Jag visste att jag inte borde försökt. Men jag gjorde det ändå.

Köpte hem en spis på 230v. Den hade en kabel påkopplad, men stickpropp saknades. Tyvärr kan jag vara riktigt dum ibland. Jag tänkte att jag "kan själv", ungefär som en tvååring. Har en gammal spis, en på 400v. Skruvade av stickproppen och kopplade på den på nya spisen. Drog alla sladdar på samma sätt som de hade suttit på den gamla. Brun där bruna satt, blå där blåa satt, och jord där jord satt. (den svarta kabeln som fanns på gamla spisen saknas ju naturligtvis på nya).

Bifogar bild på hur stickproppen på gamla var
kopplad. Kopplade alltså precis likadant förutom att den svarta uppe till höger ej finns på den nya spisen. Vägguttaget till spisen är ett sånt där med fyra hål samt en platt en för jorden.

Testar spisen. Lampan i ugnen går igång när jag vrider på 200 grader. Underbart tänker jag, jag är inte så pjåkig på sånt här ändå. Det går ca 5 minuter. Ingen värme??? Ugnen helt kall??!?! PANG så går lampan i ugnen och en av de tre säkringarna som hör till spisen slår ifrån. Även en av de tre huvudsäkringarna som sitter i ett separat skåp på husväggen smäller av.

Självklart inser jag då att jag aldrig borde rört de här grejerna. Det skall ju en elektriker göra. Tro mig, jag kommer aldrig göra om det och jag känner mig lagom korkad som ens försökte.

Satte på en vanlig stickpropp efteråt och kopplade spisen till ett vanligt 230v-uttag, bara för att se om den fortfarande funkar. Ugnen blir varm och plattorna likaså. Men finns det ändå risk att jag pajat den? Att den kommer säcka ihop närsomhelst?

Kort sagt: hur dyrköpt blev läxan? Och vad exakt var fel på min koppling? Och varför blev ugnen inte varm trots att lampan tändes? Denna erfarenhet är en bra påminnelse om att ALDRIG fixa med el när man inte har kunskapen.

En person håller en stickpropp med en felaktig elektrisk anslutning, med gammal spishäll i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Felet är förmodligen att ditt vägguttag saknar nolla, så spisen har matats med 400V fast den är gjord för 230.
 
useless useless skrev:
Felet är förmodligen att ditt vägguttag saknar nolla, så spisen har matats med 400V fast den är gjord för 230.
Misstänkte det. Men borde inte ugnen blivit varm ändå tills den small av? Och hur stor är risken att den är förstörd? Hur tålig är en ugn för såna här dumheter?
 
Nollan sitter upp till vänster på bild, och den är tom...delar av spisen har fått 400 V, an
dra delar kan ha blivit utan, beroende på hur det ser ut på plinten i spisen. Du behöver en kabel med fem mledare, och en stickpropp med alla stiften i behåll.
 
H
Risken är väl att din spis är kopplad 230 volt.
För att den ska kopplas 400 volt ska väl en bygel tas bort inne i kopplings punkten på spisen.
Sen om du hade en 400 volt spis så skulle jag sett till att koppla om den nya spisen till 400 volt.
Ta kabel och allt från den gamla, eller köpt ny kabel så man får alla 3 faserna och nolla jord med.
Sen måste du kolla att du har nolla i uttaget med.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Nollan sitter upp till vänster på bild, och den är tom...delar av spisen har fått 400 V, an
dra delar kan ha blivit utan, beroende på hur det ser ut på plinten i spisen. Du behöver en kabel med fem mledare, och en stickpropp med alla stiften i behåll.
Kan det varit så att endast lampan fick ström? Eftersom ugnen inte blev varm menar jag?
 
Kan vara så, beror på hur det ser ut på spisens plint.
 
H
Risken är att du kört 400 volt in på en spis som vart kopplad 230 volt.
 
Felet på kopplingen är att du har kopplat nollan till en fas så att spisen fått 400V i stället för 230. Den blå på din nya 230V spis skulle ha legat på den övre vänstra som inte har någon skruv i din stickpropp.

Om det small när säkringarna löste är det ett dåligt tecken. När jag gjorde bort mig och kopplade 400V på en 230V spis så klarade den sig. Men den gången var det en äldre spis med gjutjärnsplattor. Är det en nyare spis som innehåller elektronik är nog prognosen sämre.
 
H Hallerudsbo skrev:
Risken är väl att din spis är kopplad 230 volt.
För att den ska kopplas 400 volt ska väl en bygel tas bort inne i kopplings punkten på spisen.
Man kan inte välja om en spis skall kopplas för 400V eller 230V. en 230V spis kopplas för 230V och en 400V spis kopplas för 400V.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Felet på kopplingen är att du har kopplat nollan till en fas så att spisen fått 400V i stället för 230. Den blå på din nya 230V spis skulle ha legat på den övre vänstra som inte har någon skruv i din stickpropp.

Om det small när säkringarna löste är det ett dåligt tecken. När jag gjorde bort mig och kopplade 400V på en 230V spis så klarade den sig. Men den gången var det en äldre spis med gjutjärnsplattor. Är det en nyare spis som innehåller elektronik är nog prognosen sämre.
Det som small var lampan som poppade sönder. Ugnen blev aldrig varm. När jag testade ugnen efteråt med en vanlig stickpropp för 230V-uttag funkade den fint (utom lampan), så jag hoppas att den är ok. Det är en med gjutjärnsplattor.
 
Då finns det potential att den klarat sig, gamla gjutjärnplattor tål betydligt mer hugg och slag än sina yngre kusiner.
Jag kan fö rekommendera "Spisbibeln" som finns härnånstans, sök så hittar du den.
 
  • Gilla
Noll_koll_parasoll
  • Laddar…
Då är det troligen bara lampan som gått sönder. Skaffa ett passande sladdställ med fem ledare och tillhörande perilexkontakt så blev det nog små läropengar av det. Det skall vara fem ledare anslutna till spisen. En av dem har du inte anslutit eftersom du bara hade fyra stift. Det är troligen därför som det inte blev varmt.

När jag gjorde bort mig klagade den som sedan använde spisen på att plattorna blev alldeles för varma även på låg effekt samt att säkringen gick. Men inga skador på spisen.
 
  • Gilla
Noll_koll_parasoll
  • Laddar…
H
H Hallerudsbo skrev:
Köpte en 230 volt spis som var både 230 volt och 400 volt, 230 volt för det norska 3 fas systemet.
Bytte kabel till 5 ledare, tog bort koppling inne i spis boxen för att koppla om till 400 volt.
Det är ofta konstiga märkningar på vitvarukedjorna. Din spis är 230V och kopplad för 230V men de olika delarna av spisen belastar var sin fas. En sådan spis kan kopplas både till det norska och svenska elnätet med antingen en, två eller tre faser. Samtliga inkopplingar innebär att spisen matas med 230V. Många äldre spisar som exempelvis TS gamla är rena 400V spisar. De kan endast användas till 400V och alltså inte till gammal norsk trefas och inte i svenska enfaslägenheter.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.