Jag trodde att jag gjort ett bra köp i dag. Tusen spänn för en kort palldragare som passade som hjulunderrede till vertikalfräsen. Den glädjen varade inte länge. Den pyser sakta sakta ihop utan belastning och med belastning sjunker den ihop exakt lika snabbt som jag pumpar.

Så vad gör man med en gammal pyspunka? Är det:

1 ”Äh, sådär är det på alla - skruva åt x bara så blir det bra”.
2 Död manick - kör iväg till tippen.
3 Är man lite händig och inte är rädd att kleta ner sig med olja så fixar man det hyfsat enkelt själv.

Om det är alternativ 1 - hur gör jag?
Är det alternativ 2 åker jag till tippen när snön smält undan.
Om det är alternativ 3, så finns det en defekt palldragare gratis i Vallentuna för den som vill ha.

Gul och svart palltruck i ett verkstadsrum med betonggolv. Slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Pysslarn
  • Laddar…
3.

Edit: har den ett handtag för att släppa ner kan du lossa pinnen, i teorin kan den väl hålla ventilen lite öppen....
 
C
Tyvärr är det nog med palldragare som med bilar - vill man ha 10 problemfria år utan att behöva kavla upp ärmarna får man köpa nytt. Efter det får man finna sig i att behöva mecka lite emellanåt, alternativt betala någon annan för att mecka åt en.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rädd för det. Jag flyttar väl maskiner max ett par gånger per år, så jag tänkte att ”funkar den när jag köper, räcker det nog för mig”. Synd att jag var för dum för att testa den med belastning.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
3.

Edit: har den ett handtag för att släppa ner kan du lossa pinnen, i teorin kan den väl hålla ventilen lite öppen....
Ah, det låter som något jag kan kolla utan att kleta ner mig fullständigt.
 
C
Hep Hep skrev:
Ah, det låter som något jag kan kolla utan att kleta ner mig fullständigt.
Du kan också testa att "motionera" handtaget. Ibland är det bara att det kärvar lite någonstans.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
jag messade säljaren och han ville direkt hjälpa till med tips och telefonsupport. Tydligen är det hans stora glädje att fixa med mekaniska saker, så där rök min möljighet att offra tusen spänn för att slippa kleta ner mig. Fast jag får väl börja med attt motionera och kola reglaget först, innan jag låter honomguida mig.
 
Det hjälpte inte att motionera handtaget. Tyvärr var filmer och instruktioner från säljaren meningslösa, då mitt härke inte har några möjligheter till justering eller att öppnas, utan verkar vara en enklare sak som håller så länge den gör det och sedan är slut. Jo, men kan tydligen byta hela paketet, men jag tänker inte ens leta efter det till en palldragare från tidigt 90-tal.

Nu står den utanför garaget i snön och skäms i väntan på våren och sista färden till tippen.

Själv fick jag än en gång en påminnelse om att allt som är billigt på Blocket eller Lidl inte är fynd. Någon gång hoppas jag att det ska sjunka in.
 
Kan det inte vara värt att byta oljan och tillsätta "servotätning", de sväller ju packningar, så är det det så kanske den funkar ett tag till?
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Det är det kanske värt. I teorin i alla fall. I praktiken där jag, mitt dåliga tålamod och min oduglighet med mekaniska och kladdiga saker ingår, är det inte en lika bra idé. Jag vet mina begränsningar och tror att risken är rätt stor att jag både misslyckas och blir väldigt arg. Hellre då försöka njuta litegrann av att den får stå ute och frysa, medan jag är inne och gör något jag har större chans att lyckas med.
 
Den måste ju sättas ihop, och då går den att ta isär... Om det det sen går att få tag på reservdelar är väl en annan femma...

Om man orkar och vill rota i det är väl också en fråga..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nya tätningar går säkerligen att få tag i. Kullagret.se har bra sortiment tex. De kan säkerligen hjälpa till att hitta rätt baserat på mått.
 
Lär väl inte vara någon stor operation att ta lös cylindern och öppna den, sen sitter det väl nån tätning typ o-ring eller liknande.
Bör väl säkert vara std prylar
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Säkert bra tips och om någon vill baxa hem eländet och försöka så är det bara att komma och hämta.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Mats-S
J JohanLun skrev:
Kan det inte vara värt att byta oljan och tillsätta "servotätning", de sväller ju packningar, så är det det så kanske den funkar ett tag till?
Precis vad jag tänkte på. Jag skulle absolut börja med att byta hydraloljan, det kan ju vara så att det är fukt/vatten i den och då tappar den ju all sin "kraft". Att byta oljan är ju inget större mek heller :)
Finns olja på Biltema för vettigt pris.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motoroljor/hydrauloljor/
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.