Priset som vi fick på pärlugglan och gäller en tomt i sydvästra skåne.
Vi kommer precis som Gnutten att välja bort golvet och lägga ett bättre själv. Avdrag för detta var ca 30-35 ´inkl. arbete.

/Timellwannabe
 
Gnutten, måste fråga om det golv ni väljer, väljer ni lackat eller oljat eller vad har ni tänkt lägga in?
Vi håller just på att titta på Forbos 14mm golv och är inne på det oljade golvet men har inte bestämt oss än..
Kunde va kul att höra hur ni väljer.. ???
 
Vi kommer lägga in ett vanligt 3 stavars ek golv. Jag tror att det är ett Tarkett golv men det är jag inte säker på. Vi har inte beställt någon speciell ytbehandlig, så då tror jag väl att det blir lackat per automatik.

En tanke som kom upp här om dagen var om man ska lägga 2-3 varv med klinker utmed arbetsbänken i köket, för att förhindra att trägolvet blir förstört av knivar och kastruller som tappas från spis och så. Men det kommer då att bli hårt att stå på enligt en del. Är det någon som funderat i dessa banor?
 
Vi har i vår egen kalkyl räknat med att vi skall lägga klinker i hela köket. Efter att ha hört med kompisar och arbetskamrater som nyligen byggt nytt, så är dom enstämmiga. Lägg klinker i köket ! Visst golvet är hårdare, men både snyggare och tåligare.

/timmelwannabe
 
Gnutten, jag kan rekommendera dig att titta på Forbos ekgolv oxå, vi fick intrycket att det var mer prisvärt än Tarketts.

Ang köket har vi oxå funderat i de banorna antingen med klinker i hela golvet eller en krans med två plattor runt hela men är inte riktigt överens än, jag är inne på klinker men sambon har en liten annan åsikt så vi får väl se vad det blir..(troligen får jag väl ge mig :-/)
Fördelen med klinker som jag ser det är att man känner av golvvärmen mer i det än i ett trägolv, tror man får en "varmare" känsla. Det är iaf vad jag tror..
 
Tack för tippset! Jag tror tyvärr att parketten redan är beställd, så det går nog inte att ändra sig i den frågan.

Jag ska ta mig en funderare med sambon om det där med klinker i köket, har inte tagit med det där med "värme känslan" i beräkningarna.
 
Hej.
När vi renoverade vårt hus förra sommaren så la vi in granitklinker i hall och kök, under detta la vi t2quicknet värmegolv, visst är det hårdare att gå på men när värmen är på så känns det behagligare på nåt sett än där vi har lagt trägolv.Sen är det ju så att man har tappat saker i golvet, blir ju inga märken utan ex så går glas i sönder istället på trä golv blir det lättare märke. Vi ångrar oss inte.
 
OK, nu börjar det luta mer och mer åt att lägga in klinker i en del av köket.
 
Ett tips till er som ligger i startgroparna till ett Ugglanhus: Vi har låtit öppna upp öppningen från hallen till vardagsrummet med ca 1 meter extra, så nu går öppningen från ca 1 meter innanför ytterdörren till strax innan trappan till övervåningen. Det blev en helt annan rymd i hallen nu, och så kommer vi nu att se braskaminen från köket utan problem.
 
Tjenar, är det någon som har fått nått pris på spottar/downlights i vardagsrum med ryggåstak och badrum? Är det nått tillval man kan göra eller är det något man själv få ta med elektrikern? Ni som har förberätt för kamin i vardagsrummet vad har de gjort då? Tillluft och skorsten????

 
Är inte väggen mellan vardagsrummet och hallen en bärande vägg (eller gäller det bara i Jordugglan?)

Satte ni istället in en limträbalk för att stötta upp då ni öppnade upp med en meter?
 
shear skrev:
Är inte väggen mellan vardagsrummet och hallen en bärande vägg (eller gäller det bara i Jordugglan?)

Satte ni istället in en limträbalk för att stötta upp då ni öppnade upp med en meter?
Jo visst är den bärande, det ligger i original 2st 220x45 reglar där, ca 2 m långa. Det som gjordes var att de byttes ut mot 2 st som vara ca 3 meter långa.
 
vi har byggt en jorduggla för drygt ett år sedan i umeå och är mycket nöjda. Dock så drog det i väg ganska ordentligt för oss i markarbeten. Detta kom i och för sig inte som någon överaskning då både säljaren och grundenteprenören hade "varnat" oss för detta då vi hade en ganska besvärlig tomt. Så denna kostnad fanns med i vår kalkyl.

johana-9 skrev:
Är det ngn som byggt med lb hus i umeå, som kan berätta om hur de upplevt att säljaren varit.  Har än så länge bara haft mailkontakt med honom, ska träffas när man är säker på att amn har en tomt...
 
Ni som redan bor i ett pärlugglan/jordugglan:

Vad ligger er elförbrukning på ?

/timellwannabe
 
Har också en fråga till er som bor i ett ugglan hus.
Vardagsrumet på 25kvm känns inte det litet. Vi funderar på att bygga pärlugglan men tycker vardagsrummet verkar litet, svårt att få plats med både soffa och matbord eller har vi fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.