C cpalm skrev:
Det innebär att materialet inkluderar mycket små korn, vilket gör att det blir stenhårt och svårgenomträngligt när det packas. Väggrus kan t.ex. vara 0-16 och inkluderar alltså nollfraktion, medan dräneringsgrus kan vara t.ex. 8-16 och då är gruskornen minst 8mm.
R Rejäl skrev:
Lite olika benämningar:

Sand. Kornstorlek 0.06-2mm
Stenmjöl. Nära nollfraktion 0-2mm
Flis tex. 2-5mm 5-8mm osv..
Makadam tex. 8-16mm 16-32mm. osv..
Grus tex. 0-16mm 0-18mm 0-20mm osv..
Stenkross 0-60mm 0-90mm osv..

Singel: naturgrus med runda former
Makafam: krossad produkt ojämna former

Alla med 0-fraktion packar sig bra medans makadam och flis inte packar sig lika bra men är dränerande material som används under konstruktioner och dräneringar…
Tack för svaren, nyttig info! Då är alltså väggrus med 0-16 inte optimalt. Var det jag hade hemma, men annars är det väl inte konstigare än att åka och köpa några hinkar makadam.

Som sagt så lossnar det bara mer och mer när jag pillar. En liten reparation blev plötsligt större, någon som känner igen sig? 😁 Det är så himla sandigt också, det ska väl inte betong vara?
Och kan någon förstå vad det är för plastmatta som ligger rätt under betongen?

Tanken var att asfaltera om hela uppfarten och då också denna snutten. Men asfalten verkar helt okej och klarar sig ett antal år till. Så det är just denna biten... det blir ju typ en kubik betong och det är ju typ ett antal hundra säckar haha. Inte längre en så temporär lagning.

Kanske lättare att bara lägga en fiberduk och på med grus. Men då blir det väl en liten "ficka" mellan asfalten och huset där vattnet inte har någonstans att ta vägen än ner
 
N naikon skrev:
Tack för svaren, nyttig info! Då är alltså väggrus med 0-16 inte optimalt. Var det jag hade hemma, men annars är det väl inte konstigare än att åka och köpa några hinkar makadam.

Som sagt så lossnar det bara mer och mer när jag pillar. En liten reparation blev plötsligt större, någon som känner igen sig? 😁 Det är så himla sandigt också, det ska väl inte betong vara?
Och kan någon förstå vad det är för plastmatta som ligger rätt under betongen?

Tanken var att asfaltera om hela uppfarten och då också denna snutten. Men asfalten verkar helt okej och klarar sig ett antal år till. Så det är just denna biten... det blir ju typ en kubik betong och det är ju typ ett antal hundra säckar haha. Inte längre en så temporär lagning.

Kanske lättare att bara lägga en fiberduk och på med grus. Men då blir det väl en liten "ficka" mellan asfalten och huset där vattnet inte har någonstans att ta vägen än ner
Det var betong en gång i tiden, du ska fortsätta ner, den fint rengjorda ytan du grävt upp var en del av samma betong en gång i tiden. Du kommer inte kunna hitta en solid bit att sluta vid, betongen suger upp vatten och fryser på vintern. Hela kakan är förbrukad, vill du inte riva upp allt så måste du ge upp, såga en kant och sluta vid den till det är dags att göra om allt.

Eller riva upp allt, lägga 0-16 och packa med padda.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Det var betong en gång i tiden, du ska fortsätta ner, den fint rengjorda ytan du grävt upp var en del av samma betong en gång i tiden. Du kommer inte kunna hitta en solid bit att sluta vid, betongen suger upp vatten och fryser på vintern. Hela kakan är förbrukad, vill du inte riva upp allt så måste du ge upp, såga en kant och sluta vid den till det är dags att göra om allt.

Eller riva upp allt, lägga 0-16 och packa med padda.
Ja det stämmer nog mycket väl det du säger...
Vad är det lättaste att göra i förhållande till pris och arbetsmoment? Göra en enklare stenläggning med större marksten?

Alternativt att prioritera upp asfalteringen i budgeten och låta det vara tills dess, kanske är det vettigaste...
 
Använd inte finbetong! Grovbetong är bättre, men även det är dåligt i dessa situationer. Bäst är att köpa en säck med vanlig byggcement. Då får du en mer kletig konsistens som är betydligt bättre att arbeta med. Framförallt när man ska slipa ytan, och jämna ut den med befintlig betong.
Finbetong har konsistens som mer liknar blöt sand. Hopplös att slipa.
 
Cenent utan balast?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
C
Och slipa en garageuppfart???
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Hejsan igen
Litet hål blev... väldigt stort. Haha
Jag har tackat ja till att asfaltera om hela uppfarten istället, inkl detta område som var betong. Så nu håller jag på att hacka bort den. Det är nog det enklaste och billigaste kontra tid och insats.

Tänkte fråga ifall det är något jag behöver åtgärda innan de asfalterar, eller om det går bra att lägga asfalten dikt an mot huset. Eller om jag behöver lägga någon ny betong emellan typ under dörren?
Delvis uppbruten betonguppfart med verktyg, bredvid en röd dörr och en grå vägg, i förberedelse för asfaltering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor öppning där betongen har tagits bort vid en dörr, med trasiga betongbitar och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbruten betong vid tröskeln till en husentré, redo för asfaltering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.