Se till att skriva bra kontrakt med hantverkarna. Du kan ju titta in i min tråd så ser du hur det kan gå även när man letar upp seriösa firmor (trodde jag). Och betala aldrig innan det är färdigt och godkänt :)
 
Ramnemark skrev:
Se till att skriva bra kontrakt med hantverkarna. Du kan ju titta in i min tråd så ser du hur det kan gå även när man letar upp seriösa firmor (trodde jag). Och betala aldrig innan det är färdigt och godkänt :)
Kontrakt har jag faktiskt inte skrivit med dem 😕 Men har fått offerter av dom där det står vad dom ska göra och vad som ingår, och innan jag bestämde mig så kollade jag upp så att de hade bra referenser. Ska kolla din tråd också
 
Man kan aldrig vara säker. Hängslen, livrem, flytväst, fallskärm, ja allt behöver man. Problemet med referenser är ju att man vet inte att man får just den gubben som gjort referensobjektet.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
20160418_173008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160418_173004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu börjar det äntligen hända lite grejer..nästa är att kortla det sista och fixa alla stöd kring golvbrunnarna och skithålet, innan det blir dags för isoleringen och golvet
 
Ser svårt ut att få en godkänd montering av brunnen i nedre bilden.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
20160418_173116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte optimalt och det är rörmokaren med på, tyvärr så vet vi inte hur vi ska lösa det på ett bättre sätt. Optimalt är ju att ha 2 åtskilda rör ett från dusch och ett från köket..
Men problemet blir då att man måste ta 2 hål i balken intill varandra vilket skulle försvaga allt för mycket😕
 
zinken86 skrev:
[bild]
Det är inte optimalt och det är rörmokaren med på, tyvärr så vet vi inte hur vi ska lösa det på ett bättre sätt. Optimalt är ju att ha 2 åtskilda rör ett från dusch och ett från köket..
Men problemet blir då att man måste ta 2 hål i balken intill varandra vilket skulle försvaga allt för mycket😕
Det är 30 från yttervägg och 45 från innervägg
 
Jag tänkte mer på att det ska vara kortlingar under monteringsplattans alla fyra sidor och i den nedre bilden med alla rören ser det ju ganska besvärligt ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
oceanis skrev:
Jag tänkte mer på att det ska vara kortlingar under monteringsplattans alla fyra sidor och i den nedre bilden med alla rören ser det ju ganska besvärligt ut.
Det kommer verkligen bli lite special där, ska försöka få ihop det så bra som möjligt ikväll så får rörmokarn kolla på det imorrn..
Men juridiskt godkänt blir det nog inte iaf
 
När man ska lägga plastmatta i badrummet...måste man då ha våtrumsgips bakom eller duger vanlig gips?
Som jag har förstått det så behöver man endast använda våtrumsgipset när man ska ha kakel eller klinker?
 
Vanligt gips räcker. Och reglerna har sänkts så du behöver bara våtrumsgips i zon 1 :)
 
Såg att det tydligen ska täcka ned kartonggips även i zon 1 också..men för säkerhets skull så kanske jag sätter våtrumsgips i duschhörnan ändå

Screenshot_2016-04-22-05-56-45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Kan du inte dra köket genom närmsta väggregel istället? Den ser ut att vara stor nog, plus att det gör mindre att försvaga den kontra extra hål i golvregeln.

Med denna lösningen så kan du även få till purusplattan ordentligt med regel under alla fyra hörnen! Detta är extra viktigt då brunnen är en av dom största orsakerna till fuktskador i badrum!

Namnlös2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ja73 och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Kan du inte dra köket genom närmsta väggregel istället? Den ser ut att vara stor nog, plus att det gör mindre att försvaga den kontra extra hål i golvregeln.

Med denna lösningen så kan du även få till purusplattan ordentligt med regel under alla fyra hörnen! Detta är extra viktigt då brunnen är en av dom största orsakerna till fuktskador i badrum!

[bild]
Smart där och bra tips👍 men hade redan hunnit bygga färdigt för den där brunnen imorse. Efter lite pyssel så fick jag till det både stabilt och snyggt och rörmokarn tyckte det blev så pass bra ändå. Men hade jag börjat om så kunde jag gjort som du sa, fast problemet då hade varit att 2 intilliggande väggreglar hade blivit lite försvagad istället
 
20160422_090722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.