nikasp
Det kan vara så att han är rädd för höjd försäkringspremie eller så kanske han har dåliga villkor för utlånad bil. Oavsett inte alls ert problem. Det får han lösa med den som lånat bilen.
 
Du ska inte behöva ha någon kontakt med dom. Lämna in en anmälan via ditt försäkringsbolag och sedan ditt försäkringsbolags skadereglerare / verkstad
 
Fairlane
Jag tror att det är vanligt med noll kronor i självrisk i ett ärende som detta (det är vad jag har iallafall). Inte heller är det säkert att ett fall påverkar premien enligt försäkringsbolaget. Upprepade händelser däremot...

Dock så är många rädda för den dyra självrisken och den kraftigt höjda premien, utan att veta vad som faktiskt gäller.

Jag fick en kofångare bytt för 2-3 år sen när jag blev påbackad på en parkeringsplats. Det kostade 14000 om jag inte minns helt galet. Misstänker att bilens ägare inte är helt sugen på att ta den kostnaden, särskilt inte om han först kollar vad som händer med försäkringen...
 
CM1234 skrev:
Tack för förslaget angående transportstyrelsen :)

Bilen är påställd och försäkrad, men den står på ett företag....? Påverkar det situatonen?
Det är inte alls omöjligt att hans företagsförsäkring har rejält mycket högre självrisk, kanske därför han vill lösa det vid sidan om.

Men mitt tips, är precis som mångas andras.. Anmäl händelsen till ditt försäkringsbolag, och låt de utreda och sköta allt. Även om det kan se ut som en liten skada på bilen, så kan det vara skadade deformationszoner som är riktigt dyra att åtgärda.
 
Chaly
Skulle kunna vara en tjänstebil där företagets policy bara tillåter att förarens och dennes närmsta familj får köra fordonet och han hade lånat ut den till någon utanför denna sfär och är nu rädd att bli påkommen...
 
Tror inte ni behöver vara nervösa för att bedömas som den skyldiga parten. Känns som ett rätt solklart fall om ni stått vid väjningsplikt och blir påkörda bakifrån.

Vad gäller det andra kan jag bara hålla med de flesta här. Befatta er inte med några ljusskygga lösningar utan låt försäkringsbolaget lösa det här. OM nu den här personen skulle lyckas få prata med er igen så tala bara om att ni lämnat över till försäkringsbolaget redan.
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
CM1234 skrev:
och useless, kanske känns petigt av mig men det tar VERKLIGEN emot att lösa detta utan FB's inblandning. Hade bilen varit modell äldre så hade jag möjligtvis gått med på någon kompromiss men nu när bilen som sagt är 2 år gammal så......nej....det känns helt enkelt fel...
Nej, är det en så pass ny bil så finns det bara ett alternativ - Låta försäkringsbolaget byta det som är trasigt.
 
Utan tvekan, ta det med försäkringsbolaget.
Jag råkade ut för att jag blev påkörd bakifrån, ingen skada på min bil men han fick min dragkrok genom hans Jagges stötfångare. Mitt försäkringsbolag hade fått krav av hans försäkringsbolag att jag skulle betala självrisken för han hade gjort en polisanmälan att det var mitt fel. För att inte behöva betala var jag tvungen att prata med polisen och göra en motanmälan för det skulle lösa sig.
Med det sagt vet man aldrig hur saker slutar.
 
Ha ingen kontakt med den andra partnern, svara inte på några samtal, mail eller sms, hänvisa bara till försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Anmäl skada till ditt försäkringsbolag, hänvisa all kommunikation till dom.

Se till att ha något vittne med som såg händelsen så blir det minst bekymmer. Tänk på att ett vittne kan vara en medresenär i din bil.

Se till att ha bilder och skicka in dom med helst som visade situationen också om sådana togs
 
Eftersom det var inte han som körde då blir självrisken ca 3 till 5 tusen högre. Plus högre premie i 2 år ca en hundring per månad då handlar det om typ 6 till 8 tusen. Självfallet vill han komma undan billigare.
Om det handlar om en repa då kan man vara skysst o spara den till annat tillfälle som nån annan kör på bakifrån och samtidigt få en slant.
Lämnar man till FB då byter de rubbet, de lagar inte lacken. Det kan bli över 15 tusen beroende av bil. Jag tror inte att motparten vill hosta upp så mycket för att slippa självrisk och högre premie. Han vill säkert komma undan med ett par tusen.
Det är ingen som kan tvinga dig TS att acceptera motpartens bud. Men det är samtidigt inte helt fel att ta det.
 
Mikael_L
Andy78 skrev:
Ha ingen kontakt med den andra partnern, svara inte på några samtal, mail eller sms, hänvisa bara till försäkringsbolaget.
Men det är däremot bra om ni fått något sms eller mail.
Spara det i så fall, det är ju åtminstone ett bevis på att det har varit en händelse som ni måste reda ut.

Bra att ha om det skulle komma till ord mot ord.
 
hempularen skrev:
Självklart skall du lösa det via förs. bolaget. Jag hoppas att ni fyllde i en skadeanmälan tillsammans med den andre föraren på plats?
Skadeanmälan behöver inte längre fyllas i tillsammans, flera försäkringsbolag kan ta emot anmälan via webben, då är det ingen som skriver under något.
Volvia har så att man kan anmäla via deras app direkt i telefonen, då kan man även skicka med bilder på skadan/skadorna så att man slipper besöka skadereglerare (verkstad) för bedömning av skadan.

Såhär står det i Volviaappen:
Skärmavbild från Volvia-appen som visar information om att göra en skadeanmälan, med en blå bil och förbipasserande man.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
WilleR
  • Laddar…
Jo jag har Volvia så jag vet. Men skadeanmälan man fyller i tillsammans beskriver ju vad som hände, och båda skriver under. Den behövs fortfarande om ena parten börjar ljuga i efterhand.

Det är tom. så att försäkringsbolaqgens skadeanmälansblanketter för kollision fyller man inte i under sanningsförsäkran, så det är helt OK att ljuga hur mycket man vill om händelseförloppet vid en olycka. Däremot om man anmäler en stöld så fyller man i på heder och samvete, och kan bli åtalad om man ljuger.

Vid en olycka bryr sig bolaget inte om parterna ljuger, så länge de får en story som de kan bedöma skulden efter, om den är sann är ointressant. Något förs. bolag får ju ändå betala. Men vid stöld, så är skillnaden mellan sanning och lögn ifall bolaget skall behöva betala något överhuvudtaget, så då tycker de plötsligt att sanningen är viktig.
 
Fairlane
Lars48 skrev:
Eftersom det var inte han som körde då blir självrisken ca 3 till 5 tusen högre.
Vad är det för värdelöst bolag som har sådana självrisker? Mitt bolag har 0 kronor i självrisk oavsett om det är jag eller någon annan som kör. 2000 om någon under 21 kör (om jag inte minns helt galet)
Lars48 skrev:
Plus högre premie i 2 år ca en hundring per månad då handlar det om typ 6 till 8 tusen. Självfallet vill han komma undan billigare.
Jag har bara varit med om detta en gång och då höjdes min premie inte alls. De sa att ett tillfälle inte påverkar. Om man klantar sig ofta så kanske det är annorlunda. Eller också så är det olika mellan bolagen, eller för att det är firmabil.
Lars48 skrev:
Om det handlar om en repa då kan man vara skysst o spara den till annat tillfälle som nån annan kör på bakifrån och samtidigt få en slant.
Om man inte krockar igen innan det är dags att sälja bilen kanske det blir en förlustaffär.
Lars48 skrev:
Lämnar man till FB då byter de rubbet, de lagar inte lacken. Det kan bli över 15 tusen beroende av bil. Jag tror inte att motparten vill hosta upp så mycket för att slippa självrisk och högre premie. Han vill säkert komma undan med ett par tusen.
Det är inte säkert att de byter allt. Det beror på vad som går att göra. När min kofångare blev repad så byttes den inte. Däremot plockade man bort den och lackade om den. Det kostar en bra slant oavsett, plus att jag var utan bil ett antal dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.