B
electroluxaren skrev:
Det är ju rätt ointressant om det är R410A i den för under garantin behöver du inte tänka på detta.
skulle köldmedel läcka ut efter garanti så är reparationen av läckan det dyraste om det ens låter sig göra
det skiljer för övrigt inte speciellt mycket i pris mellan R410A och R32 i dagsläget.
inget som säger att inte R32 förbjuds inom 5 år eller att det kommer ersättningsgaser för R410A
Garantiperioden är ganska kort i förhållande till produktens livslängd.

Det är fullt möjligt att r32 förbjuds också, men i dagsläget ser det ju inte ut så i närtid. Och förbjuds r32 har de helt klart redan förbjudit r410a flera år innan. Dessa system skärps gradvis och man tar bort de sämsta först.

Däremot är det ju en tydlig skärpning av systemet år efter år, som jag tror kommer leda till ökade priser på köldmedium. Det är väl bara att titta i backspegeln på hur priserna på köldmedium rört sig, och gissa framtiden.

Jag vet inte vart du köper köldmedium, men jag betalar hälften så mycket för r32 som r410a, även om reparationen i sig är den stora kostnaden. Men om 5år vad kostar köldmedium då?

Ersättningsgaser sänker ofta prestanda eller kapacitet, i alla fall om man bara droppar i nytt. Att hoppas på det ska lösa sig kan man väl alltid öra, men jag kan tycka att en r410a maskin är mer riskabel i längden och därmed borde betinga ett lägre inköpspris för att vara intressant.
 
A
B BSOD skrev:
Garantiperioden är ganska kort i förhållande till produktens livslängd.

Det är fullt möjligt att r32 förbjuds också, men i dagsläget ser det ju inte ut så i närtid. Och förbjuds r32 har de helt klart redan förbjudit r410a flera år innan. Dessa system skärps gradvis och man tar bort de sämsta först.

Däremot är det ju en tydlig skärpning av systemet år efter år, som jag tror kommer leda till ökade priser på köldmedium. Det är väl bara att titta i backspegeln på hur priserna på köldmedium rört sig, och gissa framtiden.

Jag vet inte vart du köper köldmedium, men jag betalar hälften så mycket för r32 som r410a, även om reparationen i sig är den stora kostnaden. Men om 5år vad kostar köldmedium då?

Ersättningsgaser sänker ofta prestanda eller kapacitet, i alla fall om man bara droppar i nytt. Att hoppas på det ska lösa sig kan man väl alltid öra, men jag kan tycka att en r410a maskin är mer riskabel i längden och därmed borde betinga ett lägre inköpspris för att vara intressant.
Jag kan vara konstatera att du inte har en aning vad som kommer att hända.
Om jag ger 500.-kilot för 410 och 250 för 32 då är ju detta helt försumbart i sammanhanget! Till och med det fyrdubbla är försumbart mot vad resten kostar. Vi vet inte heller hur gamla 32-maskinerna blir, för det är ju en jvla skitgas att köra värme i vårt klimat.
 
A
A Axel Svensson skrev:
Tack för svar.
Vilken hade du modell hade du gått på och varför?
1-fas är ändå ok?
(Födel med Generation J är att utedelen är mindre, snyggare och nöjd fru)
Behöver du mer effekt än så skall du ha trefas. Rent eltekniskt för balansering av last och fas strömmar.
 
Tycker det där lät billigt. Har väntande installation på min Aquarea All-in-One T-Cap för totalt 132000.
Känns som ett rån i jämförelse.

Har beställt från Polarpumpen då de var den enda som hade hemma.
Roslagens Värme och fastighetsteknik ska installera.

Någon som har erfarenhet av ovan?

Får lite kalla fötter nu med diverse inlägg om gas och lev., bör jag avvakta och välja annat upplägg?
Tacksam för svar.

(156 kvm, 1,5 plan)
 
P P. Griffin skrev:
Tycker det där lät billigt. Har väntande installation på min Aquarea All-in-One T-Cap för totalt 132000.
Känns som ett rån i jämförelse.

Har beställt från Polarpumpen då de var den enda som hade hemma.
Roslagens Värme och fastighetsteknik ska installera.

Någon som har erfarenhet av ovan?

Får lite kalla fötter nu med diverse inlägg om gas och lev., bör jag avvakta och välja annat upplägg?
Tacksam för svar.

(156 kvm, 1,5 plan)
Köpte en Parasonic T-Cap 9kW 3-fas i våras för 101 av ett bolag verksamt i Östergötland.
Det är generation J och R32 på den iaf.
Hittills har den levererat bättre COP än specat iaf :)

Köper man av en vanlig firma så blir det också dyrare än via Polarpumpen & resterande web-aktörer.
Resonerade som så jag jag hellre betalar lite extra och till en firma med bra renommé och support än "billigaste leverantör web-aktören kan hyra in"
Skulle det av nån anledning bli strul... vill jag inte ha en massa bolag som skyller på varandra och kostar tid och massa extra energi från min sida. Det lär vara nog stressigt att VP:n strular.

Och jag ville då ha 3-fas för att kunna sprida effektlasten över faserna bättre och minska risken för att en huvudsäkring går för att man glömde att "oj då VP är igång ska jag inte sätta på X" eller nått sådant.

B BSOD skrev:
[länk] SV 8P AQ AIO Compact 091120.pdf

Verkar ju ge 6W värme, och dra ca 2kW vid -7C / 55C fram. Kanske går att få fram elförbrukningen vid kallare temp om man gräver mer i dokumentationen (på panasonics hemsida, enklast är om man får exakt modell), men 2kW belastat på 1 fas känns ju rätt ok.
Var läste du det i det dokumentet ?
det är står 6kW och en COP på nästan 2, inte 2kW tyvärr, vilket gör att det blir 6kW värme & 3100W ( ca 14A ) om det är 1fas

Kör man med 3fas håller maskinen bättre med värme då det blir kallare iaf enl min manual
3-fas ska levera
9kW värme och dra 4200W vid -7C och 55C framledning
9kW värme ned till -15C och då dra ca 4800W vid framledning på 55C samt
8kW värme & 5500W vid -20C & 55C framledning

Min verkar dessutom leverera betydligt bättre än specat då jag kollar på vad VPn säger att den har levererat & förbrukat.
 
M MrDizzy skrev:
Köpte en Parasonic T-Cap 9kW 3-fas i våras för 101 av ett bolag verksamt i Östergötland.
Det är generation J och R32 på den iaf.
Hittills har den levererat bättre COP än specat iaf :)

Köper man av en vanlig firma så blir det också dyrare än via Polarpumpen & resterande web-aktörer.
Resonerade som så jag jag hellre betalar lite extra och till en firma med bra renommé och support än "billigaste leverantör web-aktören kan hyra in"
Skulle det av nån anledning bli strul... vill jag inte ha en massa bolag som skyller på varandra och kostar tid och massa extra energi från min sida. Det lär vara nog stressigt att VP:n strular.

Och jag ville då ha 3-fas för att kunna sprida effektlasten över faserna bättre och minska risken för att en huvudsäkring går för att man glömde att "oj då VP är igång ska jag inte sätta på X" eller nått sådant.



Var läste du det i det dokumentet ?
det är står 6kW och en COP på nästan 2, inte 2kW tyvärr, vilket gör att det blir 6kW värme & 3100W ( ca 14A ) om det är 1fas

Kör man med 3fas håller maskinen bättre med värme då det blir kallare iaf enl min manual
3-fas ska levera
9kW värme och dra 4200W vid -7C och 55C framledning
9kW värme ned till -15C och då dra ca 4800W vid framledning på 55C samt
8kW värme & 5500W vid -20C & 55C framledning

Min verkar dessutom leverera betydligt bättre än specat då jag kollar på vad VPn säger att den har levererat & förbrukat.
Hur mycket ser du ut att ha sparat till skillnad mot tidigare?
 
P P. Griffin skrev:
Hur mycket ser du ut att ha sparat till skillnad mot tidigare?
Mindre! Men det beror på att jag värmt pool via husets värme och en poolvärmeväxlare.:crysmile:
Fastpris avtal och ville både ha varmare pool & förlänga säsongen till början av september.
Hade ingen uppvärmning av poolen med den gamla VPn

Men kollar jag på siffrorna skulle tro att jag kapar elen som behövs med ca hälften med nya VPn :cool:
Den gamla levererade tex bara 4.3kW värme med en COP på 1.2 vid -15C
Blev lite kallt i huset(typ 17C och 11C i källaren) då 4.3kW inte räckte till och slog jag på elpatronen (9kW ) så rök en huvudsäkring.(bara 16A). Fick då uppa huvudsäkringen till 20A för att öht kunna värma huset.
Tanten som bott här innan måste ha haft det kallt inomhus på vintrarna.
 
M MrDizzy skrev:
Mindre! Men det beror på att jag värmt pool via husets värme och en poolvärmeväxlare.:crysmile:
Fastpris avtal och ville både ha varmare pool & förlänga säsongen till början av september.
Hade ingen uppvärmning av poolen med den gamla VPn

Men kollar jag på siffrorna skulle tro att jag kapar elen som behövs med ca hälften med nya VPn :cool:
Den gamla levererade tex bara 4.3kW värme med en COP på 1.2 vid -15C
Blev lite kallt i huset(typ 17C och 11C i källaren) då 4.3kW inte räckte till och slog jag på elpatronen (9kW ) så rök en huvudsäkring.(bara 16A). Fick då uppa huvudsäkringen till 20A för att öht kunna värma huset.
Tanten som bott här innan måste ha haft det kallt inomhus på vintrarna.

Tack för svar. Går från från vattenburen elpanna till detta så hoppas på bra besparing.
 
P P. Griffin skrev:
Tack för svar. Går från från vattenburen elpanna till detta så hoppas på bra besparing.
Då lär du kapa elkostnaderna kostnaderna rätt mycket!
Ta nu tex ... det är ca 10C ute här och med Parasonicen har en COP på ca 5.5 med 50C framlednings temperatur.
(enl spec skulle maskinen bara ha en COP på 4.0-4.4 nånstans )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.