3 802 läst · 34 svar
4k läst
34 svar
Påfyllnad brine - verktyg till NIBE BVP
Detta ska göras efter att jag fyllt på med vätska/vatten eller hur? alltså att testa pysningen med ventilen? Eller tycker du jag gör det nu? Förra gången det fylldes på till 0,5 bar tog det ca 8-10 veckor innan det gick ner till noll igen?P Plutus skrev:Det låter som de hade bråttom iväg, det tar några sekunder att kolla om det finns förtryck kvar. Leta efter en bilventil, tryck med nageln på ventilens mitt. Pyser det finns tryck kvar och vätska har försvunnit. Pyser det inte ska kärlet fyllas med 0,5 bar luft. Om då trycket stiger i brinesystemet så kan du köra vidare tills brinetrycket sjunker igen, tar det bara några veckor så är det dags för ett nytt kärl.
Kolla pysningen först när brinetrycket är noll. Det går att fylla genom säkerhetsventilen, men är svårare. Leta efter en annan ventil på rören, den behöver inte vara i direkt anslutning till kärlet. Det måste inte vara tryck i systemet. Men om det finns en läcka kommer det så småning om in luft i systemet och det blir problem.
Nu har jag fixat Brineol 25 liter Övriga tillbehör värmepumpar - LundagrossistenP Plutus skrev:Kolla pysningen först när brinetrycket är noll. Det går att fylla genom säkerhetsventilen, men är svårare. Leta efter en annan ventil på rören, den behöver inte vara i direkt anslutning till kärlet. Det måste inte vara tryck i systemet. Men om det finns en läcka kommer det så småning om in luft i systemet och det blir problem.
Men ska jag bara försöka få in det i systemet, men jag är fortfarande inte med. Det är väl ventilen jag skickade närbild på som är den som ska användas?
Nej. Det är övertrycksventilen.
Brineslingan fyller man på via ett påfyllningskoppel. Det sitter normalt inkapslat i en frigolitlåda, ca 20x20x10 cm eller så. Jag undrar om den inte sitter till nere till höger i den stora översiktsbilden.
Jag kommer inte ihåg vad det är för anslutning på den dock. Kanske G25utv?
Brineslingan fyller man på via ett påfyllningskoppel. Det sitter normalt inkapslat i en frigolitlåda, ca 20x20x10 cm eller så. Jag undrar om den inte sitter till nere till höger i den stora översiktsbilden.
Jag kommer inte ihåg vad det är för anslutning på den dock. Kanske G25utv?
Ok ventilen där jag nu skruvat på Gardena kopplingen blir alltså fel?tommib skrev:Nej. Det är övertrycksventilen.
Brineslingan fyller man på via ett påfyllningskoppel. Det sitter normalt inkapslat i en frigolitlåda, ca 20x20x10 cm eller så. Jag undrar om den inte sitter till nere till höger i den stora översiktsbilden.
Jag kommer inte ihåg vad det är för anslutning på den dock. Kanske G25utv?
Jag har även öppnat frigolitlådan nedan, kan du se om det ser mer korrekt ut att fylla på där nere och hur skulle det anslutas i så fall?
Ja, det är fel. Det är som sagt övertrycksventilen och även om du teoretiskt kan fylla på via den vill du inte göra det eftersom du då tar bort just övertrycksskyddet.
Det som syns på de andra bilderna är mycket riktigt påfyllningskopplet. Du skruvar bort de två locken, de lär ha G20 eller G25 gänga. Där ansluter du sedan påfyllning på den ena (vet inte vilken). När man fyllde på mitt system senast (efter lite ombyggnad) så hade man en 25 l dunk med en djuphålspump i. Denna anslöts till ena kopplingen och från den andra drogs en slang ner i dunken. Detta gjordes för att pumpa runt brine och lufta av ordentligt, det stod och snurrade flera timmar. För att sedan uppnå korrekt tryck så stänger man utloppet tills rätt tryck är nått (kolla manometern) och sedan stänger man tilloppet. Öppna och stäng gör du med ventilerna som du ser sticker upp precis till vänster om skruvlocken i bild. De saknar handtag (för att gå in i frigolitlådan) så du får manövrera med skiftnyckel eller montera på vred.
Det är antagligen lättast att ansluta med lekande mutter, typ denna, som man sedan ansluter resten till.
Du kan också teoretiskt ansluta en gardenakoppling till endera anslutning i påfyllnadskopplet och trycka in vatten med vattenledningstryck. Du lär inte behöva mer än 1,5 bar i systemet (säkerhetsventilen öppnar då) och vattenledningstrycket bör vara högre än så. Det ska finnas ett filter där för att förhindra att föroreningar kommer in i förångaren i BVPn men om du kör in vattenledningsvatten så borde det inte vara ett problem. Teoretiskt borde det inte heller spela någon som helst roll i vilken av anslutningarna du kopplar in dig.
Det som syns på de andra bilderna är mycket riktigt påfyllningskopplet. Du skruvar bort de två locken, de lär ha G20 eller G25 gänga. Där ansluter du sedan påfyllning på den ena (vet inte vilken). När man fyllde på mitt system senast (efter lite ombyggnad) så hade man en 25 l dunk med en djuphålspump i. Denna anslöts till ena kopplingen och från den andra drogs en slang ner i dunken. Detta gjordes för att pumpa runt brine och lufta av ordentligt, det stod och snurrade flera timmar. För att sedan uppnå korrekt tryck så stänger man utloppet tills rätt tryck är nått (kolla manometern) och sedan stänger man tilloppet. Öppna och stäng gör du med ventilerna som du ser sticker upp precis till vänster om skruvlocken i bild. De saknar handtag (för att gå in i frigolitlådan) så du får manövrera med skiftnyckel eller montera på vred.
Det är antagligen lättast att ansluta med lekande mutter, typ denna, som man sedan ansluter resten till.
Du kan också teoretiskt ansluta en gardenakoppling till endera anslutning i påfyllnadskopplet och trycka in vatten med vattenledningstryck. Du lär inte behöva mer än 1,5 bar i systemet (säkerhetsventilen öppnar då) och vattenledningstrycket bör vara högre än så. Det ska finnas ett filter där för att förhindra att föroreningar kommer in i förångaren i BVPn men om du kör in vattenledningsvatten så borde det inte vara ett problem. Teoretiskt borde det inte heller spela någon som helst roll i vilken av anslutningarna du kopplar in dig.
Hej, Jag har haft två LP larm sista dygnet. Köpte en sån här Tryckspruta | Klarar avfettning, ogräsmedel | MEEC TOOLS (jula.se). Kan jag använda den för att koppla på anslutningarna och fylla på med brine? Jag lossade på den övre muttern och försökte koppla mig på där , gick inte riktigt Är det säkerhetsventilen som känns som en kula med fingret.tommib skrev:Ja, det är fel. Det är som sagt övertrycksventilen och även om du teoretiskt kan fylla på via den vill du inte göra det eftersom du då tar bort just övertrycksskyddet.
Det som syns på de andra bilderna är mycket riktigt påfyllningskopplet. Du skruvar bort de två locken, de lär ha G20 eller G25 gänga. Där ansluter du sedan påfyllning på den ena (vet inte vilken). När man fyllde på mitt system senast (efter lite ombyggnad) så hade man en 25 l dunk med en djuphålspump i. Denna anslöts till ena kopplingen och från den andra drogs en slang ner i dunken. Detta gjordes för att pumpa runt brine och lufta av ordentligt, det stod och snurrade flera timmar. För att sedan uppnå korrekt tryck så stänger man utloppet tills rätt tryck är nått (kolla manometern) och sedan stänger man tilloppet. Öppna och stäng gör du med ventilerna som du ser sticker upp precis till vänster om skruvlocken i bild. De saknar handtag (för att gå in i frigolitlådan) så du får manövrera med skiftnyckel eller montera på vred.
Det är antagligen lättast att ansluta med lekande mutter, typ denna, som man sedan ansluter resten till.
Du kan också teoretiskt ansluta en gardenakoppling till endera anslutning i påfyllnadskopplet och trycka in vatten med vattenledningstryck. Du lär inte behöva mer än 1,5 bar i systemet (säkerhetsventilen öppnar då) och vattenledningstrycket bör vara högre än så. Det ska finnas ett filter där för att förhindra att föroreningar kommer in i förångaren i BVPn men om du kör in vattenledningsvatten så borde det inte vara ett problem. Teoretiskt borde det inte heller spela någon som helst roll i vilken av anslutningarna du kopplar in dig.
Produkter som diskuteras: "Tryckspruta"
Tryckspruta Standard 7 liter Hozelock
Handtag som inte droppar
349 kr inkl moms
Läs mer
Har den en normal rörgänga någonstans på trycksidan? Om nej så kan du inte utan stora ansträngningar koppla in den.
Varför kopplar du inte som jag beskrev ovan? Antingen kör du med vattenledningstryck eller så lånar/hyr du en avluftningsrigg för brineslingan. Det finns färdigbyggda sådana och en rörfirma eller en värmepumpsfirma borde ha det tillgängligt. Man kan också bygga en egen men det är kanske lite överkurs.
Varför kopplar du inte som jag beskrev ovan? Antingen kör du med vattenledningstryck eller så lånar/hyr du en avluftningsrigg för brineslingan. Det finns färdigbyggda sådana och en rörfirma eller en värmepumpsfirma borde ha det tillgängligt. Man kan också bygga en egen men det är kanske lite överkurs.
Köldbärarpumpen sitter vanligen inuti själva BVPn. Den är garanterat isolerad om det inte gjorts ändringar efteråt. Om den inte är isolerad kommer det bli enormt mycket kondens på den eftersom den håller samma temperatur som köldbäraren. Vad det är för pump på din bild kan jag inte svara på utan att ha mycket mer detaljer om din anläggning. Det kan vara en värmebärarpump (som också vanligen sitter inuti BVPn), det kan vara en pump för VVC eller något helt annat.
Varför du får LP-larm kan jag inte heller svara på. Har du något igensatt smutsfilter någonstans i KB-slingan? Vad har du för temperaturer på KBin resp KBut?
Varför du får LP-larm kan jag inte heller svara på. Har du något igensatt smutsfilter någonstans i KB-slingan? Vad har du för temperaturer på KBin resp KBut?
Det är otrolig stor skillnad på KB in och ut. Kanske kompressor som är sönder ?tommib skrev:Köldbärarpumpen sitter vanligen inuti själva BVPn. Den är garanterat isolerad om det inte gjorts ändringar efteråt. Om den inte är isolerad kommer det bli enormt mycket kondens på den eftersom den håller samma temperatur som köldbäraren. Vad det är för pump på din bild kan jag inte svara på utan att ha mycket mer detaljer om din anläggning. Det kan vara en värmebärarpump (som också vanligen sitter inuti BVPn), det kan vara en pump för VVC eller något helt annat.
Varför du får LP-larm kan jag inte heller svara på. Har du något igensatt smutsfilter någonstans i KB-slingan? Vad har du för temperaturer på KBin resp KBut?
Ja, sådär ska det ju inte se ut, det ska aldrig kunna vara mer på utsidan och absolut inte 51 grader. Om det där representerar sanningen så är något väldigt trasigt. Jag tänker iofs att det mer är en felkoppling av några givare eller att displayen inte visar det man tror att den visar.
Det kanske är läge att ta ut en servicetekniker...
Det kanske är läge att ta ut en servicetekniker...
Logg1 20221202 2234
Larmtyp 2
Värmeladdning
Utetemp 1.3 Grader
Kb in 4,4 grader
Kb ut 38,9 grader
Framledningtemp 29,7 grader
Returl temp 28.0 grader
Varmvattentemp 45,7 grader
Hetgas temp 100.7 grader
Komp tid 84 min
Elpatrontid 0 min
Larmtyp 2
Värmeladdning
Utetemp 1.3 Grader
Kb in 4,4 grader
Kb ut 38,9 grader
Framledningtemp 29,7 grader
Returl temp 28.0 grader
Varmvattentemp 45,7 grader
Hetgas temp 100.7 grader
Komp tid 84 min
Elpatrontid 0 min