Hej
Har ett hål med trasig betong på garageuppfarten mot huset som förmodligen uppstått när hängrännan ovanför läckt vatten under lång tid. Tänkte fylla igen detta temporärt så det håller några år innan jag lägger om uppfarten.

När jag tagit bort allting som sitter löst så undrar jag ifall jag ska packa med lite vanligt väggrus jag har liggande i botten för att fylla ut så det inte blir så himla mycket betong?
Nästa fråga är vad jag ska använda för betong, vanlig finbetong eller reparationsbetong?

Sprucken och skadad betongplatta med mossa och löv vid en byggnadskant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Ta bort alla betong klumpar och fyll upp med grus till underkant av betongen..
Finbetong är lämpligt upp till 50mm i tjocklek..
Grovbetong är lämpligt från 50mm och tjockare😀
 
C
Ja för tusan, krafsa ur det där ordentligt först och fyll om nödvändigt upp och jämna av med packat grus eller sand. Du vill inte ha en massa jord, mossa, gräs, löv och skit i betongen, det blir inget bra. Men snåla inte för mycket på tjockleken, då spricker det snart igen. Betong är billigt.
 
R Rejäl skrev:
Ta bort alla betong klumpar och fyll upp med grus till underkant av betongen..
Finbetong är lämpligt upp till 50mm i tjocklek..
Grovbetong är lämpligt från 50mm och tjockare😀
C cpalm skrev:
Ja för tusan, krafsa ur det där ordentligt först och fyll om nödvändigt upp och jämna av med packat grus eller sand. Du vill inte ha en massa jord, mossa, gräs, löv och skit i betongen, det blir inget bra. Men snåla inte för mycket på tjockleken, då spricker det snart igen. Betong är billigt.
Perfekt, låter bra, tackar.
Behövs ingen specialbetong som t.ex reparations? Bara vanligt fin/grov duger lika bra?
 
R
N naikon skrev:
Perfekt, låter bra, tackar.
Behövs ingen specialbetong som t.ex reparations? Bara vanligt fin/grov duger lika bra?
Nej det behövs ingen special, däremot lite varmare väder är bra😀
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
N naikon skrev:
Behövs ingen specialbetong som t.ex reparations? Bara vanligt fin/grov duger lika bra?
Jag skulle köra vanlig grov. Reparationsbetong är framför allt i en helt annan prisklass, även om den har egenskaper som extra bra vidhäftning och fiberförstärkning som inte skulle vara fel i sammanhanget.
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R
Det är meningslöst att ha bättre kvalitet än omgivande betong, för stark betong kommer garanterat att spricka o man gjuter utan armering..
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
Alright, kör på helt vanlig då. Tack
R Rejäl skrev:
Nej det behövs ingen special, däremot lite varmare väder är bra😀
Ska vara runt +5 på dagtid och runt +3 nattetid här närmaste veckan. Bättre att avvakta någon månad till ännu mildare?
 
R
N naikon skrev:
Alright, kör på helt vanlig då. Tack

Ska vara runt +5 på dagtid och runt +3 nattetid här närmaste veckan. Bättre att avvakta någon månad till ännu mildare?
Ja +5 grader är minimum vis smågjutningarnsom denna sikta på +10 grader som lägsta temperatur och då gärna i en vecka efter gjutningen med😊
 
  • Gilla
naikon
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja +5 grader är minimum vis smågjutningarnsom denna sikta på +10 grader som lägsta temperatur och då gärna i en vecka efter gjutningen med😊
Oki tack. Kanske bättre att lugna ner sig och avvakta till vårtemperaturer. 10 grader blir det väl på midsommar annars 😁
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
R
N naikon skrev:
Oki tack. Kanske bättre att lugna ner sig och avvakta till vårtemperaturer. 10 grader blir det väl på midsommar annars 😁
Ja eller så får du jobba med att täcka det och uppvärmning..
 
Skulle inte rekommendera material med nollfraktion under en sån lagning. Minsta lilla skarv där det läcker ner vatten kommer göra att tjälen skjuter upp den nya betongkakan nästa vinter. Makadam är det som gäller om det ens ska finnas en chans till att bli bra.
 
P Prodigys skrev:
Skulle inte rekommendera material med nollfraktion under en sån lagning. Minsta lilla skarv där det läcker ner vatten kommer göra att tjälen skjuter upp den nya betongkakan nästa vinter. Makadam är det som gäller om det ens ska finnas en chans till att bli bra.
Ok tack för input. Vad menar du med nollfraktion? Jag är helt ny på det här området. Det grus jag har hemma är sånt man grusar gatan med, det kanske är för smått?

Jag fortsatte att ta bort det som sitter löst, och det lossnar bara mer och mer haha. För det första verkar det vara väldigt sandigt. Är det verkligen betong?
För det andra ligger det en tunn svart plast under, ses till höger. Varför har dom lagt dit den? Då kan väl inte vattnet ta vägen någon stans. Inte konstigt att det blivit som det blivit då?

Skadad gata eller trottoar med jord, spade, sopborste och löv. Renovering eller reparation pågår, möjligen efter grävarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd jord, trädgårdsredskap, skor syns nederst, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
N naikon skrev:
Vad menar du med nollfraktion?
Det innebär att materialet inkluderar mycket små korn, vilket gör att det blir stenhårt och svårgenomträngligt när det packas. Väggrus kan t.ex. vara 0-16 och inkluderar alltså nollfraktion, medan dräneringsgrus kan vara t.ex. 8-16 och då är gruskornen minst 8mm.
 
R
Lite olika benämningar:

Sand. Kornstorlek 0.06-2mm
Stenmjöl. Nära nollfraktion 0-2mm
Flis tex. 2-5mm 5-8mm osv..
Makadam tex. 8-16mm 16-32mm. osv..
Grus tex. 0-16mm 0-18mm 0-20mm osv..
Stenkross 0-60mm 0-90mm osv..

Singel: naturgrus med runda former
Makafam: krossad produkt ojämna former

Alla med 0-fraktion packar sig bra medans makadam och flis inte packar sig lika bra men är dränerande material som används under konstruktioner och dräneringar…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.