Jag har ett äldre Gripo 5100 kopplat till Ontech 9040 fjärrströmbrytare som ger mig SMS - och som komplement en AtHome kameraapp som ser infarten och entrédörrarna.
Risken är väl att det inte funkar längre när 2G och 3G försvinner, men det är en annan historia.
Har fått ett lås till förrådet uppklippt en gång och ett falsklarm från garageporten, men ingen påhälsning inne än tack och lov.
Är i så fall mest orolig för vandalism.
Det finns inget alls av värde att stjäla, bara möblemang inköpt på second-hand typ.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
Jag kör Ajax alarm. Kamera utomhus, rörelsesensor, dörrsensor, massa brandvarnare, vattenavstägning, reläer för el etc. Det kostar en hel del, kan köras på gsm men mkt trevligare med internet. Men jag har det för att skydda huset som helhet mer än för bara inbrott. När jag larmar stängs huvuledningen till vattnet av, div reläer stänger av delar av elen i hust (så då kan de där mobilladdarna som man glömt i uttaget inte bränna ner kåken) etc. Jag har även kopplat ett relä så att jag styr värmen genom larmet.
 
  • Gilla
Lidd och 4 till
  • Laddar…
fråga nån granne att hålla koll är nog bäst så har jag gjort åt många sommarhus ägare många av dom gav mig nyckel med så jag kunnde kolla till vatten så inget var frusit

jag tog betalt för det som ett extra knäck nån 1000 tusenlap om året
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Utöver att vara kompis med grannarna så har jag väl gått "all in", utan att för den delen göra något särskilt dyrt utan bara tänka rätt. Totala kostnaden i inköp uppgår till några fåtalet tusenlappar.

Kameror utanför byggnaden som är matade med PoE där routern som matar kameran sitter på UPS med någon timmas drifttid. Sedan har jag en Xiaomi Gateway som avger hundskall när kameran reagerar på motion, detta sker via Home Assistant.

Kameran lagrar givetvis videomaterialet off-site över Internet/VPN. Så om någon skulle få för sig att göra något busigt så behöver de alltså rycka strömmen till kåken och vänta några timmar innan de kan bege sig närmare huset utan att bli fångade på kamera som sedan kan skickas vidare till farbror blå. Och det finns ingen lokal lagring av videomaterialet som de kan ta med sig därifrån. Givetvis skickas även notis till mig när motion detekteras av kameran så att jag kan agera utifrån det. Jag har fått en bra uppfattning av zoo-inhabitatet i området kan jag meddela ;-)

Sen kan de givetvis skjuta sönder kameran på distans eller nåt, men det känns lite overkill för random criminal ;) #jinx
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
Hej,

vilket larm har ni till fritidshus? Nu har någon varit våd vårat rivit på vår tomt bland bygg soppor, snott koppar mm..
Fd Finsk jägarofficer som är allmänt folk-ilsk med vapen nog för ett krig.. Hans hus ligger först, mitt ligger sist.. Bara två hus.. Åker du förbi hans hus ska du till mitt hus, för där borta kör man inte fel..

Tyvärr svårt att hitta sånt larm :)
 
  • Haha
  • Gilla
SueSue och 5 till
  • Laddar…
Vill nån göra inbrott så kanske inte larm hjälper jättemycket. Däremot tror jag inte så många vill göra det när man har larm. Iaf inte i vårt lilla plutttorp där vi inte har några stora värden som är lätta att få med sig. Blir liksom för stressigt, obekvämt och onödig risk.

Huset ligger ensligt och såklart skaffade vi larmet först efter vi haft inbrott. Tjuvarna hade varit där lääänge och rotat runt. Tagit tid på sig att prova ut kläder osv men inte förstört nåt direkt förutom att det blev brytmärken. Hade vi haft larm hade de absolut inte haft lika mycket tid på sig att rota runt. Blev inbrott i två hus av tre. Det tredje hade larm.

Andra plus med larmet är att det går att styra belysning, man kan se temperatur, ha vakt för brand och vattenläckor. Nån gång har vi fått samtal från operatör och kunnat åka och släppa ut en fågel som kommit in genom skorstenen osv. Var förmånligt att skaffa när man redan hade larm på sin permanentbostad.
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
Hej,

vilket larm har ni till fritidshus? Nu har någon varit våd vårat rivit på vår tomt bland bygg soppor, snott koppar mm..
H Husetmittisverige skrev:
Hej,

vilket larm har ni till fritidshus? Nu har någon varit våd vårat rivit på vår tomt bland bygg soppor, snott koppar mm..
H Husetmittisverige skrev:
Hej,

vilket larm har ni till fritidshus? Nu har någon varit våd vårat rivit på vår tomt bland bygg soppor, snott koppar mm..
vi har 15 larmpunkter i våran sommarstuga monterat själv Ni måste ha mobiltäckning till larmet ….
Fungerar till 100%
Alert Larm heter det
Ring 010-145 51 27
 
  • Skärmavbild av säkerhetssystemsapp med larmaktivitet, temperaturvisning och enhetsfel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
Precis .. men ah nu känner vi oss riktigt kluvna.. hur ska man ens ha ett fritidshus om det då gång på gång sker inbrott blir ju ett jäkla livsprojekt
Försök få till vägbommar en bit från huset
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Så många lösningar och förslag! Tack alla som skrivit jag ska fundera över flera av era lösningar och titta på era tips gällande bolag. Hur mycket är månadskostnaden för er som har larm via bolag på fritidshus?
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
Så många lösningar och förslag! Tack alla som skrivit jag ska fundera över flera av era lösningar och titta på era tips gällande bolag. Hur mycket är månadskostnaden för er som har larm via bolag på fritidshus?
via bolag? om huset är nån stans på landsbygden är det inte direkt nån vits knappt att dom åker ut på larm i storstäderna
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M maria01 skrev:
via bolag? om huset är nån stans på landsbygden är det inte direkt nån vits knappt att dom åker ut på larm i storstäderna
det är 20 min från storstad och verisure mm har larm i vårt område men vi har inte tagit ut dem än.
 
H Husetmittisverige skrev:
det är 20 min från storstad och verisure mm har larm i vårt område men vi har inte tagit ut dem än.
lycka till då men jag förstår inte vitsen med larmet alls vad har du av så stort värde i sommarstuga
 
  • Gilla
Husetmittisverige
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
Hej,

vilket larm har ni till fritidshus? Nu har någon varit våd vårat rivit på vår tomt bland bygg soppor, snott koppar mm..
vi har Arlo kameror som vi satt upp. Att ha ett larm kopplat till firma är nog ganska meningslöst oavsett om man bor ute på landet eller i stan. De skickar ut bil om det finns någon tillgänglig och företag verkar ha förtur på larm. Det kan med andra ord handla om timmar innan någon dyker upp och är tjuvarna kvar gör inte firman något mer än tillkallar polis.

Vi har larmet mer för att det inte ska stå öppet och bli förstört om det regnar eller snöar och naturligtvis för att avskräcka lite.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
H Husetmittisverige skrev:
det är 20 min från storstad och verisure mm har larm i vårt område men vi har inte tagit ut dem än.
20 min restid och hitta ledig resurs, då är de borta sedan länge, men kan ju stänga fönster/dörr som är uppbrutet,;) Det ytterst sällan som vaktbolag hinner komma till platsen när ett inbrott pågår hos privatperson.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Min filosofi har varit att det:
- Ska bli ett J-LA! liv med sabotage- och strömavbrottssäkrade sirener.
- God relation med några grannar som (utan att springa i famnen på en farlig tjuv) kan kika lite försiktigt.
Själv har jag 3 timmar enkel resa och ett vaktbolag ca 40 minuter så det är helt ointressanta faktorer. Varför ska man ö h t göda vaktbolag med månadskostnad när dom nästan aldrig kommer hinna fram under pågående inbrott?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.