Vad är det för givare?
Den är kopplat till spolen. Nu har det blivit kortis i den. Den fungerar så att den sluter mot jord. På samma sätt fungerar on/off vredet som är kopplat till samma ledning och vid off kortsluter mot jord.

Nu har det blivit konstant kortis i denna givare och maskinen vill inte funka. Plockar man bort denna (en ledare) funkar maskinen. Pratade med Jula. De vill få hem makinen och fixar det på 10 dagar. Men han i kundtjänst viste inte vad denna givare är till.

Oljegivare? Eller temp skydd?
Inga andra givare finns. Och det går inte att plocka ut den utan att dela på maskinen.

Vad tror ni?
 
  • MS50_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • MS50_2_el.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är antagligen en oljenivågivare, Alltså stannar motorn om oljenivån blir för låg.
 
Har kollat oljan. Finns. :(
 
Jo, Antar att givaren kan gå sönder. Stod den plant när du kollade oljenivån?
 
MagnusSt skrev:
Jo, Antar att givaren kan gå sönder. Stod den plant när du kollade oljenivån?
Ska kolla en gång till.


Edit.
Har kollat. Maskinen står plant.

Det roliga är att går den sönder är det bara att koppla bort den elektriskt :)
 
Redigerat:
Hur har det gått?
 
Givaren kopplades bort och paddan jobbar för fullt :)
När allt blir klart kommer den lämnas till Jula. Har redan pratat med de. 10 dagar vill de ha den hemma.
 
MagnusSt skrev:
Det är antagligen en oljenivågivare, Alltså stannar motorn om oljenivån blir för låg.
Knappast oljenivågivare eftersom den sitter högt över oljestickan. Däremot kanske det kan vara en oljetrycksgivare som ska indikera att oljan inte pumpas runt med tillräckligt högt tryck.
 
Troligen en bimetall som kortsluter vid hög temp. Den har bara 2 läge. Till o från. Efter rep. kan jag skriva här i tråden vad det är. Paddan funkar utmärkt utan den.
 
vojma skrev:
Knappast oljenivågivare eftersom den sitter högt över oljestickan. Däremot kanske det kan vara en oljetrycksgivare som ska indikera att oljan inte pumpas runt med tillräckligt högt tryck.

Med tanke på att givaren inte går att ta bort utifrån kan man misstänka att det där bara är en kabelgenomföring och den eventuella givaren isåfall sitter längre ner inuti motorn, är det inte en nivågivare får jag hålla med Kamilenski om att det nog kan vara ett överhettningsskydd. Men Jag tror ändå att det mest troligt är en oljenivågivare.

Jag har svårt att tro att motorn är trycksmord, tycker inte att det ser ut som det på bilderna iaf.
 
Vi får se. Snart ska den lämnas in på rep. Än så länge funkar den MYCKET BRA!
Sen ska den in i DVALA!
 
Oftopic- Jag tittade på en sån padda själv, men jag tyckte att den är alldeles för lätt. Vad är din uppfattning? Vad har du och vad skall du använda den till?
 
Totem.

Ja. Den är lätt (59kg). Men den räcker till att padda under marksten och lättare murar. Även att rikta in dessa efteråt.
Körde helt enkelt med denna på nylagda stenar. Stenarna som vi lade (nästan hela släkten) är på ca 700kvm.
15-20 styck knäcktes av den då vi körde utan plast/gummi skydd.
Den är mycket lättstartat och absolut värt varenda krona!
Dock hade vi tidigare bärkross framför garage uppfarten som tidigare paddades med tyngre grejor.
Med facit i handen- den är perfekt till en villa och uppfarter där inga lastbilar kör.
Det viktigaste är dock att padda ofta. Om man måste fylla upp med 15cm, måste det fördelas på 3 styck 5cm. O padda dessa var för sig.

Det funkade för oss. Även en P-plats utan bärkross klarar av en fullastat lätt lastbil :) !
 
Jag har fått rekommendationen 1cm per 10kg padda så 5cm med en 59kg borde stämma bra.

Beställde 2st från Kina för att testa, en 70 och en 90kg. Tyvärr seglar de hit med dem så det lär väl bli vinter innan jag kan sätta mur och lägga plattor.
 
Motvind? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.