Precis - läser också om det. Men vad är adapterlösning , verkar vara egensnickrade grejer det? @Jowke
Är det såna här apparater man ska ha annars om man ska ha 'the real deal' istället? Eller är det snarare något annat ? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...hannable=00a9e8736b7500545431303333306b&VAT=1
Är det såna här apparater man ska ha annars om man ska ha 'the real deal' istället? Eller är det snarare något annat ? https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...hannable=00a9e8736b7500545431303333306b&VAT=1
@Plutus Behövs ingen köldbärarvätska, grön eller blå? Hur vet jag om det är "ett brinesystem till berg/jordslinga"?P Plutus skrev:
Lägger upp en bild på det kringliggande
Redigerat:
Har ett slutet expansionskärl då,K Kurtivan skrev:
Det gjorde jag också när jag såg mitt system första gången Kolla mitt tidigare inlägg https://www.byggahus.se/forum/threa...en-pa-min-bergvaermepump.397850/#post-3971411K Kurtivan skrev:
Åk till en vvs-firma och ta med dig en dunk(spolarvätska som du spolat rent)och säg att du ska ha sprit(kölbärarvätska)så fyller dom på med sprit och vi tar 18kr L.A AktorEns skrev:
Det ser ut som ett större system, som då innehåller kanske mer än 100 liter, då gör 2 liter rent vatten ingen direkt fara, försvinner trycket igen bör läckan hittas, fryspunkten fastställas och justeras om det behövs, du behöver även veta vad brinen har för frysskydd, sprit är vanligast och känns igen på lukten, men tidigare användes etylenglykol, även propylen förekommerA AktorEns skrev:
Det har varit tidigare diskussioner om en läcka, haft en firma som tittade på detta som hastigast. Det man trodde dock var att det kanske bara var tryckexpansionskärlet som pajat och behövdes byta ut. Eller iaf börja med det eftersom det andra större kärlek visar tryck. Hur låter det i dina öron?P Plutus skrev:Det ser ut som ett större system, som då innehåller kanske mer än 100 liter, då gör 2 liter rent vatten ingen direkt fara, försvinner trycket igen bör läckan hittas, fryspunkten fastställas och justeras om det behövs, du behöver även veta vad brinen har för frysskydd, sprit är vanligast och känns igen på lukten, men tidigare användes etylenglykol, även propylen förekommer
Det låter som de hade bråttom iväg, det tar några sekunder att kolla om det finns förtryck kvar. Leta efter en bilventil, tryck med nageln på ventilens mitt. Pyser det finns tryck kvar och vätska har försvunnit. Pyser det inte ska kärlet fyllas med 0,5 bar luft. Om då trycket stiger i brinesystemet så kan du köra vidare tills brinetrycket sjunker igen, tar det bara några veckor så är det dags för ett nytt kärl.