I del2 så står det att man ska kolla en fjäder så den inte är brusten då får man ditt fel, kan ju vara värt att kolla iaf även om du inte vill hålla på att mecka.
 
Mats-S Mats-S skrev:
Precis vad jag tänkte på. Jag skulle absolut börja med att byta hydraloljan, det kan ju vara så att det är fukt/vatten i den och då tappar den ju all sin "kraft". Att byta oljan är ju inget större mek heller :)
Finns olja på Biltema för vettigt pris.
[länk]
Varför skulle fukt kunna orsaka det?
Jag har kört hydraulsystem med så mycket vatten att oljan såg ut som te med mjölk. Det fungerade. Vatten är också en vätska, så länge den inte blir för varm.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
@nino , grymt bra instruktion 👌👍
 
Mats-S
D Daniel 109 skrev:
Vatten är också en vätska
Absolut, men inte alls med samma egenskaper som hydraulolja. Finns en anledning till att man kör med dyr olja istället för vatten i hydraulsystemen 😉 Finns även en anledningen till att man ska byta bromsoljan i bilar när dom börjar bli till åren.
 
Men det har väl mest med att det rostar i systemet, inte att den är sämre.
Vätskor komprimeras väl inte
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tror inte vatten i oljan är problemet här, och det är nog lite pengarna i sjön.. innan man hittat felet..

Kolvens packningar är nog störst chans, om den sjunker utan belastning... Går den att pumpa upp utan belastning, och håller kvar när man ställer sig på den är det rimligt att börja med pumpen...
 
Det finns system även med vatten. Bromsvätskan är ingen olja, bromsar kan dessutom bli väldigt varma.

Jag undrar fortfarande hur du menar att TS fel kan bero på vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.