Hej, jag söker ett påfyllnadsverktyg / sats för att fylla på expansionskärlet med brinevätska. någon som vet vad jag söker?
 
  • Röd expansionskärl för vatten monterat på vägg med tryckmätare och märketikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hör det där verkligen till köldbärarkretsen?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
En som rekommenderade mig att använda mig utav en vanlig trädgårdsspruta och någon adapter längs fram som man kopplar in sig på påfyllningssidan.
 
K Kurtivan skrev:
Hör det där verkligen till köldbärarkretsen?
Ja det är det. Så att jag inte missar något: Vad är anledningen till din fundering, är det för att du är van vid det genomskinliga plast nivåkärlet?
 
Om trycket har försvunnit under lång tid, så räcker det med att du fyller vatten med slang. Om det är ett brinesystem till berg/jordslinga alltså
 
P Plutus skrev:
Om trycket har försvunnit under lång tid, så räcker det med att du fyller vatten med slang. Om det är ett brinesystem till berg/jordslinga alltså
@Plutus Behövs ingen köldbärarvätska, grön eller blå? Hur vet jag om det är "ett brinesystem till berg/jordslinga"?

Lägger upp en bild på det kringliggande
 
  • Värmesystem med rör, ventiler och tryckmätare i ett pannrum, fråga om det är en berg/jordslinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A AktorEns skrev:
Ja det är det. Så att jag inte missar något: Vad är anledningen till din fundering, är det för att du är van vid det genomskinliga plast nivåkärlet?
Ja, precis.
 
Då den anläggningen varit gång ett tag så vore väl det bra i samband med påfyllningen att kolla förtryck i expansionkärlet. Man brukar ha någonstans runt 0,5 bar i förtryck
 
A AktorEns skrev:
@Plutus Behövs ingen köldbärarvätska, grön eller blå? Hur vet jag om det är "ett brinesystem till berg/jordslinga"?

Lägger upp en bild på det kringliggande
Åk till en vvs-firma och ta med dig en dunk(spolarvätska som du spolat rent)och säg att du ska ha sprit(kölbärarvätska)så fyller dom på med sprit och vi tar 18kr L.
 
A AktorEns skrev:
@Plutus Behövs ingen köldbärarvätska, grön eller blå? Hur vet jag om det är "ett brinesystem till berg/jordslinga"?

Lägger upp en bild på det kringliggande
Det ser ut som ett större system, som då innehåller kanske mer än 100 liter, då gör 2 liter rent vatten ingen direkt fara, försvinner trycket igen bör läckan hittas, fryspunkten fastställas och justeras om det behövs, du behöver även veta vad brinen har för frysskydd, sprit är vanligast och känns igen på lukten, men tidigare användes etylenglykol, även propylen förekommer
 
P Plutus skrev:
Det ser ut som ett större system, som då innehåller kanske mer än 100 liter, då gör 2 liter rent vatten ingen direkt fara, försvinner trycket igen bör läckan hittas, fryspunkten fastställas och justeras om det behövs, du behöver även veta vad brinen har för frysskydd, sprit är vanligast och känns igen på lukten, men tidigare användes etylenglykol, även propylen förekommer
Det har varit tidigare diskussioner om en läcka, haft en firma som tittade på detta som hastigast. Det man trodde dock var att det kanske bara var tryckexpansionskärlet som pajat och behövdes byta ut. Eller iaf börja med det eftersom det andra större kärlek visar tryck. Hur låter det i dina öron?
 
Tillbaka till detta med själva påfyllningen också, vad är det för slags koppling som jag behöver här? Om jag skulle ha slang eller blomspruta etc.. hur går jag det att koppla ihop?
 
  • Närbild av en mässingsfärgad vattenkoppling på ett rör för anslutning till slang eller spruta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter som de hade bråttom iväg, det tar några sekunder att kolla om det finns förtryck kvar. Leta efter en bilventil, tryck med nageln på ventilens mitt. Pyser det finns tryck kvar och vätska har försvunnit. Pyser det inte ska kärlet fyllas med 0,5 bar luft. Om då trycket stiger i brinesystemet så kan du köra vidare tills brinetrycket sjunker igen, tar det bara några veckor så är det dags för ett nytt kärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.