Hej,

Jag är ny här på forumet. Faktiskt min första fråga till er. Så vad är väl mer lämpligt än att fråga om markarbete ;)

Vi har köpt en tom som vi först trodde bestod av ett berg under den platta gräsmattan. Grannarna på vardera sida har huset på berg och det finns även en uppstickande bergskulle på vår tomt.

Igår fick vi höra att vår tomt antagligen ligger precis mellan två bergsåsar och består av lera och är en gammal sjöbotten (det är ca 200 meter till vattnet.

Jag vet ingenting om markarbete eller pålning. Vad krävs och vad kostar det, på ett ungefär? ???

Ska vi bli oroliga och överväga att sälja tomten eller kan vi tryggt fortsätta våra bygg planer?


Hälsningar från en nybörjare.
 
Hej igen,

Är det verkligen ingen här som har erfarenhet av pålning eller vet något om det?

Jag vill lära mig mer om det.


/Nybörjaren
 
Lite kan jag bidra med...

Pålningen i sig är väl inte den dyra delen om man inte behöver bedrövligt långa pålar. "Normalpålning", dvs runt 7-8 meter till fast mark, har bekanta pålat för ca 40´. Det dyra i sammanhanget är väl plattan, om man ska ha en sån, som behöver förstärkas och blir därmed mycket dyrare än "normalt". (Dubbelt så dyr enligt vissa) Väljer man torpargrund behöver inte grunden förstärkas utan man lägger några extra pålar under en bärande vägg om jag har förstått saken rätt.

 
Jag kan bidra med information då vi har anlitat Geolog (geotekniker) som undersökt vad vår mark består av och även fått anbud från pålfirmor.

Kostnaden för pålningen beror på :

1. Hur långa pålarna blir (beror på hur långt ner dom måste ner till berg/fast morän)
2. Hur många pålar du behöver för din grund (beräknas av VSP som husfirman kan hjälpa till med).

Att grunden skulle bli dubbelt så dyr är inte sant, det kan bli något dyrare än vid normal platta iof, men vår blev inte så mkt dyrare alls .. nästan samma pris.

Det är ju väldigt viktigt att du tar dit någon som borrar och kikar på vad din mark består av och så ger han rekommendation vad som är lämpligast. Kostnad för Geolog ca 5-7.000.
 
Tack för era svar.

Det står så lite om pålning och geologisk bedömning av marken på internet och andra skrifter att det känns krångligt och mystiskt att sätta sig in i det.

Så då behöver vi inte kasta in handduken och söka oss en ny tomt då, i alla fall inte ännu.


/Tack
 
Tack för länken Carl. jag har läst din historia och lärt mig en hek del från den historien.

Jag hoppas jag kan få återkomma till dig med fler funderingar och frågor när de dyker upp. Du har ju så att säga lärt dig av erfarenhet.

Det konstiga är att när jag söker på ordet pålning här på forumet så fick jag ingen träff på er diskussion.


/Tobbe
 
thcn skrev:
Det konstiga är att när jag söker på ordet pålning här på forumet så fick jag ingen träff på er diskussion.
Du söker antagligen på sajten. Sök i forumet i stället! Kolla i övre vänstra hörnet: Hem l Regler l Sök i forumet l! ;)
 
Ja just det, och söker jag där på ordet "pålning", så får jag bara upp den här trådens inlägg....

Konstigt
 
thcn skrev:
Konstigt
Ja, mycket ::)? När jag sökte tidigare fick jag upp den andra länken. ???
 
Kolla mellan vilka datum man söker i. Tror den har som standard 7 dagar. Kanske man kan ställa in så att det komms ihåg inom vilken tisdperiod men söker.
 
Annars om du har fler frågor om pålning eller geoundersökning så fråga på bara om det är något som du undrar.
 
Tack, jag undrar även hur en geologisk undersökning går till och när den bör göras. Ska jag göra den nu, så fort som möjligt eller ska jag vänta tills jag vet vilket hus jag ska ha och vart jag ska placera huset?
 
Jag skulle nog vänta tills jag vet vilket hus och vilken placering huset skall ha. När de gjorde den geologiska undersökningen så borrade man i de hörn som huset skulle ha och där de var placerade på tomten. Där skulle sedan en del av pålarna placeras.
 
Om man inte riktigt vet vilket hus och exakt var det skall ligga ngnstans så kan man i allafall göra en geoteknisk undersökning av marken. Man kan ju göra det på en viss bestämd area där man vill lägga huset och t ex göra en mätning med fyra hål. Då får man reda på hur marken är beskaffad resp om man måste påla. Är det nu lerig mark utan berg under då måste Ni med allra största säkert påla. Kostnaden per lpm påle ligger på ca 200-230:-, tillkommer etableringskostnad för maskin plus kanske ngt mera. Mer info kan du också få ifrån www.pålplintar.se angående priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.