M Mikaelzii skrev:
Högsta möjliga betyg i skolan, själv?
Jodå jag kan min matte och skatter. Så om du läser på lite och gör om räkne exemplen så kommer vi nog så småningom överens
 
C Calore skrev:
Jag fakturerar min kund 400 plus moms alltså är det 100 kr i skatt här.

Sedan betalar jag 31,12% i arbetsgivaravgift vilket ger124,48
Jag har nu 275,52 kvar och betalar 33% i ink skatt vilket blir 90,92 kvar är 184,60
Sedan är det 25% moms på allt vilket blir 46,15 kvar är 138,45

Sedan är det extra skatt på de dyra sakerna som diesel ,bensin ,el och tv licens men det skippar vi här.

500 omsatte jag och kvar är 138,45 vilket ger oss att jag har ju faktiskt 27,69 % kvar. Vad fan gnäller jag för.
ja då har du ju 138,45kr mer kvar än vanliga löntagare
 
K kortis skrev:
ja då har du ju 138,45kr mer kvar än vanliga löntagare
Hur tänker du nu . Tjänar du 0kr alltså
 
C Calore skrev:
Jag fakturerar min kund 400 plus moms alltså är det 100 kr i skatt här.

Sedan betalar jag 31,12% i arbetsgivaravgift vilket ger124,48
Jag har nu 275,52 kvar och betalar 33% i ink skatt vilket blir 90,92 kvar är 184,60
Sedan är det 25% moms på allt vilket blir 46,15 kvar är 138,45

Sedan är det extra skatt på de dyra sakerna som diesel ,bensin ,el och tv licens men det skippar vi här.

500 omsatte jag och kvar är 138,45 vilket ger oss att jag har ju faktiskt 27,69 % kvar. Vad fan gnäller jag för.
Det är ju inte någon helt korrekt beräkning. Om vi bortser från momsen, så kommer du att ha drygt 200 kr kvar.

Arbetsgivaravgiften är ca 31% ovanpå din inkomst. Om man räknar från ett bruttobelopp, så blir det nästan rätt om man istället räknar det som en kostnad på 25% av bruttobeloppet. Korrekt beräkning är 400 / 1,3112.

Även moms skall räknas på samma sätt om det är andel av pris inkl. moms. Det blir då 20%.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N nipa03 skrev:
Hänvisa gärna, jag har svårt att hitta.. ;-)
nä det får du klara ut självgoogla eller ring skatteverket
 
Det var det jag förstod, trevlig helg!
 
F Fristad skrev:
Är det vanligt att man idag räknar av rutavdrag automatisk på fakturan som snickare? Har fått muntligt pris på 2 st arbeten hemma på 3500kr och 4500 kr. När jag nu får faktura ligger det på 8000 men efter man dragit av 50 % i rutavdrag. 8000 kändes billigt men inte överdrivet och 16000 känns extremt saltat. + att det är 8000 i rutavdrag som hade tänkt gå till större renovering i år. Aldrig nåt snack om rutavdrag
Om kund och etreptenör är övrrens om 8000 kr ska kunden betala 4000 kt efter Rut avdraget. Sen tillkommer materialet ochev hyra av maskiner samt resor som inte innefattas av Rut och Rot. Jag anser du blivit lurad om ni inte var överens att 8000 kr vsr eftet avdraget
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Så, vad har firman sagt?
 
Fick ett pris på 8000. Hade inte en tanke på att fråga om det va efter eller innan rot, och enligt mig nämde han inget om rot. På fakturan va ju priset 16000 och 8000 avdraget i rotavdrag. Enligt honom har han helt säkert sagt detta men inte enligt mig. Ord mot ord.
Nu skrivs allting ner på papper hädanefter
 
F Fristad skrev:
Fick ett pris på 8000. Hade inte en tanke på att fråga om det va efter eller innan rot, och enligt mig nämde han inget om rot. På fakturan va ju priset 16000 och 8000 avdraget i rotavdrag. Enligt honom har han helt säkert sagt detta men inte enligt mig. Ord mot ord.
Nu skrivs allting ner på papper hädanefter
Så du betalade hela summan alltså?
 
Nej betalade 8000. Och så länge jag inte utnyttjar mer än 50000 i rut/rot så stannar summan där. Men det va lite det som va planen.
 
F Fristad skrev:
Nej betalade 8000. Och så länge jag inte utnyttjar mer än 50000 i rut/rot så stannar summan där. Men det va lite det som va planen.
Ja men då betalade du ju hela summan. Eller för att förtydliga, du betalade hela räkningen även om du ansåg det vara felaktigt.
 
Du, han drog faktiskt av en tusenlapp kom jag på.
 
  • Haha
MartinP666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.