskador mm, tunnare rör från ute del med köldmedium.
Samma försiktighet gäller dock ej temperatur Över 55 C IN lopps temperaturen = kylning av kompressor.
Börjar tappa bort mig märker jag, = inget mer inlägg från mig i dag menar i kväll..🙄
,
 
Jag har satt att den max får framleda 40grader varmt vatten, blir för varmt i huset annars. Dock 45g på denna bild.
Jag har också vattenburen golvvärme.
 
  • Digital kontrollpanel visar graf över vattentemperatur, knappar för användarinteraktion, varme på i svensk text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är okej , golvvärmen ska endast märkas som neutralt värme kolla utgående värme/retur så lågt som möjligt.
 
Hängde inte med. Märkas som neutralt och vad justerar jag den så låg som möjligt? Har ingen shunt på golvvärmen
 
Jag gillar att känna värmen genom golvet vid minusgrader; så jag ställt in min Daikin bergvärme på 46 grader vid -22 utetemp och 23 grader vid 18 i utetemp.

Din verkar gå att ställa in ner till -20?

Nu vid ca 3+ så får jag ca 34 i golvet och vid några minus ca 38.
 
Satte det via telefonen istället.
Smartphone-app för värmestyrning; inomhus- och varmvattentemperatur inställningar; väderikonen visar kallt utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tycker dock det är jättemärkligt att Polarpumpen som säljer Panasonic inte ställer en kontrollfråga, ”har du andra värmekällor i huset som tex kamin så måste du även ha en innegivare för att pumpen skanförstå vad den ska göra…”
Idioti
 
”Polarpumpens” rykte är inte precis på topp…kolla kund recensioner Men det finns information på hemsidan scrolla ner till deras kundinformation, där finns ”rådgivning inför köp” har du inte tittat där?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Tycker dock det är jättemärkligt att Polarpumpen som säljer Panasonic inte ställer en kontrollfråga, ”har du andra värmekällor i huset som tex kamin så måste du även ha en innegivare för att pumpen skanförstå vad den ska göra…”
Idioti
Det är ju självklart så att det är kundens sak att se till att ha termostater på elementen eller på golvvärmeslingor om man har andra lokala värmekällor och vill ha temperaturen reglerad.
 
R Rolle85 skrev:
Hängde inte med. Märkas som neutralt och vad justerar jag den så låg som möjligt? Har ingen shunt på golvvärmen
Blir bekymrad över ”Har ingen shunt på golvvärmen” tillsammans med ” hur styra ner pumpen när man eldar?”
Hoppas att jag missuppfattat detta, inte alls bra om det blir typ 60 C och däröver, in på golvvärme fördelaren..
Tänker, när du eldar på i pannan…spelar ingen roll hur pumpen är inställd, pumpar den så pumpar den , liksom? Eller?.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har tvingat pumpen att aldrig gå över 40grader på framledningstemperaturen.
Men hur ska en shunt se ut för golvvärme?
Jag har en sån här som sitter på ett rör ner i golvet, vad reglerar man med den? Står olika siffror på den
Vattenventil med ratt och kopplingar på en kopparledning mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Finns VVS butiker på nätet, tror att det är något på ”rinkaby” hmm finns information, att hitta i samband med det.
”Den som söker han finner”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.